2018-09-25, 23:06
Medlem
minecraft4evers avatar
tja
jag har sedan 1a sep flyttat hemifrån till min första lägenhet och det är svinkallt i badrummet. Jag fryser arslet av mig varje gång jag duschat..Nu är jag tvungen att ha duschen stå på i 10 minuter och ånga upp hela badrummet innan jag ska duscha för att värmen i rummet ska vara acceptabel.
Har pratat med hyresvärden men han säger att värmen i lägenheten justeras automatiskt och det är "fortfarande för varmt ute" så alla element är avslagna än så länge.
Det finns ett el uttag i ett förråd som ligger i anslutning till badrummet, och hyresvärden säger att jag ska köpa något billigt el element på typ Jula och koppla in det där, och sedan via skarvsladd ha elementet inne i badrummet när jag ska duscha, om jag anser att jag vill ha varmare. Men är det inte farligt med ett sånt där portabelt element inne i badrummet om det typ skvätter vatten när jag kommer ur duschen och det rinner in i elementet som är anslutet till vägguttaget? Kan det explodera eller gå sönder eller i värsta fall få mig elektrokutlad?
Citera
2018-09-25, 23:10
Medlem
Du står ju i en varm dusch när du duschar. Hur är det ett problem med temperaturen i badrummet då?

Köp en badrock istället. Betydligt billigare.
Citera
2018-09-25, 23:16
Medlem
Har du luftat elementet? Det behövs då och då för om det är luft i systemet fungerar inte elementet som det ska. Förutsatt att du inte betalar vattenförbrukningen så är det väl billigast för dig att spola duschen tills det blir någorlunda varmt. Eller häll upp varmvatten i en eller flera hinkar som får stå och avge värme tills vattnet svalnat. Inte miljövänligt dock.
Citera
2018-09-25, 23:19
Medlem
sommarlovs avatar
Flera aspekter.
Aldrig dra skarvsladdar mellan rum.
Om det finns ett jordat uttag i badrummet, och elementet är i ok skick går det bra.

För övrigt misstar sig folk ofta med termostater, de klagar på att elementen är iskalla, fast de har massa elektriska värmare på...
Inte aktuellt i ditt fall.
Citera
2018-09-25, 23:29
Medlem
minecraft4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Har du luftat elementet? Det behövs då och då för om det är luft i systemet fungerar inte elementet som det ska. Förutsatt att du inte betalar vattenförbrukningen så är det väl billigast för dig att spola duschen tills det blir någorlunda varmt. Eller häll upp varmvatten i en eller flera hinkar som får stå och avge värme tills vattnet svalnat. Inte miljövänligt dock.

Har inte luftat det men som sagt har hyresvärden alltså uttryckligen sagt att värmen i lägenheten inte är igång ännu och kommer inte sättas igång förrens det är flera grader minus ute.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Flera aspekter.
Aldrig dra skarvsladdar mellan rum.
Om det finns ett jordat uttag i badrummet, och elementet är i ok skick går det bra.

Finns tyvärr inget uttag i själva badrummet. Men varför är det dåligt med skarvsladd mellan rum?
Citera
2018-09-25, 23:33
Medlem
ImmortalEssences avatar
Helt lugnt bara o köra på.
Citera
2018-09-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
Har inte luftat det men som sagt har hyresvärden alltså uttryckligen sagt att värmen i lägenheten inte är igång ännu och kommer inte sättas igång förrens det är flera grader minus ute.

Finns tyvärr inget uttag i själva badrummet. Men varför är det dåligt med skarvsladd mellan rum?
Verkligen? Om det är fem plusgrader ute länge så kryper ju temperaturen ner inomhus till obeboeliga grader.
Citera
2018-09-25, 23:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Citat från Elsäkerhetsverket:
Citat:
Det inte tillåtet att dra en förlängningssladd från ett jordat eluttag i exempelvis köket. Anledningen är att om man endast skyddsjordar en elapparat i ett rum där andra ojordade elapparater är uppställda finns det risk för elchock om man samtidigt tar i en felaktigt ojordad och en jordad elapparat. Den jordade datorn blir i detta fall säker, men övriga, ojordade elapparater, såsom mormors gamla lampa är riskkällorna. Om man drar en skarvsladd från köket finns det dessutom risk att sladden skadas, till exempel om den blir klämd i en dörr.
Citera
2018-09-25, 23:39
Medlem
BNCs avatar
OM uttaget i fråga är jordat så är det åtminstone inte direkt livsfarligt,
Citera
2018-09-25, 23:42
Medlem
minecraft4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Citat från Elsäkerhetsverket:

Åh fan... Då får jag väl fortsätta köra på med att duschen får ånga upp rummet i 10 min innan jag ska duscha då tills hyresvärden behagar sig slå på värmen.. Egentligen ingen stor grej för min del då varmvattnet är inkluderat i hyran.
Citera
2018-09-25, 23:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Huset kanske har fjärrvärme. "Fjärrvärmeverken" är antagligen inte igång nu, och brukar vara på "detta vis" när hösten blir kallare; har det rätt kallt på jobbet också, fått slå igång ett elelement framförallt på morgontimmarna.

Generellt är det inga större problem med att "dra förlängningskablar" mellan olika rum, men finns några grejor som kan ställa till det på farligt vis:
1) Ditt rum är våtrum. Är elementet (elelementet) du tar in i våtrummet godkänt för våtrum?
-Antagligen inte..

2) Kan (inte bara kan utan finns) olika faser i husets olika rum, kan också ställa till det. -Dock rätt ovanligt, men det "kan"!

3) Kan finnas potentialskillnader mellan uttagen i olika rum, så därför kan det vara riskabelt. Observera "kan" och inte "är det" så att säga. Rätt sällan om ens någonsin detta är en verklig fara.

Men generellt sett, borde det inte vara något större problem att dra en förlängningssladd till ett annat rum, badrum och våtutrymmen avråder jag dock från.

Du bor i lägenhet, och har antagligen varmvattnet "på hyran", även om det är kanske oetiskt, och inte miljövänligt, vad hindrar dig att duscha länge?

Ett praktiskt tips: När vattnet avdunstar från kroppen, så "utvecklas" det faktiskt kyla, det är så kylskåp funkar på sätt och vis. Så torka dig torr så snart som möjligt efter dusch/bad, så blir du inte lika nedkyld.
Citera
2018-09-25, 23:45
Medlem
Citat:
Åh fan... Då får jag väl fortsätta köra på med att duschen får ånga upp rummet i 10 min innan jag ska duscha då tills hyresvärden behagar sig slå på värmen.. Egentligen ingen stor grej för min del då varmvattnet är inkluderat i hyran.
Att hälla upp enbart varmvatten i en eller flera hinkar fungerar i princip som ett element men det svalnar givetvis relativt fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in