2018-09-26, 23:28
Medlem
Hej min son har en jätte dålig rygghålning hans rygg typ putar utåt vid baken så det ser ut som han har en tjejs r*v. Vad ska han göra för att få sin rygghållning normal?
Citera
2018-09-26, 23:43
Medlem
Tjata på honom att sträcka på sig. Det kommer vara lite jobbigt i början men efter ett tag kommer han inte tänka på det och gå runt som en soldat!
Citera
2018-09-26, 23:56
Medlem
Floorsleeping! Bland det bästa som finns! Sover själv numera allt som oftast på en yogamatta på ett hårt trägolv med täcke och kuddar och min rygghållning och andning har blivit mycket bättre sen jag började med det. Att lägga sig i en mjuk säng är inte alls skönt längre ens..
Citera
2018-09-27, 03:46
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amarillo2
Tjata på honom att sträcka på sig. Det kommer vara lite jobbigt i början men efter ett tag kommer han inte tänka på det och gå runt som en soldat!

Det är väl snarare problemet. Sträcker han på sig lär han ju svanka mer bara...

Finns nog inte så mkt att göra, det är genetiskt helt enkelt. Synd att de ska vara sån jäkla kroppshets och kroppsmedvetenhet hela tiden i detta samhälle.
Citera
2018-09-27, 04:02
Medlem
Träna upp musklerna så han orkar hålla sig uppe.
Citera
2018-09-27, 04:25
Medlem
Vi är olika skapta och rör oss på olika sätt, har du sett samma tendens hos andra i släkten?
Ett rätt effektivt sätt att förbättra sin hållning och förebygga framtida ryggproblem är att stärka sina bukmuskler. Coreträning alltså, samt att medvetet lyfta bäckenet när man rör sig. Det gör också att hållningen förbättras, svårt att beskriva men lätt när man hittat rätt. En sjukgymnast brukar kunna instruera. Annars beskrivs det rätt bra här.
https://yogobe.com/se/program/pilate...enet-placering
Att bra ”sträcka på ryggen” påverkar bara den övre delen av ryggen och gör att man lätt ser rätt stel ut.
Citera
2018-09-27, 07:32
Medlem
Jag förstår inte riktigt hans hållning, svankar han så rumpan putar ut, eller är det en gamnacke?
Citera
2018-09-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeRBe
Hej min son har en jätte dålig rygghålning hans rygg typ putar utåt vid baken så det ser ut som han har en tjejs r*v. Vad ska han göra för att få sin rygghållning normal?

Låter som han har en sk gåsröv. Vet en snubbe som hade det i grundskolan och blev kallad gåsen.
Tror det växte bort men kan ha fel...
Citera
2018-09-27, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Låter som han har en sk gåsröv. Vet en snubbe som hade det i grundskolan och blev kallad gåsen.
Tror det växte bort men kan ha fel...

Då förstår jag vad som menas. Man kanske kan sträcka på sig därnere, räta ut det liksom. Hade också en kille i skolan med gåsröv, men har det verkligen med hållning alltså ryggrad att göra eller har man bara en extra stor rumpa?
Citera
2018-09-27, 11:16
Medlem
vadsadusadus avatar
Om du menar att han svankar mycket så att rumpan putar ut så är det träning av bäckenet som breukar hjälpa, dvs att han lär sig "hålla in" rumpan genom att fälla fram bäckenet (tänk lite som när man juckar, bäckenet ska alltså fram medan resten av ryggen är kvar i ursprungsläge).
Det kan även vara så att han har översträcka knän, dvs att de liksom viker sig lite bakåt om han står rakt med vikten på båda benen. Då behöver han börja träna på att stå med knäna i normalt läge, för att på så sätt få bäckenet/svanken i korrekt läge.
Citera
2018-09-27, 14:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeRBe

Svank i ryggen, då har har förmodligen även svank i bröstryggen? För är det mycket svank brukar bröstryggen vara böjd åt motsatt håll, han lutar alltså framåt med överkroppen mot tårna.

