2018-09-26, 23:03
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, hans sorg är smärtsam att se. Jag undrar vad han kan få för hjälp med sin bearbetning av sorgen. Men det kanske blir via tolk och då är det svårt.
Många vänder sej till församling (om man har nån tro ) för att åtminstone få prata om det.
I en stad som Gbg så borde de ha flera terapeuter som kan juggespråken, här i Sthlm har vi 6 st på ytterdelen av Röda linjen dvs. Skärholmen-Fittja. Många från ex-Yu är socionomer antingen hemifrån alt. utbildat sig här så tolk behövs inte.
Citera
2018-09-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Javisst lätt att råka kasta dom.
Men det ska skickas ut i bägges namn, bara där gör soc ett jättefel!

Brev hade varit meningslöst i vilket fall. Dom litade för mycket på mamman
(inklusive att hon inte hade telefon). I och med borde de försökt kontakta fadern.
Tydligen sa hon att han heller inte hade telefon och där borde det ringt klockor.
Citera
2018-09-26, 23:06
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Javisst lätt att råka kasta dom.
Men det ska skickas ut i bägges namn, bara där gör soc ett jättefel!
Ringa hans arbetsplats, skicka info till hans namn, skicka rekat brev med en uppmaning att ta kontakt.
Får anta soc skrivit ned detta nu om dom inte hade rutiner innan dess på hur att göra.

De rutiner finns sen "hundra" år tillbaka, de har helt enkelt åsidosatt dessa. Men i landet Sverige utkrävs aldrig något ansvar av tjänstemännen.
Citera
2018-09-26, 23:09
Medlem
mr.demons avatar
Det var fan jobbigt att se. Och jag är ganska så känslokall. Men jädrar vad jag led med snubben. Vilken sorg han upplever.
Citera
2018-09-26, 23:10
Medlem
LucioFontanas avatar
Blev riktigt ledsen när jag såg det programmet. Stackars man. Han hittar ju vägar att hantera det hela. Att han har kvar kläder och omsorgsfullt tvättar dem och lägger dem i lådor, hänger upp dem på väggen osv är väl inte konstigt. Det är ju sorgearbete. Sen låg han väl bredvid graven en varm sommar dag. Inte så konstigt heller. Han e ju helt förstörd. Att han kan hålla sig så lugnt vid mötet med Soc är ju fantastiskt. Han är en mycket snäll man. Han kan inte greppa och ta in vad som hänt. Hoppas han kommer ur det o hittar ny kärring och får nya barn. Det e nog lösningen. Att ingen som hanterar ärendet på soc fått sparken e ju otroligt? Klart tjänstefel. Hoppas han blir ersatt o kompenserad på något vis. Men han verkar inte vilja ha nåt. Han borde kräva 5-10 millar. Inte för att det skulle ersätta hans förlust, men det blir enklare med nästa familj. Men det tar nog ett år lr två innan han kommer ur chocken.
Citera
2018-09-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Blev riktigt ledsen när jag såg det programmet. Stackars man. Han hittar ju vägar att hantera det hela. Att han har kvar kläder och omsorgsfullt tvättar dem och lägger dem i lådor, hänger upp dem på väggen osv är väl inte konstigt. Det är ju sorgearbete. Sen låg han väl bredvid graven en varm sommar dag. Inte så konstigt heller. Han e ju helt förstörd. Att han kan hålla sig så lugnt vid mötet med Soc är ju fantastiskt. Han är en mycket snäll man. Han kan inte greppa och ta in vad som hänt. Hoppas han kommer ur det o hittar ny kärring och får nya barn. Det e nog lösningen. Att ingen som hanterar ärendet på soc fått sparken e ju otroligt? Klart tjänstefel. Hoppas han blir ersatt o kompenserad på något vis. Men han verkar inte vilja ha nåt. Han borde kräva 5-10 millar. Inte för att det skulle ersätta hans förlust, men det blir enklare med nästa familj. Men det tar nog ett år lr två innan han kommer ur chocken.
Varför nämner flera nästa familj?
Hur kan man skaffa en ny familj när ens familj är död?
Dessutom är han 52.
Lider med honom, otroligt tragiskt.
Citera
2018-09-26, 23:27
Medlem
Beatriceaurores avatar
Detta var en väldigt konstig dokumentär, fylld av frågetecken. Antagligen ville man skydda de inblandade med stark sekretess kring händelsen, men resultatet blev man nästan inte förstod någonting. Fruktansvärt synd om mannen naturligtvis, vilken katastrof, ofattbar.
Att soc struntade i att ta kontakt med mannen tror jag hänger ihop med att man automatiskt tror att en kvinna , en mor, alltid är att lita på medan mannen i en fem gånger orosanmäld familj alltid är boven i dramat, så honom struntar man i. Nu vet man bättre. Sällsamt korkat av soc att tro på att mannen inte ägde en telefon. Då hade väl någon orkat att gå till hans arbetsplats för att fråga honom om varför hyran inte betalats under så lång tid som två år.
Men hur man kan ha bott i Sverige i sju år och fortfarande behöva tolk är märkligt. På alla parabolerna på hyreshusets balkonger kunde man förstå det man redan vet, alltså att invandrarfamiljer bara tittar på sändningar från sitt ursprungsland. Då lär man sig ingen svenska.
Om kvinnan led av en djup depression vilket är troligt, är det konstigt att mannen ingenting märkte under de två åren då inga hyror betalades. Vi fick bara en beskrivning av en perfekt fungerande hustru och mor. Det har jag svårt att tro på.
Läraren på äldsta sonens skola beskrev en tillbakadragen pojke som sa att han inte hade några vänner. Det kanske berodde på att han förstått på moderns beteende att allt inte stod rätt till med henne.
Och vad var det egentligen som hon "konsumerade", som man sa. Så uttrycker man sig väl inte om hon i smyg skickat pengar till anhöriga i hemlandet.
Citera
2018-09-26, 23:37
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att frun var psykiskt instabil borde han väl rimligen ha märkt. Är det någon han bör skylla på så är det rimligen han själv. Myndigheterna hade betydligt sämre möjligheter att bedöma de inblandade och frun än vad han själv hade.

