2018-09-26, 00:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
Har pratat med hyresvärden men han säger att värmen i lägenheten justeras automatiskt och det är "fortfarande för varmt ute" så alla element är avslagna än så länge.
Så är det, elementen är inte avstängda däremot kan värmen vara lite bonkers under vår/höst dels pga dålig styrning men även för att det är stor tröghet i systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Huset kanske har fjärrvärme. "Fjärrvärmeverken" är antagligen inte igång nu,
Fjärrvärmen är igång 24/7/52, hur skulle boende annars få varmvatten?
Citera
2018-09-26, 00:13
Medlem
Sooks avatar
Blivit så hemma i min villa också. Problemet är detsamma som i lägenheter. När det snabbt blir kallt ute hinner inte systemen med. Då blir det kallt några dagar innan de kommer ikapp. Lösningen här är samma som du kör med, dvs ett portabelt el-element.
Citera
2018-09-26, 00:46
Medlem
smeden80s avatar
Citat:
Har inte luftat det men som sagt har hyresvärden alltså uttryckligen sagt att värmen i lägenheten inte är igång ännu och kommer inte sättas igång förrens det är flera grader minus ute.

Finns tyvärr inget uttag i själva badrummet. Men varför är det dåligt med skarvsladd mellan rum?

1: Det är inte din uppgift att lufta elementet. Det är värden som ska se till att allt funkar. OK, om en propp går, så får du byta den själv men risken om du börjar skruva på elementen är att det börjar läcka någonstans (i luftskruven t ex), sen åker DU på att betala kalaset.

2: Vad är det för pucko som föreslår skarvsladd med elektriskt portabelt element i badrummet? Det finns något som heter IP-klassning (googla på det) och såvida du inte har en jordfelsbrytare kopplat till elementet ska du INTE ha det i våtrum.

3: Har värden varit där och mätt temperaturen? Vet själv att kalla golv kan göra så att det upplevs kallare än vad luften egentligen är.

Hoppas det löser sig
Citera
2018-09-26, 01:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så är det, elementen är inte avstängda däremot kan värmen vara lite bonkers under vår/höst dels pga dålig styrning men även för att det är stor tröghet i systemet.

Givetvis, jag kanske uttryckte mig genom ett olyckligt ordval:
Jag (på jobbet främst) och mina vänner som har fjärrvärme hemma, jag kör värmepump, har lagt märke till att fjärrvärmen inte "levererar" ordentligt när hösten övergår till kallare väder. Så har det varit från år till år. Just när det är (som precis nu) runt 10 grader på kvällarna (snackar Göteborg), så upplevs det som kyligt inomhus. Gäller givetvis även på morgontimmarna. Mitt på dagen är det sällan större problem.

När det för övrigt är smällkallt ute, då räcker oftast fjärrvärmen inte till, men brukar vara på midvintern då,inte på tidig höst. Då är det kapacitetsproblem, just nu tror jag det rör sig om någon slags "inställningsfråga", kanske med termostater, möjligen dylika som levereras av fjärrvärmeföretagen. (De flesta har liknande/"samma" termostater, då de levereras av samma leverantör).

Men att dra in ett "jula/rusta-element" in i ett badrum med förlängningssladd är direkt olämpligt, för att inte säga livsfarligt. Det var någon rolig komedi där (var det Richard Pryor?) där idioten satt i badkaret och åt frukost samtidigt, med en elektrisk brödrost på badkarskanten. Kanske inte exakt SÅ farligt att ha ett värmeelement (elektriskt och löst då) i badrummet, men lite åt det hållet i alla fall.. Direkt olämpligt.
Citera
2018-09-26, 07:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
...eller i värsta fall få mig elektrokutlad?

Ja.

