2018-09-29, 11:19
  #1225
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Spekulerade lite om det tidigare. Finns även en artikel om det i Expressen. Bara två dagar senare sker detta.

Ja, precis! Frågan är om det även finns personer i nätverket som kan anknytas till Sverige då SÄPO är inkopplat.
Citera
2018-09-29, 11:20
  #1226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Man har ju gått ut med att där inte föreligger fara för allmänheten, så det sista kan mycket väl vara riktigt - om de inte upptäcker att de är igenkända minskar risken att de skall gå bananas...

Med det sagt, det känns väldigt tveksamt man skulle välja Espe till något som helst, och vad jag förstår vet vi inte var bilen hittades, men om den nu hittades i Espe måste de ha plockats upp av någon, för i det området ville tre personer på gåben väcka uppmärksamhet, alldeles särskilt mycket läget i övrigt !

(I mindre danska byar går telefonerna varma bland grannarna om något ovanligt ses, och som ovanligt räknas i princip allt och alla man inte känner igen !)

Det kan jag tänka mig, och en utlandsregistrerad LYXBIL drar ju helt klart blickarna till sig i en sån liten gudsförgäten bondhåla som Espe är (av vad jag kan döma av Google Maps).
Och ja, jag kallar en "vanlig Volvo V90" för lyxbil eftersom den kostar ungefär motsvarande en miljon svenska kronor där.
Känns ganska korkat att de ens åker runt i den bilen överhuvudtaget, oavsett var i DK de tänkt uppehålla sig, när jag tänker efter...
Citera
2018-09-29, 11:23
  #1227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
Varför var paret borta som bodde på gården? Hade någon hyrt gården?

Ingen aning men kikar man på kvinnans fb så ser man att varenda person hon känner arbetar inom social omsorg på olika sätt. Det behöver naturligtvis inte betyda ett skit i sammanhanget men det kan ju ha betydelse på något sätt. Hoppas iaf de är ok och att de inte har blivit offer för något.
Citera
2018-09-29, 11:26
  #1228
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottskod
Dansk TV2 säger att Svenska SÄPO var dem som informerade Dansk polis om männen.

Denna gård har speciellt intresse av polisen just nu. Gården är avspärrad.
Tungt beväpnad polis runt gården

Gårdens ägare ovetande. Intervjuas av TV2

2 militära drönare flyger kring gården

Lydinge Mölle vej i Äspe på Fyn

https://www.google.se/maps/@55.1987127,10.4102464,3a,75y,311.36h,79.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1shJTJF7aFKRyQNs74pft5zg!2e0!7i1 3312!8i6656
Nej, enligt dansk TV2 var det danska myndigheter som underrättade svenska SÄPO.
Dansk TV2: Politiet er tilbage på fynsk gård: Det ved vi om aktionen, der fredag lukkede Danmark ned
Citat:
I mellemtiden har den svenske efterretningstjeneste, Säpo, fortalt det svenske medie SVT, at de danske myndigheder har informeret dem om aktionen i Danmark.

Men kommunikationschef Nina Odermalm Schei ønsker ikke at komme med yderligere oplysninger om sagen, eller svare på om det svenske politi har været involveret.
Citera
2018-09-29, 11:27
  #1229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottskod
Dansk TV2 säger att Svenska SÄPO var dem som informerade Dansk polis om männen.

Denna gård har speciellt intresse av polisen just nu. Gården är avspärrad.
Tungt beväpnad polis runt gården

Gårdens ägare ovetande. Intervjuas av TV2

2 militära drönare flyger kring gården

Lydinge Mölle vej i Äspe på Fyn

https://www.google.se/maps/@55.1987127,10.4102464,3a,75y,311.36h,79.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1shJTJF7aFKRyQNs74pft5zg!2e0!7i1 3312!8i6656

Rimligtvis befarar man en sammanstöt.
Kan de bero på att det finns något på gården som de eftersökta förväntas försöka återta?
Polisen verkar ju knappast se gården som "bara ett gömställe" som de eftersökta nu lämnat bakom sig.
Det här är ju spännande som en film!
Citera
2018-09-29, 11:27
  #1230
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottskod
Dansk TV2 säger att Svenska SÄPO var dem som informerade Dansk polis om männen.

Denna gård har speciellt intresse av polisen just nu. Gården är avspärrad.
Tungt beväpnad polis runt gården

Gårdens ägare ovetande. Intervjuas av TV2

2 militära drönare flyger kring gården

Lydinge Mölle vej i Äspe på Fyn

https://www.google.se/maps/@55.1987127,10.4102464,3a,75y,311.36h,79.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1shJTJF7aFKRyQNs74pft5zg!2e0!7i1 3312!8i6656

Det enda som verkar logiskt är att det är potentiella terrorister.
Citera
2018-09-29, 11:29
  #1231
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Skulle polisen ha högsta beredskap och stänga Öresundsbron för en intern uppgörelse? Njääääää
Med intern antar jag att du menar uppgörelse bland lokalpatrask, jadå absolut. Säg att info gått ut att de har automatvapen, kanske ev. granater eller pansarskott. Det har hänt att MC knuttar haft stulna vapen från militären, utan tvekan att man då spärrar av Öresundsbron ifall man vet att de kör omkring beväpnade. Att SÄPO är inkopplade är heller inte så förvånande då de alltid är intresserade veta hur dessa vapen kommit dräggen i händerna.

Hyrbil säger mig att de planerat åka hem till nån och ligga i lur
Citera
2018-09-29, 11:29
  #1232
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Spekulerade lite om det tidigare. Finns även en artikel om det i Expressen. Bara två dagar senare sker detta.

I september 2017 så anhölls en 26- åring för liknande verksamhet. Han var boende på Östra Jylland.

https://www.thelocal.dk/20170912/denmark-charges-26-year-old-man-accused-of-joining-isis
Citera
2018-09-29, 11:31
  #1233
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Rimligtvis befarar man en sammanstöt.
Kan de bero på att det finns något på gården som de eftersökta förväntas försöka återta?
Polisen verkar ju knappast se gården som "bara ett gömställe" som de eftersökta nu lämnat bakom sig.
Det här är ju spännande som en film!

Drönare verkar vara något som sammanbinder det som hände i onsdags och det vi nu bevittnar.
Citera
2018-09-29, 11:34
  #1234
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
Varför var paret borta som bodde på gården? Hade någon hyrt gården?

Vad jag förstår är ägaren inte i sökljuset, så hans frånvaroro vid tiden för insatsen är sannolikt legitim...
Han kanske var i Ringe och tog några fredagsöl, och när han blir varse att Espe är proppat med poliser väljer han att inte köra hem ?
Citera
2018-09-29, 11:38
  #1235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Vad jag förstår är ägaren inte i sökljuset, så hans frånvaroro vid tiden för insatsen är sannolikt legitim...
Han kanske var i Ringe och tog några fredagsöl, och när han blir varse att Espe är proppat med poliser väljer han att inte köra hem ?

Det kan ju vara ägarna som larmat från början eller att de råkat illa ut. Ingen aning men det är mer sannolikt än att de gömmer sig på en pub.
I övrigt så verkar gården iaf ha varit i full gång i slutet av sommaren i samband med skörd.
Citera
2018-09-29, 11:40
  #1236
Medlem
Herostratoss avatar
Kanske låter långsökt men kan detta haft någon koppling till den nyligen avslöjade terrorkomplotten i Holland?

https://www.bbc.com/news/world-europe-45673221
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in