2018-09-29, 12:39
  #1273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Gråzon på riktigt? Ja, kanske det...

Det är nästan sanslöst hur många teorier som finns i den här tråden. Jag tänker inte komma med någon men får för mig att det kan vara som i den eminenta svensk-danska kriminalserien Gråzon. Se den så får ni ännu mera bränsle till konspirationsteorierna: https://www.tv4play.se/program/gråzon/3970495

Ahja så himla illa är väl denna tråden ändå inte? Tycker det är ganska rimliga teorier som folk funderar över (även om alternativen är många) och eg ganska få knasiga konspirationsteorier för att vara flashback. Det är väl intressant att få klura lite på sånt här emellanåt, känns ganska mänskligt. 😅
Citera
2018-09-29, 12:41
  #1274
Medlem
Skönt att en myndighet kan knipa. I Sverige skriker många "VI HAR RÄTT ATT VETA!!!"
Nej. Det har vi inte alltid. Det finns saker där informationsskyddet är viktigare än respektive medborgares nyfikenhet. För det är oftast nyfikenhet det handlar om.

Man måste lära sig att skilja på "need to know" och "nice to know".

I det här fallet är det definitivt det senare.
Citera
2018-09-29, 12:44
  #1275
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Fotograferas inte alla bilarna som kör på bron så man kan slå på regnr när dom varit på bron eller informationen tas bort efter en korta period?

Det bör man ha. Men det tar ju sin lilla tid att gå igenom isåfall. Ca 30 000 bilar kör över varje dag har jag för mig.


Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Skönt att en myndighet kan knipa. I Sverige skriker många "VI HAR RÄTT ATT VETA!!!"
Nej. Det har vi inte alltid. Det finns saker där informationsskyddet är viktigare än respektive medborgares nyfikenhet. För det är oftast nyfikenhet det handlar om.

Man måste lära sig att skilja på "need to know" och "nice to know".

I det här fallet är det definitivt det senare.

Ja, så är det absolut. Och konspirationsteorierna haglar därefter.
Citera
2018-09-29, 12:45
  #1276
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Samtliga av hennes vänner är inom socialt arbete. Du utgår kanske ifrån att detta är rena terrorplaner (vilket såklart inte heller är omöjligt) men om man ponerar lite olika scenarion så kan det ju även röra sig om kidnappning av barn eller fritagning av någon (du får själv kika vad jag redan skrivit i tidigare inlägg kring hypoteser). Det sociala arbetet och engagemanget kan ha betydelse på olika sätt och i många olika tänkbara scenarion.
Fosterhem, barn med hotbild, gästarbetare på gården, stöd eller kontaktperson åt familj eller brottsling, man har kanske hyrt ut en egen del av gården åt utsatta osv. Det är absolut långsökt och jag menar verkligen inte att presentera en sanning utan tycker mer det är intressant att bara spekulera- som de flesta andra här antar jag.
Tja, man kan definiera "socialt arbete" lite hur som helst... Ingeniör, skolledare, trädgårdsmästare, bagerielev, universitetslektor, bankassistent, biblioteksassistent, radio osv.

Nej, samtliga av hennes vänner jobbar inte med "socialt arbete", men det ser ut som hon har ett helt normalt snitt av vänner hennes yrke tagit i betraktning.

I övrigt håller jag alla dörrar öppna om vad slags kufar man eftersöker... Terrorrelaterat är mest troligt i min bok, men pedofilring eller gängrelaterat är inte omöjligt. Ingenting är omöjligt tills vi får att veta.
Citera
2018-09-29, 12:46
  #1277
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tidligere operativ chef i PET udtaler i dagens kl 12 TV-avisen at denne type action, der involverer både PET og svenske SÄPO, sansynligvis:
"drejer sig om et eller andet der har med Riget Sikkerhed at gøre, de paragraffer der har at gøre med spionage, terrorisme eller noget i den stil, det kan også dreje sig andre politisk motiverede forbrydelser, men som kommer under samme kategori som har med statens sikkerhed eller forholdet til andre stater at gøre"
Japp, det är det jag kommenterade och gissade på tidigare också => rikets säkerhet, terrorbrott och Säkerhets-och underrättelsetjänsterna inblandade. Därav den kompakta tystnaden under pågående utredning.

