2018-09-21, 14:36
Medlem
Thrasherns avatar
Hej,

Jag laddade ner något program (minns såklart inte vad det heter) som gjorde min bakgrunden på min dock osynlig. Då försvann papperskorgen(?!). Någon som vet hur jag återställer socken och får tillbaka min papperskorg?

Tack på förhand!
Citera
2018-09-21, 15:02
Medlem
Gör en ny användare om du inte hittar annan lösning.
Citera
2018-09-21, 15:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Gå in i Inställningar och välj Dock.
Pröva att ändra inställningar för Docken för att se om du lyckas sparka igång dPapperskorgen/återställa Docken.

Är programmet du laddade ner aktivt? Ligger filen du hämtade hem i ”Hämtade filer”?

Gå in i Programmappen och sen Verktygsprogram mappen och starta Aktivitetskontrollen. Då kanske du ser om programmet är igång och vad det heter.

Du kan också leta i Programmappen och se om det ligger där.

Du kan också gå in i webbläsarens historik och leta reda på programmet därifrån. Jag antar att du tankat ner det från internet och då har du ju hämtat det från nån sajt.

Det borde finnas nån inställning för programmet du tog hem. Pröva att högerklicka i Docken.

Du kan också gå in i inställningar, i rutan längst ner finns diverse tillägg som installerats. Kanske hittar du nåt där?
Citera
2018-09-24, 19:39
Medlem
Thrasherns avatar
Tack för hjälpen!!
Citera
2018-09-24, 21:32
Medlem
Caspern50s avatar
PÅ min iMac late 2017 är den funktionen inlagd i dockan utan att jag behöver ladda ner en app för detta.

För att få dockan transparant behöver du:
1.
Starta om med Shift nertryckt
2.
Starta om utan Shift nertryckt.

För att visa att min docka är transparant drog jag en mejlsida bakom halva dockan.

https://i.postimg.cc/3rFQDSWP/Transparant_Docka.png

Att din papperskorg inte syns beror nog på din nerladdade app. Radera den.
Senast redigerad av Caspern50 2018-09-24 kl. 21:36. Anledning: Tillägg.
Citera
2018-09-25, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
PÅ min iMac late 2017 är den funktionen inlagd i dockan utan att jag behöver ladda ner en app för detta.

För att få dockan transparant behöver du:
1.
Starta om med Shift nertryckt
2.
Starta om utan Shift nertryckt.

För att visa att min docka är transparant drog jag en mejlsida bakom halva dockan.

https://i.postimg.cc/3rFQDSWP/Transparant_Docka.png

Att din papperskorg inte syns beror nog på din nerladdade app. Radera den.

Låter märkligt, för det du beskriver är misstänkt likt att starta sin Mac i Säkert läge (Safe Mode), och det verkar inte gå att hitta nån info som stöder det du påstår, så är du säker på att du skrivit rätt?

Starta i Säkert läge gör man för att t ex för att utröna ev fel om man har problem med sin Mac, och det är inget som det är tänkt att man ska köra permanent med.
Citera
2018-09-25, 08:00
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter märkligt, för det du beskriver är misstänkt likt att starta sin Mac i Säkert läge (Safe Mode), och det verkar inte gå att hitta nån info som stöder det du påstår, så är du säker på att du skrivit rätt?

Starta i Säkert läge gör man för att t ex för att utröna ev fel om man har problem med sin Mac, och det är inget som det är tänkt att man ska köra permanent med.

God morgon

Märkligt att du som anser dig som expert på Appledatorer inte visste om detta. Från första O SX som kom med transparant docka lärde jag mig att man måste göra Säker omstart två gånger, den första med Shift nertryckt för att dockan skall bli transparant. För att visa att jag har rätt gjorde jag nu proceduren och den stämmer som du ser på skärmdumpen.
Jag testade också utan att göra Säker omstart och det fungerade också, man har tydligen löst problemet eller så är det uppgraderingen jag gjorde igårkväll till Mojave som är orsaken. Vad bra då hade vi rätt båda två.

https://i.postimg.cc/qMJyKHff/Transparant_Docka.png
Citera
2018-09-25, 08:36
Medlem
Citat:
God morgon

Märkligt att du som anser dig som expert på Appledatorer inte visste om detta. Från första O SX som kom med transparant docka lärde jag mig att man måste göra Säker omstart två gånger, den första med Shift nertryckt för att dockan skall bli transparant. För att visa att jag har rätt gjorde jag nu proceduren och den stämmer som du ser på skärmdumpen.
Jag testade också utan att göra Säker omstart och det fungerade också, man har tydligen löst problemet eller så är det uppgraderingen jag gjorde igårkväll till Mojave som är orsaken. Vad bra då hade vi rätt båda två.

https://i.postimg.cc/qMJyKHff/Transparant_Docka.png

Har aldrig skrivit eller ens ansett mig vara expert på Apple-datorer eller Apples produkter, men så pass mycket vet jag att reagerar på ditt påstående och beskrivning om omstart två gånger i säkert läge, för att undra om det du påstår stämmer. I synnerhet när det är väldigt lätt att hitta gott om frågor på nätet om hur man får transparent dock, men inte att man skulle kunna fixa det så som du beskriver. Om det vore som du säger så borde det väl också vara lätt att hitta info om kan man tycka?

