2018-09-24, 23:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Varför köra tillbaka för att hantera en död kropp med all risk det medför? Har personen tagit sej därifrån i kaoset och paniken, var i finns drivet att återvända och ta med sej offret med all risk det medför?
Bra att prova olika teorier men tror ju mer detaljerad utfyllnad man lägger till desto mindre troligt..

För att ta risken och återvända med så kort varsel och i det tillståndet av panik,för att ta med sej en kropp på en allmän plats krävs en mkt tung anledning.

Det blir för tillkrånglat...knappt med tid...snabba beslut...tillgänglighet....anledning...nära hemmet...

Om det var så här hade han en mycket tung anledning, ja. Han inser att han kanske har tappat något som kan identifiera honom? Han kanske inser att han har lämnat spår på Helena? Anledningar finns det allt.
Citera
2018-09-24, 23:44
Medlem
Personligen tror jag det handlar om helt två olika spår.
Polisens, utredarnas och radioserien, anhöriga som verkar eniga.
Så har vi GWs teori som han envist vidhåller men övriga håller inte med.
Det märks tydligt även i tråden att det inte alls går att sammanföra dessa för det handlar om helt skilda tänkta gm och händelsescenarion.
Citera
2018-09-25, 00:38
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Något slog mig när jag läste artikeln.

De har intevjuat BW och HM(J),
de verkar nästan lite väl "ivriga" att påpeka att de hört att flera unga kvinnor blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden, samt att om någon kört bil med HA i så skulle de "inte" åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg.

Skulle vi ponera att dessa 2 skulle vara inblandade på något sätt, sägs detta för att avleda. Kanske avstyra vittnen som t.ex sett något inne i stan att det inte kan vara relaterat.

Tankar på det?

Ja,det blir väldigt övertydligt.
Varför ens ta upp det??
Samma H gav mig till och med en kram....som att BW vill säga vi var såååå såta vänner sista kontakten vi hade...

Måste erkänna att jag tänkte inte på det första ggn jag läste för jag är på jobbet och läste snabbt,därför reagerade jag mest på att han enl mig ljuger om att hon var på strålande humör,då Gw genom förmodligen förhör fått fram att hon var på dåligt humör när hon lämnade Stadt.

Och eftersom han skriver det i boken så är det ju inte bara ett vittne som sagt det,utan säkerligen flera.

Så jag ser på den biten.
Citera
2018-09-25, 03:33
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Ja,det blir väldigt övertydligt.
Varför ens ta upp det??
Samma H gav mig till och med en kram....som att BW vill säga vi var såååå såta vänner sista kontakten vi hade...

Måste erkänna att jag tänkte inte på det första ggn jag läste för jag är på jobbet och läste snabbt,därför reagerade jag mest på att han enl mig ljuger om att hon var på strålande humör,då Gw genom förmodligen förhör fått fram att hon var på dåligt humör när hon lämnade Stadt.

Och eftersom han skriver det i boken så är det ju inte bara ett vittne som sagt det,utan säkerligen flera.

Så jag ser på den biten.
Varför stryker pyromaner ikring brottsplatsen? Överdrivet engagemang från BW kan jag också tycka. Mer än några andra som borde varit mer engagerade än honom? Jag blev uppringd av en som kände BW. Flera gånger ville hen att jag skulle komma med o söka. Men jag kände varken Helena eller BW särskilt väl. Kan det varit BW som fick Helena på dåligt humör? Då stämmer det med att H var på gott humör när UA pratade i telefon.
Citera
2018-09-25, 04:57
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Varför stryker pyromaner ikring brottsplatsen? Överdrivet engagemang från BW kan jag också tycka. Mer än några andra som borde varit mer engagerade än honom? Jag blev uppringd av en som kände BW. Flera gånger ville hen att jag skulle komma med o söka. Men jag kände varken Helena eller BW särskilt väl. Kan det varit BW som fick Helena på dåligt humör? Då stämmer det med att H var på gott humör när UA pratade i telefon.

Varför inte hjälpa till ändå och varför poängtera att du blev uppringd av en som kände Bw?

