2018-09-24, 20:10
Avstängd
Åter till trådämnet:
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
1. När började det brinna var, och hur ser bevisen ut?
Den enligt NIST, första observationen av brand i WTC 7 skedde enligt följande:
”Soon after WTC 1 collapsed, the security officer saw a fire on the west side of Floor 7 that he attempted to put out with an extinguisher, but he was unable to do so.”

- NIST NCSTAR 1-9: 298–99.
WTC 1 kollapsade 10:28 och ”soon after” ska då implicera att den brand som observerades uppstod som en direkt följd av sagda kollaps, när bråte från den träffade WTC 7’s sydvästra fasad och antände i det här fallet, våning 7.

Det finns en mängd problem med den här observationen:

1. Den citerade meningen verkar ditpetad i efterhand eftersom den bryter ’line of thought’. Texten blir mer naturligt flytande utan meningen:
“Firemen came up the stairwell right away. [inpetat] As the firefighters went up, they vented the stairway and cleared some of the smoke.”
2. Om nu ”the security officer” hade kommit ner för samma trappor som de instängda, Jennings och Hess (mer om dessa två senare) så hade denne stött på dem redan på våning 8.

3. Citatets fotnot anger källan: “SSB [Salomon Smith Barney] Interview 5, April, 2004,”, vilket indikerar att NIST dokumenterade informationen redan 2004. Trots det så finns citatet inte med någonstans i något av NIST’s publicerat dokument mellan dess publicering och 2004. I NIST’s redogörelse för räddningen av Jennings och Hess refererar samma fotnot endast till Jenning och Hess, inget om någon security officer som försökte släcka en brand på våning 7.

4. Om nu ”the security officer” hade krossat en ruta på våning 7 strax efter att ha försökt att släcka en brand på samma våning så bör det ha varit runt klockan 10:40, vilket i så fall hade varit omöjligt eftersom att sikten enligt NIST började klarna tidigast ca 11:00 - 12:00. Räddningsmanskapet, om alls på plats, hade inte kunnat se någon som ropade på hjälp från 7:e våningen kl. 10:40.

5. NIST presenterar sinsemellan motstridiga versioner av händelsen:
i. “[A] witness saw a fire on the southwest corner of the 7th floor at about 12:15PM, before being rescued (Chapter 6).” - NIST NCSTAR 1-9: 197.

ii. Soon after WTC 1 collapsed, the security officer saw a fire on the west side of Floor 7 that he attempted to put out with an extinguisher, but he was unable to do so.” - NIST NCSTAR 1-9: 298–99.

iii. “A cubicle fire was observed on Floor 7 at about 12:15PM, near the southwest corner of the building.” - NIST NCSTAR 1-9: 377, 378.

iv. “Soon after WTC 1 collapsed, and thus about 10:30AM, FDNY [security officer] observed a fire on the west side of the 7th floor.” - Ibid., 304.
6. För att reda ut vad som är vad i NIST’s ovanstående helt motstridiga rapporter lämnades en FOIA till NIST där man vill se underlaget, men nekades det. - NIST Final Report, Vol. 1, Nov. 2008, p. 299n17 (‘SSB [Salomon Smith Barney] Interview 5, April, 2004’).

Slutsats:

Nej, NIST’s påstående om en ”security officer” som observerar en brand på våning 7 i WTC 7’s sydvästra del, strax efter norra tornets kollaps 10:28, styrks varken av vad som faktiskt utspelade sig eller av NIST’s eget material. Material som präglas av förvirring där den ena handen inte vet vad den andra gör, misstänkt ’editing’ och viktigast, NIST vägrar att släppa ifrån sig själva bevismaterialet, underlaget, som ju är helt avgörande för i vilken mån påståendet/påståendena alls är något/några bevis för någonting.

Att NIST vägrar att göra det kan bara betyda att NIST har något man vill dölja, alternativt inte har något att visa.

Take your pick.

När var då den säkerställt tidigaste observationen av bränder i WTC 7?

Återkommer.
Senast redigerad av onopono 2018-09-24 kl. 20:35.
Citera
2018-09-24, 22:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Vad kul att du påstår dig vara intresserad av ämnet och som vanligt inte besvärat att ta del utav tillgängliga bevis.

Hur var det nu? Vittnesrapporter = Bevis!

First responder accounts

Unless otherwise noted, accounts are from the FDNY oral history transcripts.