Men, men, vi får väl se...
Citera
2018-09-29, 12:49
  #1278
Avslutad
Har inte sett något men skulle inte förvånas av kopplingen till de stora
knarkbeslag som gjorts senaste månaderna. Tillslagen har skett både i Dk och Swe.
__________________
Senast redigerad av Deloso 2018-09-29 kl. 12:52. Anledning: Felstavning
Citera
2018-09-29, 12:51
  #1279
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Har inte sett något men skulle inte förvånas av kopplingen till de stora
knark beslag som gjorts senaste månaderna. Tillslagen har skett både i Dk ocg Swe.

Svårt att se hur SÄPO blir indraget i det.
Citera
2018-09-29, 12:51
  #1280
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Japp, det är det jag kommenterade och gissade på tidigare också => rikets säkerhet, terrorbrott och Säkerhets-och underrättelsetjänsterna inblandade. Därav den kompakta tystnaden under pågående utredning.

Men, men, vi får väl se...

Om det skulle handla om rikets säkerhet kanske vi inte får veta mer än vi vet nu, kanske om 50 år ?
Citera
2018-09-29, 12:53
  #1281
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Kanske låter långsökt men kan detta haft någon koppling till den nyligen avslöjade terrorkomplotten i Holland?

https://www.bbc.com/news/world-europe-45673221
Inte alls långsökt, det var flera av oss -igår- som spekulerade om den kopplingen...
Citat:
Ursprungligen postat av JokkoApa
Jag anser att det är intressant, då de ska ha fått reda på detta i april 2018.
Vilket leder oss till denna nyhet från 24 juli, där Sverige är ett av de uttalade målen.
http://www.centcom.mil/MEDIA/NEWS-ARTICLES/News-Article-View/Article/1582488/coalition-strikes-kill-high-value-daesh-members/
För målen försvinner ju inte för att den som planerat och beordrat dem dör..

För att sedan spinna vidare (ren spekulation) på Polisens pressrelease om de 2 gripna terrormisstänkta.

Köpenhamnspolisen gick för 3 dagar sedan ut med en pressrelease om att man gripit 2 personer i ett terrorärende:
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/to-personer-anholdt-i-terrorsag-2717105

Alltså: två personer anhålls 26/9 för inköp och modifiering av drönare, avsedda att användas av IS för "kamphandlingar" i utlandet.

Detta ska ha skett efter en längre tids spaning av Polis och PET (Danmarks nationella säkerhets- och underrättelsetjänst).

Min spontana reflektion: Om dessa två individer utgör del en IS-terrorcell, så har dessa terrorceller (åtminstone historiskt) aldrig varit så få som 2 personer. Med andra ord: fler individer ingår i terrorcellen.

Min hypotes:
Om det skett en längre tids spaning, så bör Polis/PET känna till fler inblandade. I och med att man griper de första två, så börjar klockan sedan ticka fort, då risken för att de eventuella andra cellmedlemmarna snabbar på "plan A" eller tar till en "plan B" är överhängande, samt att det kan ha framkommit detaljer i förhör med de gripna, som får dansk Polis att agera så drastiskt med start kl. 14 igår.

Noterade att vi skattebetalare -återigen- har fått punga ut med 97Tkr till en tidigare häktad & misstänkt terrorist, som nu visat sig vara på tapeten igen.

https://unv.is/expressen.se/kvallsposten/just-nu-gripen-for-terrorbrott-i-danmark

Arma svenska skattebetalare, som tvingas betala - själva-för att bli terrorutsatta.
Citera
2018-09-29, 12:53
  #1282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Tja, man kan definiera "socialt arbete" lite hur som helst... Ingeniör, skolledare, trädgårdsmästare, bagerielev, universitetslektor, bankassistent, biblioteksassistent, radio osv.

Nej, samtliga av hennes vänner jobbar inte med "socialt arbete", men det ser ut som hon har ett helt normalt snitt av vänner hennes yrke tagit i betraktning.

I övrigt håller jag alla dörrar öppna om vad slags kufar man eftersöker... Terrorrelaterat är mest troligt i min bok, men pedofilring eller gängrelaterat är inte omöjligt. Ingenting är omöjligt tills vi får att veta.