Ang om Bw gjorde henne på dåligt humör och det han säger stämmer,ja där tror vi olika helt enkelt.
Nu är det jobbat färdigt.Nu bingen.
Citera
2018-09-25, 07:32
Medlem
Citat:

Det måste finnas nåt mer vittne mellan Stadt o bron. Eftersom GW fått till sig att hon var på dåligt humör. Och UA har uppfattat HA på bra humör. Antingen har BW spunnit vidare på detta med "bra humör" eller oxå var han den som utlöste detta "dåliga humör" - logiskt är att nåt mer vittne har funnits på tex torget. Finns det nån som vet mer?
Citera
2018-09-25, 08:06
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Han är riiiktigt hal,BW.
"Jag fick till och med en kram-

"Helena var på strålande humör när hon lämnade Stadt-

Och Gw har förmodligen genom förhör får veta att hon var på dåligt humör.

Han är hal.Jag säger bara det....

Helenas sinnesstämning innan hon lämnade Stadt finns det olika uppgifter om. Enligt systerns samtal med henne på Stadt (radiodokumentären) mådde hon bra och hade haft en underbar kväll. Enligt killen/kompisen som uttalar sig i artikeln var hon på ett strålande humör.

Men jag har också sett uppgifter om motsatsen i tråden.
Vad vet man?

Undrar för övrigt fortfarande var killen tog vägen-som hon var intresserad av och som enligt systern i radioprogrammet var intresserad av henne. Vad finns för uppgifter på det?

Det hade väl inte varit helt uteslutet -om intresset var ömsesidigt-att tänka sig att han ingick i gänget som sitter i baren där Helena sitter strax före stängning innan hon säger orden "ingen som ska åt mitt håll"? (Källa polisen i radioprogrammet)
Senast redigerad av Ejsidisi 2018-09-25 kl. 08:16.
Citera
2018-09-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Det måste finnas nåt mer vittne mellan Stadt o bron. Eftersom GW fått till sig att hon var på dåligt humör. Och UA har uppfattat HA på bra humör. Antingen har BW spunnit vidare på detta med "bra humör" eller oxå var han den som utlöste detta "dåliga humör" - logiskt är att nåt mer vittne har funnits på tex torget. Finns det nån som vet mer?

Sågs gå förbi korvkiosken på torget...
Sågs vid bankomaten...
Osäkra uppgifter..

Finns bara ett vittne ang bron och ingen mer som sett eller mött henne under den ev promenaden hem.
Tyder på att hon åkte bil.

Varför ljuga om hennes sinnesstämning?

Hon talade om för BW tanken om att ta taxi men att hon ville gå, varför gjorde hon det när det inte var aktuellt? Det avhandlade hon med UA tidigare i telefon och dessutom var det något de aldrig brukade ta. Undrar om BW blev snopen och undrade varför UA gav henne det förslaget, eftersom det inte hörde till vanligheterna? Samstämmigt ang taxi.
Citera
2018-09-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Källkritk.
Ni sväljer ju det mesta med hull å hår utan den minsta källkritiken.

Nu måste JAG gå å lägga mig, har ett arbete att sköta i morgon.
Natti natti.
Jag är inte "ni", jag sväljer inget med hull och hår. Varför drar du alla över en kam? Om du läser tillbaks på vad jag skrivit förut så bör du inse att jag är ganska källkritisk över lag.
Citera
2018-09-25, 12:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Personligen tror jag det handlar om helt två olika spår.
Polisens, utredarnas och radioserien, anhöriga som verkar eniga.
Så har vi GWs teori som han envist vidhåller men övriga håller inte med.
Det märks tydligt även i tråden att det inte alls går att sammanföra dessa för det handlar om helt skilda tänkta gm och händelsescenarion.

Min fetning: Va? Jag har ju flera gånger tagit upp kombinationen av Skövde-polisens teori och GW Perssons teori - senast igår! (Helena och "mannen med pilotglasögon" går hem, och blir kapphunna av en bil med för dem kända personer i.)

Det som främst är problemet med GW Perssons teori som jag ser det är att han dissar personen som kan ha sett Helena och "mannen med pilotglasögon" i höjd med Systembolagets dåvarande läge och att han dissar brovittnet. Han verkar också dissa "Hanna". Och frågan är till och med: Bryr han sig ens om killarna på Hällristningsvägen? Att GW Persson tycks dissa samtliga dessa vittnen bottnar i att han i Veckans brott med en penna visar att Helena har åkt i en bil typ redan från torget som sedan kör hela vägen hem - till och med in på gång-/cykelvägen fram mot Helenas hem! Bara en sådan detalj som att Helenas båda skor hittas på var sin sida om stigen genom Kohagen: Vad gör de där, i så fall? Skulle en gärningsman springa in på stigen genom Kohagen från lekplatshållet bara för att kasta iväg skorna då, eller? Knappast! En gärningsman vill ju för bövlingen lämna så få spår efter sig som möjligt. Jag får inte ihop GW Perssons teori - men i kombination med Skövde-polisens teori blir läget ett annat.
Citera
2018-09-25, 17:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ja pengarna har inte störst betydelse. Skulden och skammen bär tungt! Tyngre än man kan ana. Än finns tid att jaga vårt öde och vinna ett gott eftermäle. Möjligen är erkännandet inte så svårt ändå?

