2018-09-29, 11:52
  #1249
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
För exakt 1 år sedan så invigdes Statsfängelset i Danmark på Nordfalster. Nordfalster ligger inte så långt från Gedser ( färjelinjen Gedser- Rostock som stoppades) samt Rödby ( Färjelinjen Rödby- Puttgarden som stoppades).

På tal om fritagningsförsök..

Länk: https://www.cfmoller.com/g/-sv/Nu-invigs-Danmarks-nya-statsfangelse-i17749.html
Citera
2018-09-29, 11:54
  #1250
Medlem
grassmans avatar
Inte läst igenom hela tråden, så svaret kanske finns där nere.

Men märkte att varken aftonhoran eller expressen har någon artikel kvar på "startsidan" nu om händelsen, vet de mer än vi vet eller vad kan hänt som gjort att gårdagens förstasidenyhet nu inte är värd att nämna?
Citera
2018-09-29, 11:54
  #1251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Kanske låter långsökt men kan detta haft någon koppling till den nyligen avslöjade terrorkomplotten i Holland?
https://www.bbc.com/news/world-europe-45673221

Jag anser att det är intressant, då de ska ha fått reda på detta i april 2018.
Vilket leder oss till denna nyhet från 24 juli, där Sverige är ett av de uttalade målen.
http://www.centcom.mil/MEDIA/NEWS-ARTICLES/News-Article-View/Article/1582488/coalition-strikes-kill-high-value-daesh-members/
För målen försvinner ju inte för att den som planerat och beordrat dem dör..

För att sedan spinna vidare (ren spekulation) på Polisens pressrelease om de 2 gripna terrormisstänkta.

Köpenhamnspolisen gick för 3 dagar sedan ut med en pressrelease om att man gripit 2 personer i ett terrorärende:
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/to-personer-anholdt-i-terrorsag-2717105

Alltså: två personer anhålls 26/9 för inköp och modifiering av drönare, avsedda att användas av IS för "kamphandlingar" i utlandet.

Detta ska ha skett efter en längre tids spaning av Polis och PET (Danmarks nationella säkerhets- och underrättelsetjänst).

Min spontana reflektion: Om dessa två individer utgör del en IS-terrorcell, så har dessa terrorceller (åtminstone historiskt) aldrig varit så få som 2 personer. Med andra ord: fler individer ingår i terrorcellen.

Min hypotes:
Om det skett en längre tids spaning, så bör Polis/PET känna till fler inblandade. I och med att man griper de första två, så börjar klockan sedan ticka fort, då risken för att de eventuella andra cellmedlemmarna snabbar på "plan A" eller tar till en "plan B" är överhängande, samt att det kan ha framkommit detaljer i förhör med de gripna, som får dansk Polis att agera så drastiskt med start kl. 14 igår.
Citera
2018-09-29, 11:55
  #1252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Det konstiga är att man å ena sidan varnar folk att det är tungt kriminella gärningsmän, att taxichaufförer ska vara vaksamma osv. Men å andra sidan säger man att det inte är en fara för allmänheten...

??

Varför är det konstigt?
Man ponerar ju bara att alla andra snabba färdmedel än taxi är uteslutna och att det kan vara troligt att de misstänka kommer kontakta taxi för att ta sig vidare. Tungt kriminella passerar man på gatan var och varannan dag utan att ens veta om det. Däremot är det kanske skillnad att veta om det och som vanlig privatperson gå upp framför dem och konfrontera dem.
Citera
2018-09-29, 11:55
  #1253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jag tror du har fatt i fel person här, även om de sannolikt är släkt på något vis...

Varför tror du det?
Citera
2018-09-29, 11:56
  #1254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
För exakt 1 år sedan så invigdes Statsfängelset i Danmark på Nordfalster. Nordfalster ligger inte så långt från Gedser ( färjelinjen Gedser- Rostock som stoppades) samt Rödby ( Färjelinjen Rödby- Puttgarden som stoppades).

På tal om fritagningsförsök..

Just så.
Citera
2018-09-29, 11:57
  #1255
Medlem
ieshos avatar
En Volvo V90 med svenska skyltar uppmärksammas knappt på E20 genom Danmark, men vid 14-tiden tog färden slut eftersom det blev bilkö på alla större vägar. De kanske åkte på vägrenen till närmsta avfart och hamnade då på bondgården i Espe av en slump.

