Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du tror inte möjligen stabiliseringen av ozonhålet och sälarnas hälsa kan ha något att göra med att man vidtog åtgärder för att minska utsläpp av freoner, PCB etc? Att svavelrening kan haft viss effekt?
Jag noterar också emellanåt att "klimatförnekare" ofta förnekar andra problem också.
Det kan gälla ozonhål, men också utsläppsrisker, som från kadmium och bly t.ex.
Ett par illustrativa exempel tycker jag är Hitler och kalla krigets hot om det ultimata kärnvapenkriget.
Hotet om att Hitler skulle erövra världen och göra sig själv och tyskarna till herrar över alla andra avvärjdes. Det gjordes med stora insatser och uppoffringar från många länder och många människor.
Skulle någon som är minst normalbegåvad kunna förneka att detta hänt?
Tja kanske, det finns ju dom som förnekar förintelsen. Normalbegåvade? Det vet jag inte.
Kanske var hotet om det totala kärnvapenkriget som störst under Kubakrisen 1962. Hotet avvärjdes och livet gick vidare. Skulle någon, minst normalbegåvad, kunna hävda att risken inte fanns därför att hotet inte realiserades?
De som förnekar AGW förefaller ofta också förneka att det fanns ett hot mot ozonskiktet. Ett skikt i atmosfären som i stort sett gör att vi kan vistas utomhus utan att skadas av Solens UV-strålning. Som bröts ner av freoner som människor släppte ut.
Hur ska man förklara dessa märkliga fenomen? Är det kunskapsbrist? Är det en försvarsmekanism som lockar fram förnekelse därför att förnekelse är enklare än att konfrontera problemet? Är det ett kortsiktigt försvar av den egna livsstilen, även om konsekvensen av att inte agera blir outhärdlig för kommande generationer och kanske redan för dom som är unga idag?
–