2018-09-16, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det var tydligen ett föremål som hittats och enligt vad media erfar var det en ID-handling, polisen har inte bekräftat, men det kanske var något klädesplagg med passet i?

Nej, föremålen borde väl inte ha återfunnits så nära varandra. Kanske tidvattnet drev upp kajaken på land? Om någon människa "hittat" den borde den väl ha dragits upp en bit på land, så att man märkt det, och den personen borde ha hört av sig till polisen.

Om det inte var någon registrerad mobilsignal i Rognan kanske han utgick från Fauske eller Valnesfjord?
Tre föremål tycker jag det har stått.

1. Kajak
2. ID-handling
3. Personlig ägodel till K., men polisen hemlighåller dess natur

Funna på ung. samma plats, 2 och 3 flöt i vattnet.
Citera
2018-09-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att han gått under i Saltströmmen och ström flyttat pass, en ägodel och kanot 30 km (geodesic) och samlat dessa snyggt på en plats (och dragit upp kanoten) är otroligt.

Krafterna i vattnet är stora, men främst vid inloppet vid Saltströmmen.

Svår fråga. Proffsmördare tar med kroppen. Mobilen fanns på kroppen i kläderna. De separerade inte kroppen och mobilen. Varför sköt de inte ut kanoten. Jag kan inte svara på detaljerna.

Men jag tror:
Han klev av tåget nära fyndplatsen. (Mobilspåret slutar där, vill jag minnas.) Blev mördad.

Inget mobilspår som visar sjöutflykt. Mobilen är bästa livförsäkringen på sjön. Den hade varit påslagen och nära kroppen. Bara att ringa SOS om man får problem. Hade han råkat ut för sjöolycka så hade mobilen följt med kroppen och ej återfunnits. Men nu slogs mobilen på i Stavanger av någon annan.

Han håller sig inte gömd. Vore det så kan både han och Wikileaks lägga ned pga bristande trovärdighet.

OK visst är det mycket spekulationer, det medges, men det är vad jag finner troligast på basen av det vi vet.

Är det 10% möjlighet att han mötte proffsmördare eller är det 90% ? Det vet jag inte. Men vare sig det är 10 eller 90% risk så kommer i alla fall inte jag att söka jobb på Wikileaks
Visst måste Kamphuis och Assange öden påverka rekryteringen negativt.

det stemmer, men det er 2 m skilnad på vatnet innerst i fjorden ochså, og funnplatsen er en plats hvor ting driver inn, det samlar seg naturlig der. Men det forklarar inte varfor kajakken var på land og ID kort pluss andra saker havnet i vatnet.

Om han holder sig gjømt kan ha grunn for det som inte kommer upp før han er "på saker grunn" sammen med Snowden i Ryssland for eksempel. men han kunde jp bara åka dit med et plan, varfor slikt et "nummer" ..
Senast redigerad av eeqaz 2018-09-16 kl. 15:23.
Citera
2018-09-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det var tydligen ett föremål som hittats och enligt vad media erfar var det en ID-handling, polisen har inte bekräftat, men det kanske var något klädesplagg med passet i?

Nej, föremålen borde väl inte ha återfunnits så nära varandra. Kanske tidvattnet drev upp kajaken på land? Om någon människa "hittat" den borde den väl ha dragits upp en bit på land, så att man märkt det, och den personen borde ha hört av sig till polisen.

Om det inte var någon registrerad mobilsignal i Rognan kanske han utgick från Fauske eller Valnesfjord?

I norsk media står det at kajakken har varit dragits upp en bit på land då polisen fann den. Om det stemmer tenker jag det samma som du, om en person fann den og drog den upp, han/hon ville meldt til politiet efter all media dekning.
Citera
2018-09-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
I norsk media står det at kajakken har varit dragits upp en bit på land då polisen fann den. Om det stemmer tenker jag det samma som du, om en person fann den og drog den upp, han/hon ville meldt til politiet efter all media dekning.

Hvilket kan ha skjedd, at noen fann kajakken med mobilen, drog den upp på land, och då dom kom hem til Stavanger fann de en elkabel och skrudde den på. Så tok dem kontakt med polisen efter all mediaskriveri och derfor letar polisen i nord. Folk har hittas druknande mellam Leiknes og Rognan førut, det er ju håp om å hitta honnom om han har havnat i vattnet.
Citera
2018-09-16, 16:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

1. Kajak
2. ID-handling

Det har stått "En fritidsfisker fant tirsdag kveld eiendeler som knyttes til Kamphuis flytende i havet ved Kvænfloget mellom Fauske og Rognan. Politiet uttalte at de er sikre på at eiendelene tilhører den savnede nederlenderen. Etter det TV 2 kjenner til, er det Arjen Kamphuis' id-dokumenter som er funnet i havet."
https://www.tv2.no/a/10076021/
(12 sep)

"Politiet mener det er grunn til å tro at han tok tog til Rognan samme dag. Teorien er at Kamphuis skulle ta toget videre til Trondheim, der han hadde bestilt flybillett videre, men han satte seg aldri på flyet.

Tirsdag denne uken ble det gjort funn av en flytende gjenstand i havet ved Kvænfloget, som ligger mellom Fauske og Rognan. Etter det TV 2 kjenner til var denne gjenstanden ID-papirer tilhørende Kamphuis.

