2018-09-28, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Troligare Sixt i så fall då de kör mest tyskt. Eller Hertz i något annat land. Hertz Licensee i Sverige är som sagt FRAC och de ägs till 45% av Volvo Personvagnar så de hyr främst ut Volvobilar.

Det var kanske Sixt. Du har nog rätt. Men hyrbilar är populära bland kriminella då det inte är så svårt att komma över dom. Antingen direkt eller via en "sprinpojke". Sen anmäls den stulen.
Citera
2018-09-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Den polischef som uttalade sig under presskonferensen verkade mycket lugn varför man kan utesluta fullbordad kidnappning.

Polischefer ha agerat lugnt och sansat efter stora terrordåd.
Citera
2018-09-28, 19:31
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuseht
total lockdown är väl lite att ta i, de flesta broarna öppnades för länge sen och färjetrafiken är igång.

Tja, från Fyn til Jylland är bron fortfarande täppt till... Vad jag förstår gäller detsamma östgående till Själland.

Vad du menar med de "flesta broar" vet jag inte, men de två största är alltså fortfarande proppar där polisen tittar in i alla bilar som vill från Fyn.
Citera
2018-09-28, 19:32
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Men enligt andra inlägg hade de vistats i Danmark en tid. Så isf har man nog koll på vilka de är.

Så här sa polisen på presskonferensen enligt dr.dk:
”Han vil ikke svare på, om det er svenskere, man eftersøger, men det er personer, som har opholdt sig i Danmark, bekræfter han.”

Och som du säger, är det känt för polisen att de har vistats i Danmark ett tag så är det givet att poliserna vet vilka det är. Eftersom gränserna är så öppna som de är borde det isåfall också innebära att poliserna visste om de suspekta innan dagens händelser.
Citera
2018-09-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror du missförstår mig. Fordonet var stulet. Hur kopplades det till islamisterna?

Vi kanske talar förbi varandra men fordonets tidigare liv och leverne behöver väl inte direkt ha med ev. islamister att göra? Det kan vara vanliga kriminella som mot bra betalning fått till uppdrag att parkera ett önskat fordon på en viss parkeringsplats. Danska SÄPO, eller någon annan säkerhetstjänst, har noterat att en islamistcell börjat röra på sig. Terroristcellen bevakas och det konstateras att de söker upp den stulna Volvon. Nu börjar det hetta till då det dessutom har funnits en ganska hög mob.trafik etc. mellan olämpligt folk.

Ett scenario.
Citera
2018-09-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Polisen sa om och om igen att allmänheten inte behöver oroa sig. Svårt att koppla det till terror då. Tippar på kidnappning av någon förmögen typ, alternativt politiker (det ena utesluter inte det andra). Men motivet kan vara politiskt eller ekonomiskt. Eller båda.

Eller så menar polisen att det inte är någon överhängande fara för allmänheten längre. Det kan dock ha varit det från början. Men att polisens agerande gör att man tror att hotet och GM väljer att ligga lågt.

Det kan mycket väl ha varit fara för allmänheten från början så att säga, men att det inte föreligger i hög grad längre i och med polisinsatsen.
Citera
2018-09-28, 19:34
Medlem
Man lär beundra polisen som lyckas hålla tyst. Trots att tusentals?? Lär ha ett ansikte att leta efter..
Citera
2018-09-28, 19:35
Medlem
Hegamons avatar
Stänga Öresundsbron. Ja, enda orsaken jag kan komma på är gasattack, bombattack eller knivattack.
Citera
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt

Polischefer ha agerat lugnt och sansat efter stora terrordåd.
Han skulle inte sett lugn ut om någon kunglig blivit skadad eller kidnappad.
Citera
Medlem
Scrapers avatar
Trafiken har börjat lätta mot Sverige (bara 4km kö nu), men man kollar fortfarande trafiken mellan Sjaelland och Fyn och Jylland (20-30km köer), enligt någon jeppe på dansk TV.
Citera
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det som talar för terrorbrott:

1. Omfattningen av polisens åtgärder
2. Det är fredag, islamisters favvodag för terrordåd

Att polisen säger att det inte är någon fara för allmänheten tror jag endast är ett försök att lugna. Vad händer om polisen vill undersöka en bil där de jagade befinner sig? Suddas alla medtrafikanter automatiskt ut?
Ungefär så ja, spekulerar jag med givet den lilla info vi erhållit.

Dessutom: En sådan LOCK-DOWN gjorde man ju i USA förut när det var de där två unga männen som utfört ett terrorbrott i slutet av ett maraton-lopp.
Citera
2018-09-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Ungefär så ja, spekulerar jag med givet den lilla info vi erhållit.

Dessutom: En sådan LOCK-DOWN gjorde man ju i USA förut när det var de där två unga männen som utfört ett terrorbrott i slutet av ett maraton-lopp.

Fast det var ju ett ganska stort terrordåd , har ju inte skett något här, måste va något dåd som var planerat ske idag i så fall om man slår på så här hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in