2018-09-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Därav min förvåning över att AA-spåret uppstod kopplat till Dekorimamannen.
Man kan spekulera över varför Olle Alsén kom fram till varför han skulle visa upp
ett foto av just AA på detta gym. OA var i alla fall en seriös journalist i motsats
t ex till T Håård och han var väldigt insatt i allt som hade med MOP att göra även
om han inte gjorde så mycket väsen av sig som en del andra.
Han hade också som mångårig kriminalreporter en utomordentligt god kännedom
om olika personer och konstellationer inom Stockholmspolisen.
Citera
2018-09-26, 15:15
Medlem
Finns det något som talar emot att DNs fotograf Malmström är trovärdig?
Vilka tekniska möjligheter fanns det för att identifiera från vilket område meddelandet kom/från vilken typ av enhet/vilken kanal eller vad det nu kunde vara?
Vad skulle man kunna man utesluta? Vilka möjligheter återstod?
Senast redigerad av cherryfive 2018-09-26 kl. 15:20.
Citera
2018-09-26, 15:37
Medlem
Citat:
Okej tack.

Ja, jag läser Alséns anteckningar från samtalen med flickan och ser att hon säger att gymmet inte låg i Upplands Väsby utan i Upplands Bro eller någonstans mellan Sollentuna och Upplands Väsby (Rotebro?) och att mannen inte var polis utan en finsk rasistisk kriminell 25-35 år med ett kort finskt förnamn som börjar på J.

Jyrrki, Jouni, Juha etc.

Iesho tipsade i dag om en Jari som var knappt 30 år 1986 och bodde i trakten. En bekant till allas vår CP tydligen.

Efternamnet kan inte flickan. Hon vet inte om det är kort eller långt.

I texten verkar det som om flickan vid ett tillfälle svarar "Jaz" rörande mannens namn. Det kan vara en felskrivning av "Ja". Eller så är det mannens smeknamn.

Han ska vara normalt byggd och ingen kroppsbyggare. Tränade inte på gymmet utan var endast in och tjafsade med några andra där. 180-185 cm klädd i en lite längre mörk skinnjacka som enligt flickan är ett typiskt ytterplagg för finländare (?).

Utöver det finns uppgifter (troligen från kvinnan som kände igen mannen) i TV3:s reportage om polisspåret. LGWP är programledare. Där sägs det bl a att mannen ägde en blå Volvo, att han hade två barn, en bror, hans hårfärg, att han var arbetslös, att han bodde i en villa mm. Där anges längden till 170 cm.

Borgnäs presenterade uppgiften om polisen som tränade på gymmet för Ölvebro i direktsändning och varken Ölvebro/Helin sade sig känna till den uppgiften. Det var i det programmet ett vittne från gymmet ("Stefan") berättade att polisen köpte anabola från en knarklangare.

I TV3-programmet kallas polisen Pekka. Han intervjuas anonymt och säger naturligtvis att han är helt oskyldig. En äldre kollega till honom fungerar som karaktärsvittne och säger att det är uteslutet att denne Pekka har något med Palmemordet att göra.

Men de offentliggjorda samtalen med den ena finska flickan utesluter att Dekorimamannen var polis. Varken hon eller hennes kompis har tänkt tanken att han skulle kunna vara polis.

Därav min förvåning över att AA-spåret uppstod kopplat till Dekorimamannen.
I den tyska dokumentären finns ett inslag med OA vid det aktuella gymet, som då låg på Ryttargatan 275 i Upplands Väsby.
I samma lokaler som Smedby skola. Väsby atletklubb har för länge sedan flyttar därifrån.

Efter ca 34 min.

https://m.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ
Senast redigerad av MacMackay 2018-09-26 kl. 15:40.
Citera
2018-09-26, 16:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
I den tyska dokumentären finns ett inslag med OA vid det aktuella gymet, som då låg på Ryttargatan 275 i Upplands Väsby.
I samma lokaler som Smedby skola. Väsby atletklubb har för länge sedan flyttar därifrån.

Efter ca 34 min.

https://m.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ

Jo, jag har sett det. Blir bara förbryllad eftersom intervjun med flickan säger nåt annat. Men förhören med rätt flicka är under sekretess så det går inte att kolla. Behåller dock min skepsis i frågan.
Citera
2018-09-26, 16:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Man kan spekulera över varför Olle Alsén kom fram till varför han skulle visa upp
ett foto av just AA på detta gym. OA var i alla fall en seriös journalist i motsats
t ex till T Håård och han var väldigt insatt i allt som hade med MOP att göra även
om han inte gjorde så mycket väsen av sig som en del andra.
Han hade också som mångårig kriminalreporter en utomordentligt god kännedom
om olika personer och konstellationer inom Stockholmspolisen.

