2018-09-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Ja sannolikt fanns den hypotesen med i bilden (förmodligen beroende på vem personerna i bilen var). Att det idag finns extrem beredskap och utarbetade metoder för att avgränsa ett område är ju exakt det alla hållt på att gapa om och även om det är en modern strategi så är det absolut inget märkvärdigt i den tid vi lever i och detta med att samverka runt gränser är ju ett arbete polisen utvecklat enormt på sistone. Det är garanterat inte sista gången de kommer använda sig av metoden.

Nu förstår jag. Det är begreppet ”med facit i hand” du inte förstår. Det faktiska utfallet av polisens agerande blev ju helt galet. En massa människor fick problem, en del sannolikt mycket stora problem och, för all del rätt spekulativt, någon kan till och med ha dött. Dessutom känner terroristerna nu till hur polisen avser att agera och kommer att ta hänsyn till detta i sin planering.

Detta innebär dock inte nödvändigtvis att polisen bör agera på annat sätt i en situation som den här, vilken den nu var. Det lär komma att utredas. Men galet blev det.
Citera
2018-09-29, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Ska bli intressant att höra hur det danska folket kommer reagera på denna Lock-Down och resultatet av polisens arbete.

Justitieministern & Konservative.dk politikern Sören Pape Poulsen skriver på twitter:

"Politiet gennemførte i går en meget omfattende aktion. Den er nu afsluttet, og jeg vil gerne sende en stor tak til dansk politi og til alle borgere rundt om i Danmark, som har bakket op om politiets arbejde, og som har hjulpet politiet i denne sag."

https://twitter.com/SorenPape/status/1046011205121388549

...och får det bistra svaret: - "Det virker umiddelbart ti at væreden største joke i nyere tid."

Jag har tänkt att flytta till Danmark. Med denna operation vet jag att polisen tar mig på allvar och värnar om medborgarnas liv.😀
Citera
2018-09-29, 15:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Folk som säger att det var dåligt, pinsamt, etc.
Men bättre att agera en gång för mycket än en gång för lite. Detta visar att den danska polisen och säkerhetstjänsten tar allt på allvar.
Citera
Medlem
En möjlig förklaring finns att finna på jp nu.
Säkert flera som läser redan..

Om detta är hela sanningen vet man så klart inte.

https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE10904824/den-enorme-politiaktion-skyldes-frygt-for-angreb-paa-specifikke-personer-i-danmark
Citera
Medlem
tzjs avatar
Styrkedemonstration från Danmarks sida?

Planerar man något stort i Danmark, så har man svårt att ta sig därifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nu förstår jag. Det är begreppet ”med facit i hand” du inte förstår. Det faktiska utfallet av polisens agerande blev ju helt galet. En massa människor fick problem, en del sannolikt mycket stora problem och, för all del rätt spekulativt, någon kan till och med ha dött. Dessutom känner terroristerna nu till hur polisen avser att agera och kommer att ta hänsyn till detta i sin planering.

Detta innebär dock inte nödvändigtvis att polisen bör agera på annat sätt i en situation som den här, vilken den nu var. Det lär komma att utredas. Men galet blev det.

Nej problemet är att du inte förstår att det inte behöver ha det minsta med terror att göra och att varken du eller jag sitter med något facit eller vet varför de reagerade så starkt.
Du skrev (minns ej ordagrannt) att med facit i hand borde de inte agerat varpå jag skrev att du inte sitter med facit och att du faktiskt inte vet det eller vad som kunde ha inträffat om de inte agerat.
Citera
2018-09-29, 15:19
Medlem
Vem (eller vilken organisation) skulle vilja ha ihjäl Obama?!
Citera
2018-09-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Kan inte låta bli att tycka lite synd om Mehmet och Slava ändå. Tänk ångesten där då de går till fots utanför något sömnigt danskt samhälle. Det duggar lite, allt är grått. Alla drömmar de hade om hur pengarna skulle rulla på Trocadero i Budva. Sommarens sista dagar sittandes vid VIP-bordet med Iryina och Agnezka.

"asså fakking mannen. Vad hände? Jag svär....nästa gång vi tar med Manoush och Kebbeh i bilen och stannar inte för en piss innan vi är nere på balkan. Fixa pissflaska wallah"

Ha ha ha, ”mitt i prick”, Ha wallah, grabbarna grus gör ingen mer bus!
Citera
2018-09-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Ska bli intressant att höra hur det danska folket kommer reagera på denna Lock-Down och resultatet av polisens arbete.

Justitieministern & Konservative.dk politikern Sören Pape Poulsen skriver på twitter:

"Politiet gennemførte i går en meget omfattende aktion. Den er nu afsluttet, og jeg vil gerne sende en stor tak til dansk politi og til alle borgere rundt om i Danmark, som har bakket op om politiets arbejde, og som har hjulpet politiet i denne sag."

https://twitter.com/SorenPape/status/1046011205121388549

...och får det bistra svaret: - "Det virker umiddelbart ti at væreden største joke i nyere tid."

Självklart, enligt mig, måste polisen vidta de åtgärder som krävs utifrån den information som PET meddelat och utifrån den händelse då PET redogjort för.

Att det denna gång i efterhand möjligen kan tyckas överdriven är väl positivt. Polisen reagerade både snabbt och effektivt exakt som dom skall.

Dessutom skall man inte bortse från de den ev avskräckande verkan denna resoluta avspärrning av landet polisen åstadkom.

Dansk polis är den bästa i Världen! Var stolt!
Citera
2018-09-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Självklart, enligt mig, måste polisen vidta de åtgärder som krävs utifrån den information som PET meddelat och utifrån den händelse då PET redogjort för.

Att det denna gång i efterhand möjligen kan tyckas överdriven är väl positivt. Polisen reagerade både snabbt och effektivt exakt som dom skall.

Dessutom skall man inte bortse från de den ev avskräckande verkan denna resoluta avspärrning av landet polisen åstadkom.

Dansk polis är den bästa i Världen! Var stolt!

Jag håller helt med och tycker faktiskt att det känns bra att de reagerar och har en plan vid behov och att samarbetet mellan länder verkar funka oväntat effektivt!
Citera
2018-09-29, 15:29
Medlem
Kanske vänner till dessa terrorister. Har några av dem kommit ut redan?

https://www.expressen.se/kvallsposten/fyra-falls-for-terrorbrott-i-danmark/
Citera
2018-09-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Nej problemet är att du inte förstår att det inte behöver ha det minsta med terror att göra och att varken du eller jag sitter med något facit eller vet varför de reagerade så starkt.
Du skrev (minns ej ordagrannt) att med facit i hand borde de inte agerat varpå jag skrev att du inte sitter med facit och att du faktiskt inte vet det eller vad som kunde ha inträffat om de inte agerat.

Nej då. Jag har ingen anledning att tro att det har med just terror att göra. Det tycks ha rört sig om hot mot vissa individer. Sedan säger polisen själva att biltjuvarna inte hade med det hotet att göra. Således ingen anledning att tro att dessa individer råkat illa ut om polisen inte agerat.

Spekulera om att polisen ljuger kan man ju alltid göra om man vill. I alla lägen och i alla fall. Om det roar en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in