2018-09-24, 21:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kan han ha "skyllt" på att han skulle sova över hos en syster, när nu sambon jobbade natt? Eller en efterfest på t ex Ekudden? Då skulle han ha en "giltig" orsak att gå samma väg som Helena och på det viset göra henne sällskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Tror mest på första alternativet.

Jag drar en lite annorlunda variant på ett tänkbart men något djärvare scenario.

Låt oss utgå från att KM är "mannen med pilotglasögon". (Observera dock att jag inte säger att så är fallet, för jag själv vet det inte säkert.) Men ändå: KM har ingen bil tillgänglig när Stadt stänger utan på något sätt slår han följe med Helena på vägen mot hennes hem. Enligt uppgifter från folk i tråden som var med på den tiden gick man över bron och följde vanligtvis Marieforsleden hela vägen fram till där Ekudden-vägen gick ner till höger. Denna sträckan är ganska lång och sannolikheten för att en bil med en eller två manspersoner i dyker upp och "hänger på" är trots allt ganska stor. Personerna i bilen känner väl till både KM och Helena.

Väl vid platsen där skogsstigen tar sin början in genom Kohagen inträffar något som slutar med tjafs och bråk - och sannolikt att Helena "attackeras" och dör (av misstag). Den bilen som "Hanna" säger sig ha hört (förutom de upprörda mansrösterna och en skrikande kvinna) vänder enligt hennes utsaga nere vid Bäcken och vänder upp mot Marieforsleden (kör alltså inte in på gång-/cykelvägen). Kan det vara så att bilen som dök upp och "hängde på" när Helena och KM gick hem, drog iväg i panik och lämnade KM (om han nu är "mannen med pilotglasögon) ensam kvar i kaoset och att KM sprang iväg till Lockerud och systrarna och lånade en bil - den bilen som killarna på Hällristningsvägen ser på gång-/cykelvägen runt kanske 02:45, kanske 20 minuter efter det att "Hanna" hörde det hon säger sig ha hört? Och att det då är KM som kommer (tillbaka med bil) och kör upp på lekplatsen och lastar i Helena, kör iväg med en rivstart i sanden, lämnar ett märke i asfalten och drar iväg? Vad som händer sedan är ju svårt att veta, men han ses av ett vittne i de centrala delarna av Mariestad runt 03:30, alltså långt senare jämfört med vad han har uppgett i förhör.

På det här sättet får vi in bilen som "Hanna" säger sig ha hört och bilen som killarna på Hällristningsvägen säger sig ha sett. I det sistnämnda fallet är det KM som återkommer ensam - efter att ha varit på Lockerud och fixat fram en bil (och kanske en ofrivillig medhjälpare) - och kör upp på lekplatsen för att hämta Helenas kropp som har legat kvar i Kohagen ganska nära den lilla bergsknallen bakom lekplatsen.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-24 kl. 22:28.
Citera
2018-09-24, 21:57
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Denna tråd har mycket svårt att inse detta faktum och hänger sig åt allsköns andra villfarelser.

Då är vi överens om att du denna natt efter stängningstid på Stadt, var på taxistationen. Och det var sannolikt dig jag såg i anslutning till den ljusa bilen?
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2018-09-24 kl. 22:04.
Citera
2018-09-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag drar en lite annorlunda variant på ett tänkbart men något djärvare scenario.

Låt oss utgå från att KM är "mannen med pilotglasögon". (Observera dock att jag inte säger att så är fallet, för jag själv vet det inte säkert.) Men ändå: KM har ingen bil tillgänglig när Stadt stänger utan på något sätt slår han följe med Helena på vägen mot hennes hem. Enligt uppgifter från folk i tråden som var med på den tiden gick man över bron och följde vanligtvis Marieforsleden hela vägen fram till där Ekudden-vägen gick ner till höger. Denna sträckan är ganska lång och sannolikheten för att en bil med en eller två manspersoner i dyker upp och "hänger på" är trots allt ganska stor. Personerna i bilen känner väl till både KM och Helena.

Väl vid platsen där skogsstigen tar sin början in genom Kohagen inträffar något som slutar med tjafs och bråk - och sannolikt att Helena "attackeras" och dör (av misstag). Den bilen som "Hanna" säger sig ha hört (förutom de upprörda mansrösterna och en skrikande kvinna) vänder enligt hennes utsaga nere vid Bäcken och vänder upp mot Marieforsleden (kör alltså inte in på gång-/cykelvägen). Kan det vara så att bilen som dök upp och "hängde på" när Helena och KM gick hem, drog iväg i panik och lämnade KM (om han nu är "mannen med pilotglasögon) ensam kvar i kaoset och att KM sprang iväg till Lockerud och systrarna och lånade en bil - den bilen som killarna på Hällristningsvägen ser på gång-/cykelvägen runt kanske 03:45, kanske 20 minuter efter det att "Hanna" hörde det hon säger sig ha hört? Och att det då är KM som kommer (tillbaka med bil) och kör upp på lekplatsen och lastar i Helena, kör iväg med en rivstart i sanden, lämnar ett märke i asfalten och drar iväg? Denna variant funkar.

