2018-09-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
Folk härinne verkar inte alla informerade om vad som händer/ hänt i Danmark de senaste 10 åren.

Jyllands-Posten publicerade karikatyrtrckningar på profeten Muhammed som utlöste en enorm hatstorm i den muslimska världen.

2010 publicerade Indpire Magazine en lista från Al Qaida. Där presenterade Al Qaida en lista på vilka de skulle mörda. På den listan finns tre personer från Jyllands Posten..Kurt Westergaard, Cartsen Juste samt Flemming Rosé. Där finns också Lars Vilks, Ayaan Hirsi Ali, Salman Rushdie.

Där fanns också Stephanie” Charb” med. Han jobbade på Charlie Habdo. Han mördades i januari 2015 samt 11 andra på tidningen..av terrorister.

2010 blev Kurt Westergaard utsatt för ett mordförsök av en somalier. Som försökte med yxa och kniv mörda honom i hans egna hem. Mordförsöket misslyckades.

2015 utsattes Lars Vilks för ett mordförsök på Kulturhuset i Köpenhamn. Under ett debatt,så sköt en terrorist ihjäl 2 personer men Vilks kom undan.

Det kan finnas ett samband här då ” en grupp” varit hotad och att polisen fått något tips att något var i görningen. Med denna historien i ryggen då förstår man den danska polisen hur de tänker..och agerar utifrån detta.

Instämmer på många punkter och kan se ledet i många händelser de senaste åren. Jag är rätt väl insatt i vad som hänt i dk ang karikatyrerna och i jämförelse med de vardagliga brott, mord och mordförsök och hotsituationer som sker dagligen så är de du staplar upp egentligen försvinnande små incidenter (om än såklart både förfärliga och viktiga) och ofta direkt relaterade till förutsägbara event, provokationer och publikationer tex. Betydligt större risk för tex kvinnor att mördas av sina (terrorister till) män. Principen är ju egentligen lite snarlik bortsett från mängden möjliga aktörer. Så oavsett så är det ju tydligt att Danmark arbetat fram effektiva strategier sannolikt för de flesta brott och det är de ju även "kända" för att ligga i framkant med. Så jag tror som du att negativa händelser för med sig positiva lösningar och förebyggande strategier. Det är kanske inte s0 många som ser det då det är lätt att fastna.
Senast redigerad av Najjon 2018-09-29 kl. 15:59.
Citera
2018-09-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
De beräknas att släppas i december 2018:

https://www.berlingske.dk/samfund/terrorforsker-bekymret-doemte-for-terrorforsoeg-mod-jp-snart-paa-fri-fod

OK.Tack.
Citera
2018-09-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nja, PET sysslar med personskydd om någon står under hot, JP och Kurt Westergaard är exempel på sådana personer/verksamheter.

Vi kan också anta att FET varit inblandade, men de sysslar inte med personskydd i Danmark.

Hmm. Vilka som då sköter personskydd till rikets viktiga personer, om inte PET.
Citera
2018-09-29, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Instämmer på många punkter och kan se ledet i många händelser de senaste åren. Jag är rätt väl insatt i vad som hänt i dk ang karikatyrerna och i jämförelse med de vardagliga brott, mord och mordförsök och hotsituationer som sker dagligen så är de du staplar upp egentligen försvinnande små incidenter (om än såklart både förfärliga och viktiga) och ofta direkt relaterade till förutsägbara event och publikationer tex. Betydligt större risk för tex kvinnor att mördas av sina (terrorister till) män. Principen är ju egentligen lite snarlik bortsett från mängden möjliga aktörer. Så oavsett så är det ju tydligt att Danmark arbetat fram effektiva strategier sannolikt för de flesta brott och det är de ju även "kända" för att ligga i framkant med. Så jag tror som du att negativa händelser för med sig positiva lösningar och förebyggande strategier. Det är kanske inte s0 många som ser det då det är lätt att fastna.

Jag förstår polisen mer och mer.