Torsdag opplyste Nordland politidistrikt at de har funnet Kamphuis' sammenleggbare kajakk."
https://www.tv2.no/a/10082135/
(16 sep)
Det kanske står något mer i andra medier.
Citera
2018-09-16, 16:40
Medlem
Citat:

1. Kajak
2. ID-handling

Gjorde funn

Onsdag denne uka bekreftet politiet i Nordland at de har gjort funn i sjøen i søket etter Kamphuis. Letingen foregår fra Leivset sør for Fauske og inn Saltdalsfjorden til Rognan.
Citera
2018-09-16, 17:07
Medlem
har detta interesse?

https://greenmountain.no:

Data center in former NATo center in Stavanger: "Cold air, ice-cold fjords, and the lowest-priced green hydroelectric power in Europe; Norway is an attractive place to establish your data centre. Security is at the highest level, and the company is ISO 27001 Information security management certified."
Citera
2018-09-16, 18:10
Medlem
Her står det saknad sedan 3. august men alla andra skriver 20. august) Vad hon sejer i intervjuet vet jag inte.

https://www.trendsmap.com/twitter/tweet/1040346396430221313
Citera
2018-09-16, 18:22
Medlem
Her er foto fra funnsted kajakk, ser ut som en campingplass, en gjest har kan ha funnit kanoen drivande og dratt upp den. Alt kommer jo inte fram i media, polisen holder tett om nogra punktar for de utelukker inte at det er en kriminalsak

https://twitter.com/RayJoha2/status/1040650828736937984/photo/1

Sånn ca. her tror jag, E6 och toget går forbi:

https://www.google.no/maps/@67.209823,15.4324555,3a,21.2y,170.53h,94.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf8fx6COFcF4L0m-90_vcSg!2e0!7i13312!8i6656
Senast redigerad av eeqaz 2018-09-16 kl. 18:35.
Citera
2018-09-16, 19:23
Medlem
wwrs avatar
Det upprepas ofta att telefonen slogs på i södra Norge 30 augusti. Men ännu viktigare är ju var telefonen befunnit sig när K. försvann. Han missade att ge föreläsning i London den 23 aug, vill jag minnas. Den uppgiften ser man inte heller så ofta nu. Flygbiljetten han inte utnyttjade var 22 aug.

Det har funnits uppgifter om detta mobil trace men jag kan inte finna dessa nu. Jag är ganska säker att jag läst att spårningen av hans mobil upphörde på ungefär samma plats som kanot och föremål återfanns.

Har någon en länk till någon artikel som beskriver spårningen av hans mobil runt Bodö?
Senast redigerad av wwr 2018-09-16 kl. 19:36.
Citera
2018-09-16, 20:38
Medlem
Citat:
Det upprepas ofta att telefonen slogs på i södra Norge 30 augusti. Men ännu viktigare är ju var telefonen befunnit sig när K. försvann. Han missade att ge föreläsning i London den 23 aug, vill jag minnas. Den uppgiften ser man inte heller så ofta nu. Flygbiljetten han inte utnyttjade var 22 aug.

Det har funnits uppgifter om detta mobil trace men jag kan inte finna dessa nu. Jag är ganska säker att jag läst att spårningen av hans mobil upphörde på ungefär samma plats som kanot och föremål återfanns.

Har någon en länk till någon artikel som beskriver spårningen av hans mobil runt Bodö?

Arjens mobiltelefon var i Norge til 30. august. Så byttet noen sim kortet. Fant bara betalingsinfo.

https://www.nordlys.no/telefoni/bodo/jobb/arjens-mobiltelefon-var-i-norge-til-30-august-sa-byttet-noen-sim-kortet/s/5-34-953334

Har inte sett någon artikel om spårning av mobil i Bodø. Kun denna info om mobilen:

"Tysk er politi koblet inn i saken, etter at sim-kortet i Kamphuis mobiltelefon ble byttet ut", sier talsperson for det nederlandske politiet i Amsterdam, Frans Zuiderhoek til NRK.

Norsk politi sier de har registrert mobilsignal fra Kamphuis telefon i Stavanger-området den 30. august, altså ti dager etter at han sist ble observert i Bodø.

– Basestasjonopplysninger viser at 2 telefoner eller fra 2 IMEI-numre som er knyttet til den savnede, ble brukt i en kort periode den 30.august. Den ene telefonen er knyttet til han som privatperson, mens den andre er hans jobbtelefon. Begge telefonene hadde signaler som varte i under én time, forteller politiadvokat i Nordland, Trond Lakselvhaug.

Hans kompisar ifrågsetter detta: https://www.tv2.no/a/10077076/

Han kunde vel bruka en "burner-phone" om han vilja gå off-grid ..
Senast redigerad av eeqaz 2018-09-16 kl. 21:14.
Citera
2018-09-16, 21:26
Medlem
80-90% av de som drunknar sjunker till botten. De kommer vanligtvis upp igen när det dannes gaser i bukhålan. Det kan ta dagar eller veckor, beroende på bakteriell utveckling, som i sin tur beror på temperaturen i vattnet. Ju kallare det är dess längre tid. Han kan fortfarende hittas i fjorden tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in