Låt bli att dra in något via skarvsladd till badrummet för din och andras säkerhet.
Citera
2018-09-26, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
OM uttaget i fråga är jordat så är det åtminstone inte direkt livsfarligt,

Prova du att ta i fas och nolla, din skyddsjord och jordfelsbrytare kommer inte hjälpa dig.
Så det finns anledning att vara försiktig.
Citera
2018-09-26, 08:35
Medlem
Så istället för att ta sitt ansvar som hyresvärd så tycker ägaren att TS ska betala extra för att värma upp badrummet med el. Får TS göra avdrag på hyran då?
Självklart ska hyresvärden se till att det är anständig temperatur i hela lägenheten. Det ska inte TS behöva ombesörja

Sedan det där med att dra el in i badrum. Ja så länge allt är helt och fungerande så är det inte farligt. Det är när man tar i elementet o det är fuktigt o trasigt som det är farligt.
Jag skulle inte vilja ha sladdar över ett fuktigt golv. Som att be om bli elektrifierad.
Citera
2018-09-26, 09:00
Medlem
George Wittigs avatar
Det är potentiellt farligt men behöver inte vara det. Jag har ett el-element i mitt badrum, monterat på väggen ca 150 cm upp. Det är godkänt för våtrum och det är jordad kontakt, så den lösningen är ok. Skulle man däremot dra en förlängningskabel ifrån ett uttag utanför badrummet och ställa in ett vanligt oisolerat el-element så löper man risk att att åka på en elchock.
Citera
2018-09-26, 09:20
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Åh fan... Då får jag väl fortsätta köra på med att duschen får ånga upp rummet i 10 min innan jag ska duscha då tills hyresvärden behagar sig slå på värmen.. Egentligen ingen stor grej för min del då varmvattnet är inkluderat i hyran.

Dels beror det på vilken typ av el element du köper och vilken IP klass elementet har. Sedan beror det också på VAR i badrummet du placerar ditt element. Ett element klassat för badrum placerat utanför riskzonerna är naturligtvis mindre farligt (men fortfarande fel då element i badrum skall vara fast anslutna och jordade och placerade i rätt zon) Har din lägenhet jordfelsbrytare ? har den det så blir det genast lite säkrare.

Kan du inte ordna något av det ovanstående så köp ett el element med fläkt, ställ det utanför dörren in till duschen och låt varmluften blåsa in en stund. Då värmer du ju upp rummet, sedan kan du slå av fläkten och ta en dusch ev slå på fläkten efteråt igen.
Citera
2018-09-26, 10:54
Medlem
OldFashioneds avatar
Ja i den här tråden gissas det hej vilt om fjärrvärme, det må jag säga.

Fjärrvärmen är alltid på, men framledningstemperatur beror på utomhustemperatur. Men då ligger spannet oftast på 75-100 grader, så varmt är det alltid.

Väl i huset så finns en undercentral som växlar av värmen från fjärrvärmenätet till husets egna, avskilda system. Framledningstemperatur varierar betydligt mer här, spannet ligger på från 20 till 70-80 grader och styrs av utomhustemperatur.

Utöver det ligger generellt ett pumpstopp som, ja, stoppar cirkulationspumpen om utomhustemperatur är över 17-20 grader.

Att värmesystemen inte räcker till under de kallaste dagarna beror inte på att fjärrvärmeverket inte kan leverera, utan att fastigheternas värmesystem inte är dimensionerade för hur kallt väder som helst. Är det kallare än DUT så blir det svalt inne.

Sedan finns det vissa spann där det blir lite knasig reglering, det brukar vara runt 5-10 grader ute, då kan det bli lite ojämn temperatur inomhus.

TS: att värmen först skulle gå på vid minusgrader är vansinnigt. Antingen har du missförstått din hyresvärd eller så vet han ingenting. Du ska ha minst 18 grader inomhus året om, även i badrummet.
Citera
2018-09-26, 11:11
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Vattnet till elementen, dvs fjärrvärme är inte samma varmvatten som i kranarna. Det märker du om du luftar ett element eftersom detta vatten ofta är färgat med Pyranin och då blir grönt/ gult för att underlätta vid vattenläckor.

https://www.luleaenergi.se/sv/privatkund/fjarrvarme/fjarrvarme/varfor-gront-vatten/

Ställ en byggfläkt utanför badrummet som trycker in varmluft så finns inte risker med el inne i badrummet.
Borde räcka med 2000W.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/
Senast redigerad av ps870 2018-09-26 kl. 11:15.
Citera
2018-09-26, 11:37
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Åh fan... Då får jag väl fortsätta köra på med att duschen får ånga upp rummet i 10 min innan jag ska duscha då tills hyresvärden behagar sig slå på värmen.. Egentligen ingen stor grej för min del då varmvattnet är inkluderat i hyran.
Brukar även bli problem efter duschen att driva ut fukten om det är för kallt i badrummet. Kanske går att ställa en värmefläkt som blåser in i badrummet istället för att ställa något inne i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in