2018-09-25, 08:44
Medlem
abborrmasters avatar
Jag är ingen finsmakare eller barista. Dock verkar det som att jag har högre krav på kaffet än de flesta på min arbetsplats.

Vi har en kaffemaskin, som maler bönor och rengörs regelbundet. Ändå tycker jag att kaffet är äckligt som fan. Ska man ha starkt kaffe blir det inte alls en fyllig smak, utan snarare tar bismakerna över.

Eftersom jag är en enkel man kör jag istället med billigaste filterkaffet i min kaffepress. Och det blir fan så mycket bättre.

Nu till frågan - varför är det så mycket godare? Mitt kaffe var ju länge sedan det maldes (och ibland står påsen öppen ett par dagar). Har läst att en anledning till varför presskaffe är godare än filterkaffe är för att olja från bönorna går förlorad i kaffefiltret, men något filter är det ju inte frågan om i maskinen.
Citera
2018-09-25, 08:53
Medlem
sallymans avatar
Bra tråd, undrar lite detsamma faktiskt.

Har länge undrat varför vårat maskinkaffe här på jobbet, med en maskin av högkvalitet och bönor likaså - ändå smakar rentav äckligt. Sträv, stark och platt smak. Även fast man väljer att det inte ska vara starkt.
Citera
2018-09-25, 08:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Nu till frågan - varför är det så mycket godare?
Maskinen kan vara felinställd, men det mest troliga svaret är att maskinen på jobbet brygger enligt espressometoden, vilket passar bra (bäst) för vissa kaffetyper som espresso, latte, cappuccino med flera.

För klassiskt bryggkaffe duger inget annat än kaffebryggare, perkolator eller presso.
Senast redigerad av constant 2018-09-25 kl. 08:55.
Citera
2018-09-25, 08:55
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Maskinen kan vara felinställd, men det mest troliga svaret är att maskinen på jobbet brygger enligt espressometoden, vilket passar bra för vissa kaffetyper som espresso, latte, cappuccino med flera.

För klassiskt bryggkaffe duger inget annat än kaffebryggare, perkolator eller presso.

Okej, det vill säga högt tryck och varför duger det bara åt espresso?
Citera
2018-09-25, 09:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Okej, det vill säga högt tryck och varför duger det bara åt espresso?
Har för mig att trycket när man väljer "vanligt" kaffe brukar vara något lägre än om man väljer espresso, men varför det blir så vet jag inte. Kanske för att vattnet är hetare?

Kokkaffe är ytterligare en variant med en smak som skiljer sig från vanlig bryggning.

Edit: Om det bara finns en bönbehållare så kanske man har valt ett kaffe som passar bäst för espresso, kanske med lite robustabönor i?
Senast redigerad av constant 2018-09-25 kl. 09:03.
Citera
2018-09-25, 09:19
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har för mig att trycket när man väljer "vanligt" kaffe brukar vara något lägre än om man väljer espresso, men varför det blir så vet jag inte. Kanske för att vattnet är hetare?

Kokkaffe är ytterligare en variant med en smak som skiljer sig från vanlig bryggning.

Ja alltså i princip tycker jag kokkaffe och presskaffe ofta är snäppet godare än bryggkaffe, men även bryggkaffe kan vara mumma. Någon jätteskillnad tycker jag personligen inte det handlar om. Däremot ett ordentligt snäpp ner till kaffeapparaten.
Citera
2018-09-25, 09:33
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sallyman
Bra tråd, undrar lite detsamma faktiskt.

Har länge undrat varför vårat maskinkaffe här på jobbet, med en maskin av högkvalitet och bönor likaså - ändå smakar rentav äckligt. Sträv, stark och platt smak. Även fast man väljer att det inte ska vara starkt.

Det finns väl tre huvudanledningar på de flesta arbetsplatser.

1 Arbetsgivaren köper in en billig kaffesort som smakar illa men är billig
2 Brygg temperaturen ställs ned på maskinen för att spara tid för uppvärmningen av vattnet och minska köerna till maskinen.
3 Maskiner med vattenbehållare får vatten som "står still" en längre tid och syret i vattnet försvinner och behållaren kalkar igen.

Bästa bryggaren är en som värmer upp en kopp vatten åt gången till så hög temp som möjligt. Dessa tar lång tid på sig att brygga en kopp och finns nästan inte längre. Numera är de flesta en combo mellan en viss mängd "färdigt" vatten och nytt vatten, som värms på en kortare stund innan vattnet går ned till bryggmomentet. Dock så ställer men ned vattnets temperatur av olika anledningar, Spara el, snabba på bryggtiden ex.

Många bryggare har en större vattentank och där blir vattnet stående en längre tid och får en "platt smak" då mycket av syret i vattnet försvinner, ev avlagringar i tanken kan ge vattnet dålig smak.

Plast och gummidetaljer byts inte ut i tid utan kan ge bismak åt bryggningen är en annan anledning.