1. We walked over by number Seven World Trade Center as it was burning and saw this 40-plus story building with fire on nearly all floors. –FDNY Lieutenant Robert Larocco
På vad sätt är det här bevis för NIST’s slutsats att minst tio våningar antändes när bråte från WTC 1’s kollaps regnade in över byggnaden, 10:28?

Citat:
2. ...Just when you thought it was over, you're walking by this building and you're hearing this building creak and fully involved in flames. It's like, is it coming down next? Sure enough, about a half an hour later it came down. –FDNY Lieutenant James McGlynn
På vad sätt är det här bevis för NIST’s slutsats att minst tio våningar antändes när bråte från WTC 1’s kollaps regnade in över byggnaden, 10:28?

Citat:
3. I walked out and I got to Vesey and West, where I reported to Frank [Cruthers]. He said, we’re moving the command post over this way, that building’s coming down. At this point, the fire was going virtually on every floor, heavy fire and smoke that really wasn’t bothering us when we were searching because it was being pushed southeast and we were a little bit west of that. I remember standing just where West and Vesey start to rise toward the entrance we were using in the World Financial Center. There were a couple of guys standing with me and a couple of guys right at the intersection, and we were trying to back them up – and here goes 7. It started to come down and now people were starting to run. –FDNY Deputy Chief Nick Visconti http://www.firehouse.com/terrorist/911/magazine/gz/visconti.html[/indent]

Citat:
Listan bara fortsätter och fortsätter...
Källa: https://sites.google.com/site/wtc7lies/eyewitnessaccountsofwtc7fires
Lika illa där?

Citat:
Som extra bonus kan du även titta på en film där det väller ut rök från betydligt fler våningar:
Men, nej, så kan det ju inte va? Sionister allihop!
Citera
2018-09-24, 23:27
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Dessa är de övergripande frågeställningarna och om påvisat felaktigt besvarade av NIST, tillintetgör samma NIST’s förklaring till hur byggnaden som första steel-frame high-rise i världshistorien totalkollapsade av brand.
Varför kan du inte förstå just innebörden av en Steel-frame building? Vad är det som är så svårt att förstå för dig, onopono? Och många efterblivna med dig såklart men framförallt du.
Det är just precis den anledningen till att byggnaderna, alla tre, kollapsade pga brand och inte av några sprängmedel. För den som förstår själva innebörden av just den konstruktionen är det solklart och har varit redan från början.
Vet du öht skillnaden på olika byggnadstyper eller tror du att "steel-frame" bara är ett namn som vilket som helst? Eller har du bara så oerhört tråkigt liv att du vill sitta och diskutera saken 17 år efter attacken? Känner du aldrig att du är en smula efter alla andra eller är du bara lite småkär i Snakeplisssken kanske?
Citera
2018-09-24, 23:51
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:

Lika illa där?

Vilket utav följande är det som du har svårt att förstå?

Att NIST har bra koll på vilken tid WTC 1 rasade?

Att WTC 7 träffades utav enorma mängder bråte från WTC 1? (Du kan se en lagom pedagogisk film om det här och ännu tydligare här.)

Att det kan ha uppstått bränder i WTC 7 i samband med ovanstående?

Att det är rimligt att det uppstod bränder i WTC 7 i samband med ovanstående?

Att det faktiskt brann i WTC 7 kort efter ovanstående?

Att det senare brann väldigt mycket i WTC 7?

Att bränder kan sprida sig och växa om de inte begränsas?

Att de flesta ögonvittnena i närheten utav WTC 7 hade annat för sig än springa in i WTC7 och studera de exakta skadorna och dokumentera hur snabbt bränderna uppstod, i vilken omfattning och vid vilket exakt klockslag?

Du har uppenbarligen tramsat om detta i flera år. Hur vore det att du svarar konkret gällande exakt vad det är som du faktiskt har svårt att förstå?
Senast redigerad av kurrekotte 2018-09-25 kl. 00:09.
Citera
2018-09-25, 00:01
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Öh ... njaeae?? Vad tänker du på här?
Jag tänkte nästan att det var där skon klämde. Det är skillnad på olika byggnaders konstruktionstyp och det är därför WTC-byggnaderna inte stod pall för värmen från dom intensiva bränderna, svårare än så är det faktiskt inte. Att hålla på att tramsa som du gör är bara fånigt.

Och snälla du, sluta göra om alla inlägg till en meterlång chatt. Det är ju fan helt omöjligt att diskutera och skittråkigt att läsa för alla andra. Se dig om i andra trådar om du inte vet hur du ska gå till väga eller bara titta hur vi andra väljer att skriva så fattar du kanske, eller kanske inte men gör det ändå, tack.
Senast redigerad av Iris-T 2018-09-25 kl. 00:10.
Citera
2018-09-25, 00:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Vilket utav följande är det som du har svårt att förstå?

