Citat:
Ursprungligen postat av
eeqaz
Dette vitnet fra 7. sept. er nytt for meg, men tyvarr bak betalingsmur igjen
7. september kl. 16:44 ·
NORD-NORGE: – Da jeg så bildet av Arjen Kamphuis, tenkte jeg med en gang på
haikeren jeg så, forteller vitne.
https://www.ifinnmark.no/nord-norge/nyheter/savnet-person/vitne-kan-ha-sett-at-wikileaks-medarbeider-ble-plukket-opp-i-saltstraumen/s/5-81-818309
Citat:
Ursprungligen postat av
eeqaz
Is-smeltingen har åpnet opp for en nordlige sjørute ligger innenfor Russlands økonomiske sone, og petroleumsreservene regnes blant de største gjenværende på kloden - er det årsaken til at økt øst-vest noia ? O har det noe med ArjenK å gjøre..dumpet han borti noe informasjon ?
https://www.tv2.no/a/10070979/
(vitne-kan-ha-sett-at-wikileaks-medarbeider-ble-plukket-opp-i-saltstraumen)
Världens starkaste malström eller global uppvärmning med issmältning sätter väl fantasin i rörelse hos en del. (Jag menar inte dig, dina länkar är alltid relevanta, tycker jag.) Passar det sedan med medias narrativ så får ju de som observerat honom uppmärksamhet.
10 personer hade sett honom i Vikeså, men inget på polisens CCTV.
Citat:
Det er den sørlige ruten som er den tradisjonelle skipsruten mellom Asia og Europa. Den nordlige sjørute kan halvere reisetiden, skriver Washington Post, som spekulerer i om dette kan bli Russlands Suezkanal
Verkligen intressant. Inte bara flyget tar genvägen över "nordpolen".
Men "Den hemlige agenten upptäcker konflikt runt en sjörutt som öppnats pga global uppvärmning och issmältning" (... med Steven Seagal i huvudrollen) låter lite Hollywood, tycker jag. Lite för bra. Men det är ju inget starkt argument från min sida. Det är ju inte uteslutet, men om han upptäckt något så är det nog svårt att säga exakt vad.
Efter din tidigare länk om att K. tydligen ägnat många år åt att protestera mot NSA:s massövervakning så undrar jag om regimen helt enkelt kanske tröttnat på honom och terminerat honom. Han var ju Wikileaksmedarbetare och skulle säkert inte tveka att försöka få fram bevis på att NSA gjorde illegala intrång i integriteten och publicera dem.
Att han mördats av proffs som tog med kroppen finner jag mest troligt. Cyberexperten stannade länge i och försvann i ett område med cyber-militära anläggningar. Så en koppling verkar ju mycket trolig.
Jag tror han utlovats militär information men det var en fälla och han mördades.
The New York Times satte ju tidigt ramarna att militära kopplingar hade uteslutits (fake news) och sedan får väl nicke-docke-tidningarna fantisera inom dem.
Den tidigare länken du hittat till Saltenposten om hans arbete att exponera NSA verkar ju mycket relevant. Också modigt av tidningen. Jag undrar om någon annan tidning har vågat (indirekt) kritisera regimen på det sättet.
https://i.imgur.com/YDgAx2r.jpg
[ "NSA monitored device" ]
Synd att det är betalmur på Saltenposten. 150 kronor för en månad skulle jag gärna betala men kreditkortet registrerar ju namnet så det vill jag inte göra. (Regimen tar ju säkert reda på allt den vill, men man kan ju ligga lite lågt. Om inte annat så lär man ju sig det av detta fall.)
Saltenposten verkar inte ägd av Schibsted tror jag. Men A-pressen äger 40%, vad jag förstått och kan därmed blockera beslut som kräver 3/4 eller 2/3 majoritet. Men kanske tidningen har lite, lite frihet? (Jag kan inte så mycket om det krångliga, korsvisa ägandet i media. De flesta media följer ju samma agenda.)
Är det så att man "uppe i norr" gör lite som man själv finner bäst och struntar lite i "nollåttorna" som norrlänningarna kallar Stockholmarna. (Stockholms riktnummer på telefon) Saltenposten kanske uttryckt lite, lite frihet från agendan? Följer de alla lagar och t.ex kör bil med halvljus påslaget på dagen i Salten?