Troligtvis var målet Kolding och Obama, en hämnd för hans roll i attacken mot Usama bin Laden.

Tillslaget i Holland dagen innan kan ha utlöst bilfärden och kanske var det ursprungligen meningen att attacken egentligen skulle ha skett i Amsterdam?

Intressant att det kanske var Säpo som tipsade danska polisen om de tre männen i Volvon.
Citera
2018-09-29, 11:59
  #1256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grassman
Inte läst igenom hela tråden, så svaret kanske finns där nere.

Men märkte att varken aftonhoran eller expressen har någon artikel kvar på "startsidan" nu om händelsen, vet de mer än vi vet eller vad kan hänt som gjort att gårdagens förstasidenyhet nu inte är värd att nämna?

Vissa i denna tråd har hävdat att svensk media är fåordig och att man förs bakom ljuset etc etc. Det kanske är exakt tvärtom (vilket är min personliga observation och åsikt), dvs att svensk media är fruktansvärt fantastiska på att blåsa upp nyheter och att halva svea har förvandlats till dreglande hundvalpar som hakar på direkt utan minsta objektiva analys. Det händer ju flera gånger om dagen.
Citera
2018-09-29, 12:00
  #1257
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Varför tror du det?

För att det väl inte var *nger Mar*e du menade ?
Citera
2018-09-29, 12:01
  #1258
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokkoApa
Jag anser att det är intressant, då de ska ha fått reda på detta i april 2018.
Vilket leder oss till denna nyhet från 24 juli, där Sverige är ett av de uttalade målen.
http://www.centcom.mil/MEDIA/NEWS-ARTICLES/News-Article-View/Article/1582488/coalition-strikes-kill-high-value-daesh-members/
För målen försvinner ju inte för att den som planerat och beordrat dem dör..

För att sedan spinna vidare (ren spekulation) på Polisens pressrelease om de 2 gripna terrormisstänkta.

Köpenhamnspolisen gick för 3 dagar sedan ut med en pressrelease om att man gripit 2 personer i ett terrorärende:
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/to-personer-anholdt-i-terrorsag-2717105

Alltså: två personer anhålls 26/9 för inköp och modifiering av drönare, avsedda att användas av IS för "kamphandlingar" i utlandet.

Detta ska ha skett efter en längre tids spaning av Polis och PET (Danmarks nationella säkerhets- och underrättelsetjänst).

Min spontana reflektion: Om dessa två individer utgör del en IS-terrorcell, så har dessa terrorceller (åtminstone historiskt) aldrig varit så få som 2 personer. Med andra ord: fler individer ingår i terrorcellen.

Min hypotes:
Om det skett en längre tids spaning, så bör Polis/PET känna till fler inblandade. I och med att man griper de första två, så börjar klockan sedan ticka fort, då risken för att de eventuella andra cellmedlemmarna snabbar på "plan A" eller tar till en "plan B" är överhängande, samt att det kan ha framkommit detaljer i förhör med de gripna, som får dansk Polis att agera så drastiskt med start kl. 14 igår.

De tankarna har jah börjat få efter att ha sett nyheten att två arresterades i onsdags. Det står i artikeln att dessa två ingår i ett större nätverk så det får anses bekräftat att det är flera inblandade. Att de skulle slå till efter gripandet..att de är avslöjade..är ett känt aktionsmönster sedan tidigare.
Citera
2018-09-29, 12:02
  #1259
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Vissa i denna tråd har hävdat att svensk media är fåordig och att man förs bakom ljuset etc etc. Det kanske är exakt tvärtom (vilket är min personliga observation och åsikt), dvs att svensk media är fruktansvärt fantastiska på att blåsa upp nyheter och att halva svea har förvandlats till dreglande hundvalpar som hakar på direkt utan minsta objektiva analys. Det händer ju flera gånger om dagen.
Problemet är att Svenska folket är så vana vid att hållas bakom ljuset så de antar, helt rimligt, att de blir lurade på något sätt.

När folket inte vet något, för att ingen säger något eller att ingen faktiskt vet något, så är det inte så konstigt att det ser ut som det gör i informationsflödet.
Citera
2018-09-29, 12:10
  #1260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
För att det väl inte var *nger Mar*e du menade ?

Jo det är henne jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in