"Man" kan säkert definiera socialt arbete lite olika beroende på vem man är. Men arbete inom skola och socialtjänst är definitivt sociala arbeten och vad jag syftade till ang detta nätverk är dels att det sannolikt finns ett genomgående mönster av social omtanke och ett engagemang i hela det privata nätverket (bestående av ganska få och troligen utvalda vänner med ung samma värdegrund) i samband med diverse yrkesroller inom samma områden. Detta kan tyda på att åtminstone gårdsägarinnan kan vara en person som på något vis kommit i kontakt med de personer som nu verkar ha befunnit sig på gården av okänd anledning.
Hur du lyckas titta på IM:s vänlista utan att notera att merparten arbetar inom social omsorg är för mig en gåta men jag får väl säga som jag brukar att alla är vi väl olika.
__________________
Senast redigerad av Najjon 2018-09-29 kl. 13:01.
Citera
2018-09-29, 12:54
  #1283
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tidligere operativ chef i PET udtaler i dagens kl 12 TV-avisen at denne type action, der involverer både PET og svenske SÄPO, sansynligvis:
"drejer sig om et eller andet der har med Riget Sikkerhed at gøre, de paragraffer der har at gøre med spionage, terrorisme eller noget i den stil, det kan også dreje sig andre politisk motiverede forbrydelser, men som kommer under samme kategori som har med statens sikkerhed eller forholdet til andre stater at gøre"

Är polisen rädd för att deras källor och informationsvägarna lätt kan avslöjas om de berättar mer fakta? Någon undercover som är kvar därinne?
Att gå ut med signalement, om man har det, kanske måste innebära att även en undercover persons identitet och bakgrund riskeras att avslöjas. Grannar som förvånat berättar att ”han blev ju polis”.

1. Polisen håller tyst för att inte avslöja vad och hur de vet för att skydda någon
2. Polisen är tyst för att terrorister har tillgång till ex kemiska vapen, vattengift, luftburen smitta som man inte vill att allmänheten ska få panik av.
3. Polisen håller tyst för att skydda ett kidnappningsmål så länge som hotet från dessa terrorister på fri fot kvarstår.
4. Polisen ställde till med för stor kalabalik för något mindre och vill idag inte tappa ansiktet inför befolkningen.

Om polisen tagit i för mycket men försöker sopa det under mattan, är risken stor att allmänhetens förstående och sammarbete i framtiden kommer minska. Ska folk utan större protester acceptera att få resor inställda, middagar omintetgjorda, köpt kött i bakluckan förstört, teaterbiljetter som måste kastas, små barn med panik i bilar och tåg och så måste de nog få någon form av begriplig förklaring till varför.

Annars kommer folk inte att lungt sammarbeta och kanske istället begära skadestånd i mängder av skrivelser framöver. Polisen vinner på att ha allmänheten med och inte emot sig. Förr eller senare måste man berätta för att har kvar allmänhetens hjälp och sammarbete.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2018-09-29 kl. 12:56.
Citera
2018-09-29, 12:56
  #1284
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är polisen rädd för att deras källor och informationsvägarna lätt kan avslöjas om de berättar mer fakta? Någon undercover som är kvar därinne?
Att gå ut med signalement, om man har det, kanske måste innebära att även en undercover persons identitet och bakgrund riskeras att avslöjas. Grannar som förvånat berättar att ”han blev ju polis”.

1. Polisen håller tyst för att inte avslöja vad och hur de vet fö att skydda någon
2. Polisen är tyst för att terrorister har tillgång till ex kemiska vapen, vattengift, luftburen smitta som man inte vill att allmänheten ska få panik av.
3. Polisen håller tyst för att skydda ett kidnappningsmål så länge som hotet från dessa terrorister på fri fot kvarstår.
4. Polisen ställde till med för stor kalabalik för något mindre och vill idag inte tappa ansiktet inför befolkningen.

Om polisen tagit i för mycket men försöker sopa det under mattan, är risken stor att allmänhetens förstående och sammarbete i framtiden kommer minska. Ska folk utan större protester acceptera att få resor inställda, middagar omintetgjorda, köpt kött i bakluckan förstört, teaterbiljetter som måste kastas, små barn med panik i bilar och tåg och så måste de nog få någon form av begriplig förklaring till varför.

Annars kommer folk inte att lungt sammarbeta och kanske istället begära skadestånd i mängder av skrivelser framöver. Polisen vinner på att ha allmänheten med och inte emot sig. Förr eller senare måste man berätta för att har kvar allmänhetens hjälp och sammarbete.


Jag tror på punkt 4. Antingen att det verkligen är så att polisen spårade ur för någon litet skit som de nu har problem att förklara. Men alterntivt att de använder sig av punkt 4 och tar smällen för att kunna hålla det verkliga skälet hemligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in