På min förra arbetsplats var automatkaffet så äckligt att jag tog med en egen perkolatorbryggare så att jag hade vettigt kaffe till frukosten.. Slutade med att ett gäng på 5 personer satt vid "mitt bord" och vi delade på ansvaret att starta upp en bryggning och kostnaderna för eget kaffe. Men vi hade bäst kaffe av alla och ganska så trevligt.
Citera
2018-09-25, 09:34
Medlem
Hegamons avatar
Jag har med funderat på detta. Min teori:

På en vanlig arbetsplats står det en ganska sunkig kaffeautomat som fylls på med kaffebönor. Jag menar att trycket i den kan inte vara korrekt.

Tryck i automaten ska vara x-antal bar.

Jag tror alltså att dessa kaffeautomater bara sunkar samman en sörja av malda kaffebönor och hett vatten, jag tror inte dom arbetar under tryck.

Köp en dyrare kaffeautomat på Elgiganten så är det x-antal BAR som i ett bildäck som apparaten opererar på. Likaså litar jag ej heller på att sunkiga kaffeautomater av gigantisk proportion på arbetsplatsen kan det här med korrekt vattentemperatur.
Citera
2018-09-25, 13:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Kan antagligen ha en hel del med valet av kaffe i förhållande till vatten och extraheringsmetod att göra, men det är en betydligt mer komplex fråga än så...

Men uppskattningsvis brygger kaffemaskinen kaffet betydligt snabbare än vad presskannan gör och det påverkar till exempel hur många ämnen som löses ut i vattnet vilket ger en mer komplex smakbild.

Vissa ämnen i kaffe kräver en viss tid och temperatur innan de frigörs och andra ämnen kräver annat.

Sedan påverkar bland annat vattnets hårdhet och kvalitet kaffet i en betydligt större utsträckning än vad gemene man fått med sig, vilket vi enkelt kan se genom att till exempel ta några av de stora svenska kafferosterierna (Arvid Nordquist Classic kaffe, Löfbergs, Gevalia och Zoegas.) som rosta och anpassas till det vatten som finns på platsen för rosteriet. Därför blir till exempel, oavsett sort, i princip alltid Arvid Nordquist Classic kaffe bättre i Solna, Löfbergs bättre i Karlstad, Gevalia bättre i Gävle och Zoegas bättre i Helsingborg än vad samtliga av dem skulle blivit på varandras respektive ort.

Sedan kan vi kolla på extraktionstid, metod, malningsgrad, rostning, vattentemperatur, kaffesort (Bönornas gentyp och geografiska ursprung.), personliga subjektiva preferenser och så vidare in i det "oändliga"...

Men egentligen är det ingen fråga som kan besvaras utan att man tar hänsyn till alla parametrar och ställer upp dem i förhållande till varandra.

I det här fallet tror jag dock att det till stor del handlar om vad TS vant sig vid och skapat en positiv koppling till. Det smakar helt enkelt bättre för att TS är van vi det och därför har det som utgångspunkt när h*n avgör hur kaffe "ska smaka".
Senast redigerad av Allaballawalla 2018-09-25 kl. 13:40.
Citera
2018-09-25, 15:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Jag är ingen finsmakare eller barista. Dock verkar det som att jag har högre krav på kaffet än de flesta på min arbetsplats.

Vi har en kaffemaskin, som maler bönor och rengörs regelbundet. Ändå tycker jag att kaffet är äckligt som fan. Ska man ha starkt kaffe blir det inte alls en fyllig smak, utan snarare tar bismakerna över.

Eftersom jag är en enkel man kör jag istället med billigaste filterkaffet i min kaffepress. Och det blir fan så mycket bättre.

Nu till frågan - varför är det så mycket godare? Mitt kaffe var ju länge sedan det maldes (och ibland står påsen öppen ett par dagar). Har läst att en anledning till varför presskaffe är godare än filterkaffe är för att olja från bönorna går förlorad i kaffefiltret, men något filter är det ju inte frågan om i maskinen.

Börja med att kolla på hur apparaten är inkopplad:

https://www.svd.se/elementvatten-i-kaffemaskin

Citera
2018-09-26, 10:29
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Sedan påverkar bland annat vattnets hårdhet och kvalitet kaffet i en betydligt större utsträckning än vad gemene man fått med sig, vilket vi enkelt kan se genom att till exempel ta några av de stora svenska kafferosterierna (Arvid Nordquist Classic kaffe, Löfbergs, Gevalia och Zoegas.) som rosta och anpassas till det vatten som finns på platsen för rosteriet. Därför blir till exempel, oavsett sort, i princip alltid Arvid Nordquist Classic kaffe bättre i Solna, Löfbergs bättre i Karlstad, Gevalia bättre i Gävle och Zoegas bättre i Helsingborg än vad samtliga av dem skulle blivit på varandras respektive ort.

I det här fallet tror jag dock att det till stor del handlar om vad TS vant sig vid och skapat en positiv koppling till. Det smakar helt enkelt bättre för att TS är van vi det och därför har det som utgångspunkt när h*n avgör hur kaffe "ska smaka".

Kan stämma. Men mitt favoritkaffe är faktiskt också Arvid Nordqvists presskaffe. Och jag har alltid druckit det i närheten av Solna.
Citera
2018-09-26, 10:30
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Börja med att kolla på hur apparaten är inkopplad:

https://www.svd.se/elementvatten-i-kaffemaskin

Tack. Hur nyfiken jag än är, är jag inte nyfiken nog för att komma över en betalspärr ;D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in