2018-09-28, 09:12
Medlem
Nu har min gamla farmor efter 800 år av sjukdom trillat av sin pinne, och på vinden har jag hittat en massa smått och gott man kan kränga eller dekorera kvarten med, men så stötte jag på något där jag inte har någon koll.

Jag stötte på en päls. Inget märke eller dylikt, står bara "Göran Körsnär, Östersund". Tänkte såklart att det var något designermärke grundat av en snubbe som hette Göran Körsnär, men såg sedan var en körsnär är, varpå jag insåg att pälsen var äkta. Nu är jag såklart totalt ointresserad av att behålla pälsen, så frågan är hur jag gör mig av med den och tjänar en hacka? Vill inte direkt lägga ut den på Blocket för 500 kr om den är värd det tio-(eller mer)dubbla.
Citera
2018-09-28, 09:22
Bannlyst
Ge den till någon släkting eller ha på dig den för att reta upp fjortisar... Jag är emot industriellt producerade kläder med äkta päls men "skadan" är ju redan skedd... Hehe blir kanske svårt att sälja med tanke på miljöpartisterna som hatar pälsjackor.. Kanske... Jag är inte insatt... Men jag talar som jag tycker... Om allt.. Hehe

Mvh Johan
Citera
2018-09-28, 09:24
Medlem
Mycket stor prisskillnad på pälsar beroende på päls (såklart). Du får alltså ta reda på vilket djur det är pälsen är gjord av, sedan är det inte så svårt att googla på prisuppgifter.

Finns pälsar du inte får många kronor för. Kanin bl.a.
Citera
2018-09-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Ge den till någon släkting eller ha på dig den för att reta upp fjortisar... Jag är emot industriellt producerade kläder med äkta päls men "skadan" är ju redan skedd... Hehe blir kanske svårt att sälja med tanke på miljöpartisterna som hatar pälsjackor.. Kanske... Jag är inte insatt... Men jag talar som jag tycker... Om allt.. Hehe

Mvh Johan
Tack för svar Johan!
Nej, Facebook har regler mot dylika annonser. Jag har inget som helst intresse av att bära den och drar hellre in en slant på den. Frågan är var jag kränger den och vad den är värd.
Citera
2018-09-28, 09:26
Medlem
Kipps avatar
Den är tyvärr inte värd så mycket alls. Marknaden är rätt stendöd. Jag har kollat upp lite olika auktionsverk som sålt begagnade pälsar och det är inte många hundra som man får för plagg som ursprungligen kostat många tusen. Även om det är finare pälsverk som mink.

Sen kan det påverka att pälsen har legat på vinden och gottat till sig. Vanligtvis lämnade man förr in pälsar för sommarförvaring och vård.

Men testa tradera, blocket eller auktionsverk.
Citera
2018-09-28, 09:27
Medlem
sommarlovs avatar
En bild skulle hjälpa...
Citera
2018-09-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En bild skulle hjälpa...
Sorry... https://m.imgur.com/a/b1Qv0Aq
Citera
2018-09-28, 09:47
Medlem
Kipps avatar
Ser ut som silverräv.
https://auctionet.com/sv/676936-pals-sodra-pals. Som synes inga höjdarpriser, inte ens sobel som anses vara bland de finaste pälsverken.
Citera
2018-09-28, 09:55
Medlem
Gå runt med den på stan och sen på Vs partimöte.
Citera
2018-09-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Ser ut som silverräv.
https://auctionet.com/sv/676936-pals-sodra-pals. Som synes inga höjdarpriser, inte ens sobel som anses vara bland de finaste pälsverken.

Så du skulle säga MAX 500? Fan, jag kommer ihåg när det snackades om att pälsar kostade femsiffrigt.
Citera
2018-09-28, 10:24
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns köpare till allt, men hur når man ut till dom?

På Tradera verkar de sälja dåligt.

https://www.tradera.com/item/163303/323220158/silverravs-pals-fantastiskt-vacker-och-lang-
Citera
2018-09-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shreksmorsa
Så du skulle säga MAX 500? Fan, jag kommer ihåg när det snackades om att pälsar kostade femsiffrigt.
Jepp, men då pratar vi om nypriser.

Vissa produkter har inget bra andrahandsvärde, och på senare tid när päls har blivit så hatat gäller detta pälsplagg i synnerhet. Skinnkläder behåller värdet betydligt bättre än päls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in