Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Så är det, elementen är inte avstängda däremot kan värmen vara lite bonkers under vår/höst dels pga dålig styrning men även för att det är stor tröghet i systemet.
Fjärrvärmen är igång 24/7/52, hur skulle boende annars få varmvatten?
Givetvis, jag kanske uttryckte mig genom ett olyckligt ordval:
Jag (på jobbet främst) och mina vänner som har fjärrvärme hemma, jag kör värmepump, har lagt märke till att fjärrvärmen inte "levererar" ordentligt när hösten övergår till kallare väder. Så har det varit från år till år. Just när det är (som precis nu) runt 10 grader på kvällarna (snackar Göteborg), så upplevs det som kyligt inomhus. Gäller givetvis även på morgontimmarna. Mitt på dagen är det sällan större problem.
När det för övrigt är smällkallt ute, då räcker oftast fjärrvärmen inte till, men brukar vara på midvintern då,inte på tidig höst. Då är det kapacitetsproblem, just nu tror jag det rör sig om någon slags "inställningsfråga", kanske med termostater, möjligen dylika som levereras av fjärrvärmeföretagen. (De flesta har liknande/"samma" termostater, då de levereras av samma leverantör).
Men att dra in ett "jula/rusta-element" in i ett badrum med förlängningssladd är direkt olämpligt, för att inte säga livsfarligt. Det var någon rolig komedi där (var det Richard Pryor?) där idioten satt i badkaret och åt frukost samtidigt, med en elektrisk brödrost på badkarskanten. Kanske inte exakt SÅ farligt att ha ett värmeelement (elektriskt och löst då) i badrummet, men lite åt det hållet i alla fall.. Direkt olämpligt.