Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Har aldrig skrivit eller ens ansett mig vara expert på Apple-datorer eller Apples produkter, men så pass mycket vet jag att reagerar på ditt påstående och beskrivning om omstart två gånger i säkert läge, för att undra om det du påstår stämmer. I synnerhet när det är väldigt lätt att hitta gott om frågor på nätet om hur man får transparent dock, men inte att man skulle kunna fixa det så som du beskriver. Om det vore som du säger så borde det väl också vara lätt att hitta info om kan man tycka?
Därför så ställde jag frågan till dig, så kan du verifiera det på nåt mer konkret sätt än skärmdumpar som ju kan ha vilket ursprung eller trix som helst? T ex en länk där ditt förfarande beskrivs?
Kanske Rassa kan mer om detta?
Jag kan inte påminna mig om att dockan blir transparent vid säker start, men jag ska testa på tre datorer här, en med Sierra, en med High Sierra och en med Mojave:
Sierra: semi-transparent vid normal start, solid vit (ej transparent) vid säker start.
High Sierra: samma som ovan.
Mojave: samma som ovan.
Har aldrig tänkt på att dockan (och menyraden) blir helt solid vid säker start, men Apple förklarar varför här, beror på att maskinvaruaccelererad grafik inaktiveras vid säker start:
https://support.apple.com/sv-se/HT201262
Lite mer: Under Systeminställningar-->Hjälpmedel-->Bildskärm kan man bocka i "Minska genomskinlighet" för att göra docken mindre transparent.