Denna händelse liknar den händelse som skedde i december 2010. TRE män från Stockholm hyr en bil på Statoil i Kista ( denna bil hyrs på Hertz i Stockholm) och kör ner ner till en lgh i Herlev. Där finns vapen och ammunition. En fjärde person, en dansk, är också med i terrorplanerna. En femte man grips sedan i Järfälla.

Efter samarbete mellan PET och SÄPO så lyckas de gripa förövarna innan de går till attack. Denna händelse liknar varandra väldigt mycket. Troligen var något stort på G även denna gång. Man förstår att polisen är på tårna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Terrorplanerna_i_Köpenhamn_2010
Citera
2018-09-29, 16:07
Medlem
Citat:

Denna händelse liknar den händelse som skedde i december 2010. TRE män från Stockholm hyr en bil på Statoil i Kista ( denna bil hyrs på Hertz i Stockholm) och kör ner ner till en lgh i Herlev. Där finns vapen och ammunition. En fjärde person, en dansk, är också med i terrorplanerna. En femte man grips sedan i Järfälla.

Efter samarbete mellan PET och SÄPO så lyckas de gripa förövarna innan de går till attack. Denna händelse liknar varandra väldigt mycket. Troligen var något stort på G även denna gång. Man förstår att polisen är på tårna.

Precis vad jag tänkte med. Därför riktade jag mina misstankar mot de tidigare terroristerna.
Citera
2018-09-29, 16:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Vem (eller vilken organisation) skulle vilja ha ihjäl Obama?!
al-Qaida, Obama lät döda dess mest kände ledare Usama bin Ladin.
Citera
2018-09-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

PET, FET, olika saker.
Citera
2018-09-29, 16:28
Bannlyst
Citat:
Precis vad jag tänkte med. Därför riktade jag mina misstankar mot de tidigare terroristerna.

Eller från Järva- området..
Citera
2018-09-29, 16:32
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Fast man får väl starta en tråd om ett pågående ärende även om man ännu inte vet vad som pågår? Det är ju en spekulativ tråd kring stängningen av bron- åtminstone fram till vi får veta mer (vilket vi säkert får om det inte rör privatperson som bör skyddas av någon anledning). Kanske får rubriken helt enkelt skrivas om när mer fakta finns?

Här på FB så raderas oftast trådar som inte har ett substantiellt innehåll. Men i inte i massmedia.
Det här ämnet är intressant ENBART p gr av att det sätter igång fantasier. Bilar söks dagligen av polisen utan att det blir uppmärksamhet om det.
Detta ligger nära fake news.
Citera
2018-09-29, 16:35
Medlem
Citat:

Absolut. Med det i åtanke förstår man också polisens agerande och att det var helt adekvata åtgärder som vidtogs.
Citera
2018-09-29, 16:36
Medlem
Citat:
Inledningsvis trodde man ju att bilen hade nån koppling till något av den karaktären men när man fick stopp på den ledde spåren till fyn och personerna i bilen var 3 grovt kriminella. Så de har ju agerat helt korrekt. Sedan verkar det ju som att ärendena splittrats av någon anledning och att hotet kvarstår men på annat håll under kontroll och att bilen ledde till ett massivt tillslag på gården. Omständigheterna runt allt detta får vi kanske inte veta mer om men något facit har du som sagt inte som motiverar ditt påstående att polisen inte borde agerat. Att det fick extra stora proportioner kan man nog snarare beskylla media, fredagsttafiken och rådande samhällsklimat för.

Jag har aldrig påstått att polisen inte borde ha agerat. Men med facit i hand hade det varit bättre om de inte gjort det. Det är vad jag säger. Nog om detta.
Citera
2018-09-29, 16:51
Medlem
konstits avatar
Citat:

Jo, men inte uteslutande åt rikets viktigaste, andra kan också få personskydd. Naser Khader (MF) t.ex. har dygnvakt från PET, när han är i Danmark. Andra platser i världen är hotbilden mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in