Därför så ställde jag frågan till dig, så kan du verifiera det på nåt mer konkret sätt än skärmdumpar som ju kan ha vilket ursprung eller trix som helst? T ex en länk där ditt förfarande beskrivs?

Kanske Rassa kan mer om detta?
Citera
2018-09-25, 08:57
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Har aldrig skrivit eller ens ansett mig vara expert på Apple-datorer eller Apples produkter, men så pass mycket vet jag att reagerar på ditt påstående och beskrivning om omstart två gånger i säkert läge, för att undra om det du påstår stämmer. I synnerhet när det är väldigt lätt att hitta gott om frågor på nätet om hur man får transparent dock, men inte att man skulle kunna fixa det så som du beskriver. Om det vore som du säger så borde det väl också vara lätt att hitta info om kan man tycka?

Därför så ställde jag frågan till dig, så kan du verifiera det på nåt mer konkret sätt än skärmdumpar som ju kan ha vilket ursprung eller trix som helst? T ex en länk där ditt förfarande beskrivs?

Jag kan inte påminna mig om att dockan blir transparent vid säker start, men jag ska testa på tre datorer här, en med Sierra, en med High Sierra och en med Mojave:

Sierra: semi-transparent vid normal start, solid vit (ej transparent) vid säker start.

High Sierra: samma som ovan.

Mojave: samma som ovan.

Har aldrig tänkt på att dockan (och menyraden) blir helt solid vid säker start, men Apple förklarar varför här, beror på att maskinvaruaccelererad grafik inaktiveras vid säker start:

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Lite mer: Under Systeminställningar-->Hjälpmedel-->Bildskärm kan man bocka i "Minska genomskinlighet" för att göra docken mindre transparent.
Senast redigerad av Rassa 2018-09-25 kl. 09:50.
Citera
2018-09-25, 10:55
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:

Eller så kan man ställa frågan här i forumet som forumet är till för.

Varför testade du inte själv i stället för att anklaga mig för fusk.

Rassa han bevisade med tre exempel att jag hade rätt.
Citera
2018-09-25, 11:07
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag kan inte påminna mig om att dockan blir transparent vid säker start, men jag ska testa på tre datorer här, en med Sierra, en med High Sierra och en med Mojave:

Sierra: semi-transparent vid normal start, solid vit (ej transparent) vid säker start.

High Sierra: samma som ovan.

Mojave: samma som ovan.

Har aldrig tänkt på att dockan (och menyraden) blir helt solid vid säker start, men Apple förklarar varför här, beror på att maskinvaruaccelererad grafik inaktiveras vid säker start:

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Lite mer: Under Systeminställningar-->Hjälpmedel-->Bildskärm kan man bocka i "Minska genomskinlighet" för att göra docken mindre transparent.

Tack Rassa.

Säker omstart med Shift nertryckt lärde jag mig tidigt att den är datorns lilla städgumma som löst massor med småproblem man haft genom åren. När så transparanta dockan kom upptäckte jag att den blev mjölkvit varje gång jag använde Säker omstart med shift. Någon berättade då att göra om Säker Omstart utan att först trycka ner Shifttangenten som fungeradse perfekt. Sedan dess har jag allltid gjort denna procedur efter att jag gjort Säker Start.
Citera
2018-09-25, 19:25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Tack Rassa.

Säker omstart med Shift nertryckt lärde jag mig tidigt att den är datorns lilla städgumma som löst massor med småproblem man haft genom åren. När så transparanta dockan kom upptäckte jag att den blev mjölkvit varje gång jag använde Säker omstart med shift. Någon berättade då att göra om Säker Omstart utan att först trycka ner Shifttangenten som fungeradse perfekt. Sedan dess har jag allltid gjort denna procedur efter att jag gjort Säker Start.

Säker start utan shift nedtryck är ju ingen säker start, bara en vanlig uppstart. Varför skulle först en säker start föjld av en vanlig omstart göra dockan transparent? Den är ju transparent från början. Eller förstår jag dig fel?

Mycket OT nu, känner att TS blir ignorerad. Kanske mod skulle lägga detta i en egen tråd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in