Och bilen som parkeras på sjukhusparkeringen runt 04:20, skulle det kunna vara KM som tillfälligt parkerar bilen där och sedan - efter en kanske panikartad och tillfällig dumpning av Helenas kropp - springer tillbaka till systrarna på Lockerud? På det här sättet får vi in bilen som "Hanna" säger sig ha hört och bilen som killarna på Hällristningsvägen säger sig ha sett? I det sistnämnda fallet är det KM som återkommer ensam - efter att ha varit på Lockerud och fixat fram en bil (och kanske en ofrivillig medhjälpare) - och kör upp på lekplatsen för att hämta Helenas kropp som har legat kvar i Kohagen ganska nära den lilla bergsknallen bakom lekplatsen?

Med det här scenariot får vi in både bilen som "Hanna" hörde och bilen som killarna på Hällristningsvägen såg.

Var kommer vittnet in som hinner ikapp KM på Stockholmsvägen på väg hem? Ca 03.30, 30 minuters promenad från torget till bostaden i normalt tillstånd. Men detta är det ingen som vill veta av.
Senast redigerad av PW70 2018-09-24 kl. 22:09.
Citera
2018-09-24, 22:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Då är vi överens om att du denna natt efter stängningstid på Stadt, var på taxistationen, och det var sannolikt dig jag såg i anslutning till den ljusa bilen?

Klockan?
Citera
2018-09-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vem vet, de är väl båda Brynäs-fans? så inte helt omöjligt att de kände varandra.

Bara för att man är Brynäsare behöver man inte känna varandra. En del är soffsupporter och en del åker på matcherna.
Alla leksingar i stan känner väll inte tjocke Eklund#
Citera
2018-09-24, 22:09
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Jag har gjort en uppskattning tidigare. Helt säkert var jag på Stadt till de föste ut mig. Minglade runt lite utmed fasaden/gatan. Sedan till taxistationen. Klockan var nog som tidigast 02.15 och som senast kanske lite innan 03. Detta har jag uppgett också vid det enda förhör jag var på någon månad efter händelsen. De var måttligt intresserade. Osäker om de gjordes noteringar om detta.
Citera
2018-09-24, 22:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har gjort en uppskattning tidigare. Helt säkert var jag på Stadt till de föste ut mig. Minglade runt lite utmed fasaden/gatan. Sedan till taxistationen. Klockan var nog som tidigast 02.15 och som senast kanske lite innan 03. Detta har jag uppgett också vid det enda förhör jag var på någon månad efter händelsen. De var måttligt intresserade. Osäker om de gjordes noteringar om detta.

Känns mest som ett stöttande inlägg, eftersom PU har hävdat ungefär samma tider. Känns "för bra för att vara sant", typ.
Citera
2018-09-24, 22:15
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Finns det någon, nu aktiv, skribent på forumet som var på Stadt? Eller på torget vid stängning?!

Jag.
Citera
2018-09-24, 22:18
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Känns mest som ett stöttande inlägg, eftersom PU har hävdat ungefär samma tider. Känns "för bra för att vara sant", typ.
Jag kan bara redogöra det jag minns. Förstår inte varför PU inte vill kännas vid min "stöttning" då?
För mig är det mest förbryllande.
Citera
2018-09-24, 22:20
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Från radiodokumentären. Ringarna hittades i en småga vid linbanan har jag för mig de sa.

Är det digitalt ex med ursprung här ifrån tråden du har? Vet att några av dem varit fel/oklara vad gäller datum. 25:e är ju en vecka efter den 18:e..

Vad är en "småga"?
Sorry om jag rör till det för er. Sällan jag har tid o komma in o vill därför skriva av mig ;-)
Citera
2018-09-24, 22:23
Medlem
Citat:
Jag.

Såg du P*t*r R*tg*rss*n?
Citera
2018-09-24, 22:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag kan bara redogöra det jag minns. Förstår inte varför PU inte vill kännas vid min "stöttning" då?
För mig är det mest förbryllande.

PU:s historia om vad han gjorde efter det att Stadt stängde kantas av frågetecken, duckningar, minns inte och så vidare. Även den påstådda taxiresan väcker frågetecken. Dessutom säger PU att han gick hem till PK när han gick ur taxin, men då var PK inte hemma på ännu minst en timme - enligt vad PK själv hävdar (och hänvisar till poliseskort hem). Det är mycket som inte stämmer här men vi kommer inte längre om detta, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in