Jag tror helt ärligt inte ens att han visste vad soc var då. De skulle helt enkelt ha kontaktat honom via arbetet eller liknande ang hela utredningen.Man kan inte vara en utbildad socionom och gå på såntdär skitsnack om att han ej har en mobil. Folk i värdens fattigaste länder har mobiltelefoner.
Citera
2018-09-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Detta var en väldigt konstig dokumentär, fylld av frågetecken. Antagligen ville man skydda de inblandade med stark sekretess kring händelsen, men resultatet blev man nästan inte förstod någonting. Fruktansvärt synd om mannen naturligtvis, vilken katastrof, ofattbar.
Att soc struntade i att ta kontakt med mannen tror jag hänger ihop med att man automatiskt tror att en kvinna , en mor, alltid är att lita på medan mannen i en fem gånger orosanmäld familj alltid är boven i dramat, så honom struntar man i. Nu vet man bättre. Sällsamt korkat av soc att tro på att mannen inte ägde en telefon. Då hade väl någon orkat att gå till hans arbetsplats för att fråga honom om varför hyran inte betalats under så lång tid som två år.
Men hur man kan ha bott i Sverige i sju år och fortfarande behöva tolk är märkligt. På alla parabolerna på hyreshusets balkonger kunde man förstå det man redan vet, alltså att invandrarfamiljer bara tittar på sändningar från sitt ursprungsland. Då lär man sig ingen svenska.
Om kvinnan led av en djup depression vilket är troligt, är det konstigt att mannen ingenting märkte under de två åren då inga hyror betalades. Vi fick bara en beskrivning av en perfekt fungerande hustru och mor. Det har jag svårt att tro på.
Läraren på äldsta sonens skola beskrev en tillbakadragen pojke som sa att han inte hade några vänner. Det kanske berodde på att han förstått på moderns beteende att allt inte stod rätt till med henne.
Och vad var det egentligen som hon "konsumerade", som man sa. Så uttrycker man sig väl inte om hon i smyg skickat pengar till anhöriga i hemlandet.

Jag citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Ju äldre man är, desto svårare är det att lära sig ett nytt språk.
Han var väl 40+ när han kom till Sverige.
Som kakelsättare pratar man inte så mycket, antar jag.

Men framförallt tycker jag detta är ett bra svar:
Citat:
Ursprungligen postat av electrichair
Förlåt men vad menar du nu? De har väl flyttat till Sverige från Polen alltså inom den fria rörligheten inom EU och inte som flyktingar. Då väljer man ju själv hur bra man vill bli på språket i det landet man jobbar och bor. Finns ju inget integrationsansvar från Sveriges sida att Italienare som flyttat till Sverige för att jobba på Spotify eller polacker som flyttat för att jobba som VVS-montörer ska lära sig flytande svenska?

(Jag bor själv i Tyskland och om jag skulle vara med på tysk tv så hade jag nog också velat ha en tolk.)
Citera
2018-09-26, 23:39
Medlem
Bronixs avatar
Som sagt han har inget att förlora mer vad han än gör.
Citera
2018-09-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Kolla min kommentar efter det du citerade. Känner för farsan, det gör jag. Verkligen.

Men oavsett så bör man kunna göra sig förstådd utan tolk i Sverige. Det finns säkert siffror på kostnaderna för dessa inom kommunal o statlig verksamhet.

Det är inte lätt att lära sig ett helt nytt (och totalt annorlunda) språk i vuxen ålder. Det verkar dessutom som att han både kan göra sig förstådd på svenska och förstår svenska i vardagligt tal. Men det är stor skillnad på att prata om väder och vind och ett sådant här ämne.

Då vill man kunna utrycka sig på rätt sätt, få med nyanser och variationer, och hitta rätt ord. Det är dessutom mycket lättare att tala sitt modersmål när det är ett ämne som gör en så extremt emotionellt påverkad - hjärnan blir ju helt tiltad.

Hans tolk får gärna kosta hur mycket som helst - det förtjänar han.
Citera
2018-09-27, 01:37
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Hoppades den där äckliga kärringen på socialtjänsten får genomlida exakt samma sak som Safet, hade hon haft ett uns integritet så hade hon erkänt att de helt enkelt inte brydde sig tillräckligt för att göra sitt jobb ordentligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in