Ja, jag vet inte. Ser bara att förhöret med flickan talar om andra orter och en annan person. Märklig historia även denna. Jag tycker också att OA framstod som seriös i det jag sett och läst.
Citera
2018-09-26, 17:04
Medlem
Någon som med säkerhet vet identiteten på polisman G?

I det senaste avsnittet av palmemordspodden sägs att han kände VG. Någon som vet mer om detta?

Finns det möjligen en koppling till denna historia?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m8oWp/jag-far-leva-med-mina-beslut
Citera
2018-09-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vilka tekniska möjligheter fanns det för att identifiera från vilket område meddelandet kom/från vilken typ av enhet/vilken kanal eller vad det nu kunde vara?

Tja det är nog svårt men sammantaget med andra uppgifter som vittnesmål om en grupp "civilspanare" under snabb förflyttning mot området vid mordplatsen (i Sigges väg) stax innan mordet. Detta klartextmeddelande. Sigges kompis som följde radiotrafik där koder användes ända fram till mordet, Scarfoots inlägg i ämnet (Scarfoot hade tjänsgjort i GVG) där en fd kollega varit så att han sett mordet på avstånd och iakttagit "kollegor" samt finskornas berättelse, Dahlstens informationer, Wt iakttagelser och denna radiokommunikation är en klar indikation på att det fanns en aktivitet och att denna mörkats och förmodligen är enda svarta hålet som återstår i utredningen. Sammantaget r det svårt att avskriva dem alla då det är helt oberoende uppgiftslämnare.
Citera
2018-09-26, 17:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Någon som med säkerhet vet identiteten på polisman G?

I det senaste avsnittet av palmemordspodden sägs att han kände VG. Någon som vet mer om detta?

Finns det möjligen en koppling till denna historia?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m8oWp/jag-far-leva-med-mina-beslut

Polisman G är Tomas Flyckt-Karlsson, ganska hårdhänt undersökt av SÄPO veckan efter mordet. Enligt källor i PU ska han ha varit mycket lik fantombilden.

Med tanke på att hans flickvän härstammade från Iran och Viktor Gunnarsson var invandrarlärare kan det funnits naturliga kontaktpunkter. Då det är mycket myter om VG skulle jag gärna se vad bevisen för kontakt med TFK grundar sig i.

Polisen som Aftonblads-artikeln handlar om är Dan Klöverskjöld. Grundligt behandlad i tråden 2013.
Citera
2018-09-26, 17:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Åke Malmström är trovärdig. Att han hört konversationen betvivlar jag inte.
Citera
2018-09-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Polisman G är Tomas Flyckt-Karlsson, ganska hårdhänt undersökt av SÄPO veckan efter mordet. Enligt källor i PU ska han ha varit mycket lik fantombilden.

Med tanke på att hans flickvän härstammade från Iran och Viktor Gunnarsson var invandrarlärare kan det funnits naturliga kontaktpunkter. Då det är mycket myter om VG skulle jag gärna se vad bevisen för kontakt med TFK grundar sig i.

Polisen som Aftonblads-artikeln handlar om är Dan Klöverskjöld. Grundligt behandlad i tråden 2013.

Ett problem med alla de nämnda är ju att de knappast haft möjlighet att påverka utredningen och det pågående mörkandet av förloppet kring knarkspans närvaro och påstådda bortdragande. Vare sig Tomas, Dan eller Viktor är i stånd att orkestrera det.
Citera
2018-09-26, 18:09
Medlem
Citat:
Jo, jag har sett det. Blir bara förbryllad eftersom intervjun med flickan säger nåt annat. Men förhören med rätt flicka är under sekretess så det går inte att kolla. Behåller dock min skepsis i frågan.

OA snurrade väl till det för fler vittnen...
Citera
2018-09-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Härligt med klara besked. Tack.
Ja, är kopplingarna till VG så lösa, så är det inte mycket att hänga i granen.
Möjligen har väl Dan Hörning mer att berätta så småningom.
Ska följa detta spår med intresse.

En annan ”identifiering” som jag är lite skeptisk till är vittnet ”Jerker” som påstås peka ut polisman D (TP) på Adolf Fredriks kyrkogata.
Han beskriver honom som ”ljushårig” i TV3 dokumentären om polisspåret.

Av bilderna att döma tycker jag han ser ganska mörk ut.
Är det verkligen klarlagt att det är han som Jerker menar, eller är det bara ytterligare en skröna som fått eget liv?

Även Polisman D:s flickvän ser ut att härstamma från Mellanöstern.
Verkar vara populärt med exotiska damer bland ”högerextremister” 😀
Senast redigerad av MacMackay 2018-09-26 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in