Att NIST har bra koll på vilken tid WTC 1 rasade?
Inga invändningar. Tiden var 10:28, precis som NIST anger.

Citat:
Att WTC 7 träffades utav enorma mängder bråte från WTC 1? (Du kan se en lagom pedagogisk film om det här.)
Inga invändning. Precis som skedde även med övriga kringliggande byggnader.

Citat:
Att det kan ha uppstått bränder i WTC 7 i samband med ovanstående?
Inga invändningar. Det kan ha inträffat bränder i samband med ”ovanstående”.

Citat:
Att det är rimligt att det uppstod bränder i WTC 7 i samband med ovanstående?
Helt rimligt, vilket jag också har skrivit. Jag skrev också att det till och med är rimligt att utgå ifrån det, om man vet att det inte var en CD.

Vet man det, menar du?

Citat:
Att det faktiskt brann i WTC 7 kort efter ovanstående?
Kort efter?

[/quote]Att det senare brann väldigt mycket i WTC 7?[/quote]Instämmer, men frågan är ju hur mycket ”väldigt mycket” är.

Citat:
Att bränder kan sprida sig och växa om de inte begränsas?
Enligt NIST så spreds inga bränder mellan våningsplan, endast i sidled på respektive våning. Frågan blir då hur, när och var de spreds.

Citat:
Du har uppenbarligen tramsat om detta i flera år.
Har jag? Jag startade första tråden för några dagar sedan. Den kvaddade du och dina likar så att den ganska omgående raderades. Efter lite PM fick jag starta en ny tråd på samma tema. Den här.

Flera år?

Citat:
Hur vore det att du svarar konkret gällande exakt vad det är som du faktiskt har svårt att förstå?
Jag har ställt upp frågeställningen i fyra punkter i TS. En punkt i taget. Så här långt har jag visat att varken NIST eller någon annan har några bevis för att (minst 10 våningar) WTC 7 började brinna 10:28 av bråte från kollapsande WTC 1.

Nästa fråga blir då när brand i byggnaden tidigast rapporteras eller syns i video/fotografiskt material.

En sak i taget.
Citera
2018-09-25, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iris-T
Jag tänkte nästan att det var där skon klämde. Det är skillnad på olika byggnaders konstruktionstyp och det är därför WTC-byggnaderna inte stod pall för värmen från dom intensiva bränderna, svårare än så är det faktiskt inte. Att hålla på att tramsa som du gör är bara fånigt.
Men då infinner sig ju frågan om varför det aldrig har hänt tidigare.

Ser du inte det?

Citat:
Och snälla du, sluta göra om alla inlägg till en meterlång chatt.
Det slutar jag med när du slutar med att skriva en massa felaktigheter, argumentationsfel och personangrepp.

Citat:
Det är ju fan helt omöjligt att diskutera och skittråkigt att läsa för alla andra. Se dig om i andra trådar om du inte vet hur du ska gå till väga eller bara titta hur vi andra väljer att skriva så fattar du kanske, eller kanske inte men gör det ändå, tack.
Jag är inte i underhållningsbranschen. Även om det känns så ibland.
Citera
2018-09-25, 00:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Helt rimligt, vilket jag också har skrivit. Jag skrev också att det till och med är rimligt att utgå ifrån det, om man vet att det inte var en CD.

Vet man det, menar du?
Vad har kontrollerad rivning med det antagandet att göra? Tror du att det är mindre rimligt att det tog eld om det fanns sprängämnen i byggnaden?

Citat:
Kort efter?
Tillräckligt kort efter för att du år 2015 själv citerade att en brandman uppgav att det brann vid 11am.

Citat:
Instämmer, men frågan är ju hur mycket ”väldigt mycket” är.
Har du inte läst vad vittnen sagt om saken? Det är ju bevis enligt dig. Ignorerar du bevis? Samtdigt som du säger att NIST saknar bevis?

Citat:
Enligt NIST så spreds inga bränder mellan våningsplan, endast i sidled på respektive våning. Frågan blir då hur, när och var de spreds.
Jag misstänker att du ljuger. Var har NIST påstått att INGA bränder spreds mellan våningsplan? Och vad spelar det för roll?

Citat:
Har jag? Jag startade första tråden för några dagar sedan. Den kvaddade du och dina likar så att den ganska omgående raderades. Efter lite PM fick jag starta en ny tråd på samma tema. Den här.
Du satt och ältade i princip samma smörja år 2015. Kommer du inte ihåg det och vill bli påmind så föreslår jag att du använder sökfunktionen.

