Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
...
Jag funderar seriöst på att göra 10 sessioner rolfing, som då kostar några tusingar, men resultatet sägs vara under flera år. Dvs att hållningen sägs förbättras avsevärt. Kolla foton i google på "rolfing before and after".
Jag har gått på rolfing för att åtgärda min dåliga hållning. Rolfingen går ut på att lösa upp låsningar i mjukdelarna. När du har haft felaktig hållning under lång tid så "låses" du med tiden fast i detta läge. Du kan försöka räta på ryggen och korrigera hållningen med ren viljestyrka men så länge låsningarna finns kvar så är det en omöjligt uppgift. På sikt så kommer du antingen att falla tillbaks i ditt ogynsamma läge igen när du slappnar av eller så skapar du spänningar och muskulär obalans på andra ställen i kroppen som en kompensation. Fascian/bindväven mister sin rörlighet/glid i vissa punkter när den inte får röra sig naturligt och muskler som alltid hålls avkortade/utsträckta får en onaturlig tonus och ogynsamma aktiveringsmönster.
Låt säga att du är för spänd i en del av ryggen, ryggmusklerna är avkortade och vissa magmuskler är som en reaktion på detta utsträckta och försvagade (t.ex. Lower crossed syndrome
https://www.physio-pedia.com/Lower_crossed_syndrome). Låt mig ta en liknelse för att visualicera två olika sätt att ta sig an detta hållningsproblem, exemplet är naturligtvis en förenkling men den visar ändå på principen:
Jämför ryggraden med en mast och musklerna med vajrar som går från toppen på masten snett ner till marken. Om en av vajrarna spänns/kortas av så kommer masten att böjas åt det hållet. En sjukgymnast skulle notera att masten (ryggraden) är skev, lösningen skulle vara att spänna åt vajern på motsatt sida av masten (stärka den svaga sidan). Efter detta så är masten rak igen och tillsynes i balans men nu så är den för spänd på båda sidorna. Åtgärden har resulterat i en ännu större anspänning. En Rolfare skulle i stället lösa problemet genom att slacka på den spända vajern. Efter detta så är masten rak igen och i balans. Fram och baksida är avslappnade och har normal spänning.
När du har vissa mjukdelar som hålls avkortade så löser du inte detta genom att stärka andra sidan så att en terrorbalans skapas mellan olika muskelgrupperna. Du löser det genom att massera ut de avkortade delarna och återställer därmed kroppens naturliga balans.
Ifall du kombinerar Rolfing/Myofascial Relase med sjukgymnastik och hållningsträning så kan du få ett resultat som varar resten av livet, dvs du måste åtgärda din felaktiga användning av kroppen efter behandlingen annars så kommer du med tiden att få tillbaks samma problem. Feldenkrais kan hjälpa med att hitta en naturligt användning av kroppen.