"Vi kommer alla att få en dom efter vår död, baserad på hur vi levt och vad vi sagt och gjort – eller inte sagt och gjort – under vår livstid." "Den som däremot saknade ryggrad, var ohederlig, talade med kluven tunga och förrådde sina fränder fick den värsta domen av dem alla, värre än att inte bli ihågkommen alls, att bli ihågkommen som en niding." https://allmogen.org/domen-over-dod-man/

77. Fä dör,
fränder dö,
även själv skiljes du hädan,
men ett vet jag,
som aldrig dör,
domen över död man.

strof ur den höges sång (Hávamál) i den poetiska Eddan.

Ja, skammen bär tungt och de där gamla stroferna klingar högtidligt som ett ok av sanning för människan för evig tid, säkert kommer livsfilosofin alltid att stå sig även om synen på ett gott eftermäle kanske förändras.

Kan inte helt föreställa mig den skuld och skam som den här gärningsmannen bär på och jag förstår förnekandet som jag tar minnesluckan för. Tiden läker sår för anhöriga och man plågas lite mindre efter tid. Det gäller även skuld men den kan också ha aspekten av skam och den känslan kan växa över tid.

Jag kan känna viss sympati för den här gärningsmannen idag men det finns inte mycket man kan säga, kanske kommer han en dag till ett annat val. Tror den eller dom som kan få honom att prata är hans familj, oavsett om de anar eller vet, att de försäkrar honom om att de kommer att finnas kvar.

Citera
2018-09-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Va? Jag har ju flera gånger tagit upp kombinationen av Skövde-polisens teori och GW Perssons teori - senast igår! (Helena och "mannen med pilotglasögon" går hem, och blir kapphunna av en bil med för dem kända personer i.)

Det som främst är problemet med GW Perssons teori som jag ser det är att han dissar personen som kan ha sett Helena och "mannen med pilotglasögon" i höjd med Systembolagets dåvarande läge och att han dissar brovittnet. Han verkar också dissa "Hanna". Och frågan är till och med: Bryr han sig ens om killarna på Hällristningsvägen? Att GW Persson tycks dissa samtliga dessa vittnen bottnar i att han i Veckans brott med en penna visar att Helena har åkt i en bil typ redan från torget som sedan kör hela vägen hem - till och med in på gång-/cykelvägen fram mot Helenas hem! Bara en sådan detalj som att Helenas båda skor hittas på var sin sida om stigen genom Kohagen: Vad gör de där, i så fall? Skulle en gärningsman springa in på stigen genom Kohagen från lekplatshållet bara för att kasta iväg skorna då, eller? Knappast! En gärningsman vill ju för bövlingen lämna så få spår efter sig som möjligt. Jag får inte ihop GW Perssons teori - men i kombination med Skövde-polisens teori blir läget ett annat.

Jovisst...min personliga åsikt är att jag köper GWs teori fram till skorna...där finner även jag det otroliga i att springa tillbaka som beskrevs i hans senaste bok. Sen är det här med skorna i kapitel för sej, om man löser de frågetecknen kring fynden och fyndplatsen då anser jag man får svar på resten...
Med tanke på att alla dessa vittnen inte har lett fram till någon efter alla år så är jag tveksam till många vilket jag tidigare har kommenterat varför.

Jag tror inte hon skulle åka med i en bil när hon var i sällskap. Kan lika gärna gå och få luft som hon sa...Det var varmt och nära.
Däremot tror jag att den/de hon åkte med var anledningen till valet att åka bil. Inte behovet av skjuts.
Om mannen på bron inte var KM..utan någon helt annan, då kan jag tro att de tog bilen direkt efter bron som killen hade tillgång till.
Isfl är inte pilot på stadt och han på bron samma person.
Sedan hänger jag inte med hur BW agerade, förstår inte varför han talade om inblandning eller att han visste.....vad...Eller är en del bara rykten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in