2018-09-26, 20:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Vilket språk talade de egentligen hemma? Det är nåt som inte stämmer här.
Citera
2018-09-26, 20:33
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilket språk talade de egentligen hemma? Det är nåt som inte stämmer här.
Antagligen polska, han bodde där sen kriget i Bosnien 1992 o fram till 2010 när de flyttade till Sverige. Han var musse från början men övergick till katolicism där i Polen.
Citera
2018-09-26, 20:37
Medlem
Med det argumentet skulle man väl isåfall inte ha pratat med räddningstjänst, polis etc. i inslaget heller, då det inte har med soc felhanterande att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Men i detta fallet handlar det inte om parets personligheter eller varför inte Safet hade koll eller varför Magda betedde sig annorlunda. Programmet handlar om SOC brister.

Sedan att vi vill veta detaljer är en annan femma. Jag har full empati för mannen och får inga dåliga vibbar av honom. Han var godtrogen och litade på sin fru. Han hade förtroende för henne och det är en fin egenskap.
Citera
2018-09-26, 20:37
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Hur länge har de bott i Sverige egentligen?
Verkar ju vara några år iaf, men kan ingen svenska. Integrationen funkar finfint.

du är ju fan inte frisk... när fan skall detta rasse snack på fb och allmänt ta slut? mannen har förlorat hela sin familj, bedragen och blåst av sin fru och allt kom dumpandes helt plötsligt en dag. Och du har mage att snacka om han kan svenska eller inte? skäms på dig din äckliga jävel. Han jobbade och gjorde rätt för sig men ändå hände allt detta. Hur fan skall han kunna fortsätta sitt liv efter detta?

Hoppas du får dig en rejäl funderar nu.
Citera
2018-09-26, 20:39
Medlem
Helt riktigt. Vad gjorde hon med pengarna? Fick hon några pengar av honom överhuvudtaget? Frågorna är många. Men min gissning är att man inte gräver i det då det skulle ta fokus från socialens misslyckande. Man har helt enkelt valt vem den "skyldige" är i det här fallet, dvs soc.

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, jag saknade intervjuer med vänner som kunde berätta om kvinnan. Och mannen.
Det känns som om reportern ställde för få (eller fel?) frågor till mannen.
Men det kanske kommer fler avsnitt av detta program? Del 1 av 4 står det på SVT.
Annars känns det ju för rumphugget.
Citera
2018-09-26, 20:41
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Helt riktigt. Vad gjorde hon med pengarna? Fick hon några pengar av honom överhuvudtaget? Frågorna är många. Men min gissning är att man inte gräver i det då det skulle ta fokus från socialens misslyckande. Man har helt enkelt valt vem den "skyldige" är i det här fallet, dvs soc.

dom säger ju i dokumentären att hon började konsumera.
Citera
2018-09-26, 20:42
Medlem
Att Safet beskriver det väldigt sakligt som att allt är okej och att maten fanns på bordet och sådär är inget att hänga upp sig på, det är ganska vanligt bland jugo-människor att prata så.
Det är mycket "Jag är ren med rena kläder, jag har en säng att sova i, jag har mat på bordet, jag har ett tak över huvudet" - Hela snacket är väldigt sakligt i sig så det är ju någonting som har med hans hemland att göra, inget att spekulera i. Det är tämligen ganska ovanligt att som en man från det landet, börja prata om en massa intima detaljer om han och frugans relation. Män är simpla, förvänta er inte "Vi var nära varandra och kära".

Har man mat på bordet och någonstans att sova så är allt OK. Mentaliteten hos en invandrare.

Mycket tragiskt. Jag hoppas han finner ro i sin tillvaro och på något sätt lyckas gå vidare.
Citera
2018-09-26, 20:42
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Med det argumentet skulle man väl isåfall inte ha pratat med räddningstjänst, polis etc. i inslaget heller, då det inte har med soc felhanterande att göra?

Programmet spretar åt flera olika håll, tyvärr.
Citera
2018-09-26, 20:43
Medlem
Tack! Det hade jag missat.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
dom säger ju i dokumentären att hon började konsumera.
Citera
2018-09-26, 20:45
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Antagligen polska, han bodde där sen kriget i Bosnien 1992 o fram till 2010 när de flyttade till Sverige. Han var musse från början men övergick till katolicism där i Polen.

bosnier (muslim bosnier) har aldrig varit särskilt religiösa av sig som man är i tex Irak eller liknande. Det eskalerade dock efter kriget och som det är nu har det aldrig varit innan.

Jag har en gammal kollega från mitt förra jobb som flydde under kriget som sa en mening jag inte glömmer. ''Det är inte samma stad idag som jag lämnade för 25 år sedan'' han är från Sarajevo.

Där finns det katolska, ortodoxa kyrkor och moskéer inom en radie av ca 500 m mellan varandra.
Citera
2018-09-26, 20:47
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
du är ju fan inte frisk... när fan skall detta rasse snack på fb och allmänt ta slut? mannen har förlorat hela sin familj, bedragen och blåst av sin fru och allt kom dumpandes helt plötsligt en dag. Och du har mage att snacka om han kan svenska eller inte? skäms på dig din äckliga jävel. Han jobbade och gjorde rätt för sig men ändå hände allt detta. Hur fan skall han kunna fortsätta sitt liv efter detta?

Hoppas du får dig en rejäl funderar nu.

Kolla min kommentar efter det du citerade. Känner för farsan, det gör jag. Verkligen.

Men oavsett så bör man kunna göra sig förstådd utan tolk i Sverige. Det finns säkert siffror på kostnaderna för dessa inom kommunal o statlig verksamhet.
Citera
2018-09-26, 20:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Men i detta fallet handlar det inte om parets personligheter eller varför inte Safet hade koll eller varför Magda betedde sig annorlunda. Programmet handlar om SOC brister.

Sedan att vi vill veta detaljer är en annan femma. Jag har full empati för mannen och får inga dåliga vibbar av honom. Han var godtrogen och litade på sin fru. Han hade förtroende för henne och det är en fin egenskap.

Nej, programmet handlar ju om hans kamp för att få veta vad som hände. Soc är en del av det men för att förstå varför de inte ingrep så vore de bra att veta nåt om moderns person.
Soc litade på vad mamman sa.
Mannen litade på sin fru.
Godtrogenhet som ledde till att tre barn mördades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in