2018-09-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han skulle inte sett lugn ut om någon kunglig blivit skadad eller kidnappad.

Han såg sansad ut. Men det säger ingenting.

Varken du eller jag kan utläsa speciellt mycket utifrån hans minspel eller kroppsspråk. Han skulle kunna se exakt lika sansad ut även om en storkändis skulle vara kidnappad.
Citera
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SearchAndFind
Så här sa polisen på presskonferensen enligt dr.dk:
”Han vil ikke svare på, om det er svenskere, man eftersøger, men det er personer, som har opholdt sig i Danmark, bekræfter han.”

Och som du säger, är det känt för polisen att de har vistats i Danmark ett tag så är det givet att poliserna vet vilka det är. Eftersom gränserna är så öppna som de är borde det isåfall också innebära att poliserna visste om de suspekta innan dagens händelser.
Danskarna har velat täppa till gränsen mot Sverige tidigare. Det här kan aktualisera den frågan. Skulle vara en STOR prestigeförlust för svenska godhetsivrare isf. Off topic? Nja...lite men ändå inte eftersom allt hänger ihop.
Citera
Medlem
PalleAnkas avatar
"Sjöräddningen i Göteborg söker efter personer i vattnet efter att en båt försvunnit i Skagerak.
Två personer har plockats upp ur vattnet och ska föras till sjukhus.

– Vår helikopter flyger och letar för fullt, säger Anders Lännholm, vid sjöräddningen"

Kan det ha något samband?
Citera
2018-09-28, 19:38
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Köerna blir längre och längre...

Politikontrollen flere steder giver stadig massive kødannelser. Vejdirektoratet forventer, at det vil være sådan resten af aftenen.

Ved Lillebælt er køen 11 kilometer lang, mellem Storebælt og Odense er køen 20 kilometer lang, på den anden side af Storebælt på Sjælland er køen 30 kilometer lang, mens køen ved Øresundsbroen er fire kilometer lang.
Citera
2018-09-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalleAnka
"Sjöräddningen i Göteborg söker efter personer i vattnet efter att en båt försvunnit i Skagerak.
Två personer har plockats upp ur vattnet och ska föras till sjukhus.

– Vår helikopter flyger och letar för fullt, säger Anders Lännholm, vid sjöräddningen"

Kan det ha något samband?

Spontant känns det som om det är lite för långtifrån?
Citera
Medlem
Nestor Xs avatar
Dansk tv sänder live på dr.dk. Betydligt frispråkigare än om det varit i Sverige och SVT hade bevakat. Förutsätter att man kan förstå danska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Tja, från Fyn til Jylland är bron fortfarande täppt till... Vad jag förstår gäller detsamma östgående till Själland.

Vad du menar med de "flesta broar" vet jag inte, men de två största är alltså fortfarande proppar där polisen tittar in i alla bilar som vill från Fyn.

Syftade på Öresundsbron och stora bältbron. Att de tittar in i samtliga bilar är fortfarande inte lika med "total lockdown av landet", var mest min poäng.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ingen hotbild för allmänheten.
Lär vara en planerad aktion i större skala av en falang mot en annan. Eller varför inte mot polis eller annan myndighet.

Bandidos, Kobror och HA lär inte dra upp så här mycket aktivitet. Även om svenska Bandidos planerar att slå ut hela danska HA så lär väl polisen vänta tills efter..

Islamister mot judar? Möjligt.
Islamister mot journalister? Möjligt.
Islamister mot politiker? Möjligt.

De pratas om kidnappning men offret har inte nämts. Lite märkligt.

Att skylla på kidnappning för att inte skapa panik kan vara ett allternativ.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Den polischef som uttalade sig under presskonferensen verkade mycket lugn varför man kan utesluta fullbordad kidnappning. Bilen hyrdes och stals ungefär vid den tid det kan ha bestämts att Obama skulle besöka det danska universitetet och polisaktionen i Holland som Obama också besökt idag tycker jag tyder på att terrorister planerade ett attentat mot Obama som stoppades innan planerna förverkligades, tycker jag.

Då operationen är så gigantisk..och att en av världens mest kända personer..Obama..just idag är i Danmark..så tycker jag att det får anses vara ett hett tips. Det verkar som att personerna uppehållit sig i Danmark under en kortare tid. Razzian i Vesterbro stärker detta.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Eller så menar polisen att det inte är någon överhängande fara för allmänheten längre. Det kan dock ha varit det från början. Men att polisens agerande gör att man tror att hotet och GM väljer att ligga lågt.

Det kan mycket väl ha varit fara för allmänheten från början så att säga, men att det inte föreligger i hög grad längre i och med polisinsatsen.

Nä dom skulle aldrig kunna gå ut med så pass lugnande besked bara inom nån timme, om det gällde något med terrorism. Dom hade noga behövt undersöka om det finns ytterligare terrorister i samarbete med dessa. Aldrig att dom hade gått ut direkt med att allmänheten inte alls behöver oroa sig, bara för att man fått fast dessa (vilket vi inte ens vet ännu).
Citera
2018-09-28, 19:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vi kanske talar förbi varandra men fordonets tidigare liv och leverne behöver väl inte direkt ha med ev. islamister att göra? Det kan vara vanliga kriminella som mot bra betalning fått till uppdrag att parkera ett önskat fordon på en viss parkeringsplats. Danska SÄPO, eller någon annan säkerhetstjänst, har noterat att en islamistcell börjat röra på sig. Terroristcellen bevakas och det konstateras att de söker upp den stulna Volvon. Nu börjar det hetta till då det dessutom har funnits en ganska hög mob.trafik etc. mellan olämpligt folk.

Ett scenario.

Säkert jag som är korkad här, men om man tänker sig exempelvis en islamistisk terroristcell - hur kopplar man då bilen till cellen?
Citera
2018-09-28, 19:40
Medlem
Hursomhelst så vidtar man inte så här kraftfulla åtgärder som att totalt bomma igen ett helt land, med färjeförbindelser, broar. flyg etc om det inte skulle röra sig om något riktigt allvarligt.
Jag har alltid uppfattat Danskarna som ett sansat folk utrustat med ett rejält bondförnuft, så de gör inte det här utan anledning.

Men man väntar spänt på att få veta något konkret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in