Ett förslag är att han provar stretchning av bröstryggen först för då ska svanken räta ut sig sägs. det.
Jag har provat detta och tycker inte att det funkar.

Finns något som sägs vara bättre, det är rolfing. Bygger på att muskler fås att slappnas av så att kroppshållningen blir bättre. Jag har alltid haft något för mycket svank så att mina fötter pekar något utåt. Jag kan ordna upp det tillfälligt genom att stretcha framsidan på lårmuskeln. Samtidigt har jag en ätt framåtlutad hållning där jag önskade bröstryggen var mera rak. Samtidigt är mina axlar något framåtdragna, ska egentligen vara mera bakåt. Ja mitt huvud lutar också framåt för mycket.

Jag funderar seriöst på att göra 10 sessioner rolfing, som då kostar några tusingar, men resultatet sägs vara under flera år. Dvs att hållningen sägs förbättras avsevärt. Kolla foton i google på "rolfing before and after".
Citera
2018-09-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
...
Jag funderar seriöst på att göra 10 sessioner rolfing, som då kostar några tusingar, men resultatet sägs vara under flera år. Dvs att hållningen sägs förbättras avsevärt. Kolla foton i google på "rolfing before and after".

Jag har gått på rolfing för att åtgärda min dåliga hållning. Rolfingen går ut på att lösa upp låsningar i mjukdelarna. När du har haft felaktig hållning under lång tid så "låses" du med tiden fast i detta läge. Du kan försöka räta på ryggen och korrigera hållningen med ren viljestyrka men så länge låsningarna finns kvar så är det en omöjligt uppgift. På sikt så kommer du antingen att falla tillbaks i ditt ogynsamma läge igen när du slappnar av eller så skapar du spänningar och muskulär obalans på andra ställen i kroppen som en kompensation. Fascian/bindväven mister sin rörlighet/glid i vissa punkter när den inte får röra sig naturligt och muskler som alltid hålls avkortade/utsträckta får en onaturlig tonus och ogynsamma aktiveringsmönster.

Låt säga att du är för spänd i en del av ryggen, ryggmusklerna är avkortade och vissa magmuskler är som en reaktion på detta utsträckta och försvagade (t.ex. Lower crossed syndrome https://www.physio-pedia.com/Lower_crossed_syndrome). Låt mig ta en liknelse för att visualicera två olika sätt att ta sig an detta hållningsproblem, exemplet är naturligtvis en förenkling men den visar ändå på principen:

Jämför ryggraden med en mast och musklerna med vajrar som går från toppen på masten snett ner till marken. Om en av vajrarna spänns/kortas av så kommer masten att böjas åt det hållet. En sjukgymnast skulle notera att masten (ryggraden) är skev, lösningen skulle vara att spänna åt vajern på motsatt sida av masten (stärka den svaga sidan). Efter detta så är masten rak igen och tillsynes i balans men nu så är den för spänd på båda sidorna. Åtgärden har resulterat i en ännu större anspänning. En Rolfare skulle i stället lösa problemet genom att slacka på den spända vajern. Efter detta så är masten rak igen och i balans. Fram och baksida är avslappnade och har normal spänning.

När du har vissa mjukdelar som hålls avkortade så löser du inte detta genom att stärka andra sidan så att en terrorbalans skapas mellan olika muskelgrupperna. Du löser det genom att massera ut de avkortade delarna och återställer därmed kroppens naturliga balans.

Ifall du kombinerar Rolfing/Myofascial Relase med sjukgymnastik och hållningsträning så kan du få ett resultat som varar resten av livet, dvs du måste åtgärda din felaktiga användning av kroppen efter behandlingen annars så kommer du med tiden att få tillbaks samma problem. Feldenkrais kan hjälpa med att hitta en naturligt användning av kroppen.
Senast redigerad av sctp 2018-09-28 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in