Citat:
Flera år?
Ja, som ett riktigt jävla obildbart ärkenöt. År efter år har du varit besatt av att haka upp dig på helt meningslösa detaljfrågor. Jag gissar på att du kommer ifrågasätta brandmännens skostorlek vilket år som helst nu.

Citat:
Jag har ställt upp frågeställningen i fyra punkter i TS. En punkt i taget. Så här långt har jag visat att varken NIST eller någon annan har några bevis för att (minst 10 våningar) WTC 7 började brinna 10:28 av bråte från kollapsande WTC 1.
Ja, det är viktigt för dig att skriva 10:28 så att du kan gömma dig bakom att ingen sagt att dom såg att det brann i WTC7 exakt 10:28. Annars kan du ju inte låtsas vara något på spåret de kommande 30 åren.

Citat:
Nästa fråga blir då när brand i byggnaden tidigast rapporteras eller syns i video/fotografiskt material.
Varför är det så intressant? Tror du nu att man gjorde en kontrollerad demolering med hjälp utav anlagda bränder i 7 timmar?
Senast redigerad av kurrekotte 2018-09-25 kl. 00:28.
Citera
2018-09-25, 00:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Nist säger inte att det är säkert att ”Minst tio våningar antändes av bråten”, så vad är det du har sådana problem med egentligen??

NIST NCSTAR 1A. Sid 18:
Citat:
Most likely, the WTC 7 fires began as a result of burning debris from the collapse of WTC 1 at about 10:28:22 a.m. Soon after that, there were numerous vehicles around WTC 7 that were on fire, presumably ignited by burning debris from the tower. It is likely that nascent fires were also growing within WTC 7 around the same time, although visual evidence of fires in the building was not available until around noon. From the fire spread patterns, it is also likely that the fires began around the western half of the south face.
Citera
2018-09-25, 00:36
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Men då infinner sig ju frågan om varför det aldrig har hänt tidigare.

Ser du inte det?
Ser vadå? Har vi inte redan gått igenom just den sortens logik?
Det har aldrig hänt innan att man flugit in två fulltankade Boeing 767 i två skyskrapor med mening. Inte heller har man låtit en redan evakuerad skyskrapa om 47 våningar brinna okontrollerat i nästan 7 timmar.

Men som sagt, bara för att det aldrig har hänt innan betyder inte det att det inte kan hända. Otroligt tråkigt liv man hade haft ifall den logiken inte stämde.

Citat:
Det slutar jag med när du slutar med att skriva en massa felaktigheter, argumentationsfel och personangrepp.
Jag använder mig av hur många personangrepp jag vill och eftersom en normalbegåvad människa inte skulle bryr sig är alltså ytterligare tecken på att du är dum i huvudet.
Senast redigerad av Iris-T 2018-09-25 kl. 00:41.
Citera
2018-09-25, 00:39
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iris-T
Ser vadå? Har vi inte redan gått igenom just den sortens logik?
Det har aldrig hänt innan att man flugit in två fulltankade Boeing 767 i två skyskrapor med mening. Inte heller har man låtit en redan evakuerad skyskrapa om 47 våningar brinna okontrollerat i nästan 7 timmar.

Men som sagt, bara för att det aldrig har hänt innan betyder inte det att det inte kan hända. Otroligt tråkigt liv man hade haft ifall den logiken inte stämde.
Lustigt nog så innebär det också att man kan utesluta att det var kontrollerad rivning utav skyskrapa med hjälp utav nästan ljudlösa sprängämnen. Det har heller aldrig hänt förut. Så med trutherlogik står WTC7 rimligen kvar än idag.
Citera
2018-09-25, 01:06
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:

De tre vittnen du citerade sa inte ett smack om att de observerade bränder i WTC 7 strax efter WTC 1 kollapsade.

Har du några andra?

Det behövs inga vittnet ifall man tittar några sekunder på den här bilden.

http://thegreaterpicture.com/images/9-11-wtc7.jpg

Ser du inte att kollapsen av det norra tornet är tillräckligt för att starta ett flertal bränder på ett flertal våningar i byggnad 7? Eller vill du bara tjafsa och fråga Snakeplisssken ifall han vill dricka en läsk bakom kiosken med dig så du kan fråga chans? Eller ska du flirta med Kurre nu? Nu är du lite lösaktig väl?
Senast redigerad av Iris-T 2018-09-25 kl. 01:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in