2018-09-22, 18:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Min ursäkt togs bort så skriver ny.

Jag drog förhastade slutsatser om polisbrutalitet. Men har fått nya uppgifter. Ser nu de släppts av inte i Skogskyrkogården utan vid en tunnelbanestation utanför skogskyrkogården, det gör all skillnad i världen.
Dessutom ser jag idag ett videoklipp på den kinesiska familjen, det ser inte trovärdigt ut, ser mer ut som de ordnat en provokation och filmat den. Polisen beter sig väldigt normalt, det kan man inte säga om kineserna. Jag kan därför inte hävda att svensk polis betett sig felaktigt. Wallström har förmodligen upplyst kinesiska myndigheter om vad som faktiskt hänt och därför inte behövt be om ursäkt.

Sverige-Kina 1-0

PS vad är det för snack om Lidovägen 10? Det bor tydligen 2 svenskar på den fina adressen.
Bra, det kräver en stor person att kunna erkänna sina fel. Apology accepted.

Lidovägen 8, Djurgården, Stockholm huserar Folkrepubliken Kinas Ambassad.
Citera
2018-09-22, 18:32
Medlem
Xgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Nu eskalerar det än mer, dock helt korrekt utförd satir:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoMkLa/kinesisk-protest--mot-svts-satirprogram

Ahahaha! Att Kina blir triggade av satiren är underbart. De behöver ju bara svara med en egen satir om svenskar så är den här fadäsen överspelad.
Citera
2018-09-22, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xgenic
Ahahaha! Att Kina blir triggade av satiren är underbart. De behöver ju bara svara med en egen satir om svenskar så är den här fadäsen överspelad.
Problemet är nog bara att ur kinesiskt perspektiv har Sverige varit så obetydligt att de inte har mycket till stereotyper att driva med. De skulle få hitta på helt nya, och det är inte riktigt samma sak.
Citera
2018-09-22, 19:48
Medlem
sassafrass avatar
Jävligt lat satir, varken nyskapande eller fyndig. Det var ju en grej att turisterna på hotellet betedde sig som arslen, det tror jag i grund och botten att även många vanliga kineser skulle kunna hålla med om när krutröken väl lagt sig.

Man måste fatta att kineser inte begriper att svt får göra vad de vill (nåja...) - detta kommer att tolkas som landet Sveriges officiella ”svar” på historien, för det är så det fungerar i Kina. Det är staten som bestämmer allt, och media existerar för att tjäna regimens syften.

Satir/humor/ironi osv är dessutom inget som fungerar på samma sätt i Kina som i västvärlden. Ingen kines kommer att förstå syftet med tv-programmet, än mindre roas av det. Det kommer bara att ses som en grov statssanktionerad förolämpning.
Citera
2018-09-22, 19:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Jävligt lat satir, varken nyskapande eller fyndig. Det var ju en grej att turisterna på hotellet betedde sig som arslen, det tror jag i grund och botten att även många vanliga kineser skulle kunna hålla med om när krutröken väl lagt sig.

Man måste fatta att kineser inte begriper att svt får göra vad de vill (nåja...) - detta kommer att tolkas som landet Sveriges officiella ”svar” på historien, för det är så det fungerar i Kina. Det är staten som bestämmer allt, och media existerar för att tjäna regimens syften.

Satir/humor/ironi osv är dessutom inget som fungerar på samma sätt i Kina som i västvärlden. Ingen kines kommer att förstå syftet med tv-programmet, än mindre roas av det. Det kommer bara att ses som en grov statssanktionerad förolämpning.

'Svenska nyheter' är inte heller främst gjort med kineser som målgrupp. Trots upplägget i sketchen.
Citera
2018-09-22, 20:15
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
'Svenska nyheter' är inte heller främst gjort med kineser som målgrupp. Trots upplägget i sketchen.

Spelar ingen roll så länge det kan användas av den kinesiska regimen för att främja dess syften. Kineser har en tendens att ta förolämpningar som ett kollektiv (”hurt the feelings of the Chinese people”) och de är inte roade av att porträtteras som en grupp som skiter överallt och käkar hundkött. Vi får se hur de kommer att hantera detta, men svenska nyheter har definitivt gett kineserna ett gyllene läge att mobilisera mot Sverige.
Citera
2018-09-22, 20:29
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Nu eskalerar det än mer, dock helt korrekt utförd satir:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoMkLa/kinesisk-protest--mot-svts-satirprogram

Det är väl ganska sjukt att SVT kommer undan med ren hets mot folkgrupp? Så funkar det tyvärr för ofta att om du är på "rätt" sida så gäller inte lagar för dig. Testa och byt ut kineser mot t.ex. somalier så blir det uppenbart att inslaget är hets mot folkgrupp.
Citera
2018-09-22, 20:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Spelar ingen roll så länge det kan användas av den kinesiska regimen för att främja dess syften. Kineser har en tendens att ta förolämpningar som ett kollektiv (”hurt the feelings of the Chinese people”) och de är inte roade av att porträtteras som en grupp som skiter överallt och käkar hundkött. Vi får se hur de kommer att hantera detta, men svenska nyheter har definitivt gett kineserna ett gyllene läge att mobilisera mot Sverige.

Nu har jag sett programmet. Det förra programmet tyckte jag var helt ok, men just sketchen i slutet av det senaste programet var lite för för mycket när det gäller bajsandet, trots att syftet med programmet faktiskt var, att på ett satiriskt sätt, just visa på att rasism emot ryssar och kineser/asiater är mer accepterat i Sverige än rasism emot t.ex. färgade.

Hur som helst så fattar inte regimen i Kina det underliggande syftet, eller vad satir är för någon. Huvuvida kinerser i allmänhet fattar det kan jag inte uttala mig om. Men regimen i Kina är på krigsstigen emot Sverige så, t.ex. skylten med en bajsande kines borde SVT ha avstått ifrån, trots det gamla traditionella hålet i småbarns byxor.

Jag hoppas, verkligen, att SVT inte går längre än vad man redan har gjort, för det är förbannat onödigt. Men å andra sidan så kommer SVT inte att be om ursäkt för ett satirprogram, lika lite som man bad om ursäkt för P1 satiren om Åkesson. Med med att "inte gå längre" så menar jag, förstås inte satir om Kina i allmänhet. Där finns hur mycket som helst att ösa ur vad gäller, Taiwan, förtryck av muslimer och Tibetaner och Falun Gong, samt omskolningslänger, Sydkinesiska sjön, kommunistpartiets maktmonopol, miljöförstöring, vänskapen med Ryssland, den fängslade svenska bokförläggaren osv. Men man bör inte ägna sig åt satir som kan tolkas som rasism.
Citera
2018-09-22, 20:34
Medlem
Xgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniDisc
Det är väl ganska sjukt att SVT kommer undan med ren hets mot folkgrupp? Så funkar det tyvärr för ofta att om du är på "rätt" sida så gäller inte lagar för dig. Testa och byt ut kineser mot t.ex. somalier så blir det uppenbart att inslaget är hets mot folkgrupp.

Att vi driver med kineser betyder väl snarare att vi ser dem som ett moget folk. Det är folk som vi ser ned på som vi ger specialbehandling genom att förbjuda all form av satir och istället kalla det för rasism eftersom vi anser att de är så underutvecklade att de inte kan hantera det.
Citera
2018-09-22, 20:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniDisc
Det är väl ganska sjukt att SVT kommer undan med ren hets mot folkgrupp?

Det är inte HMF att driva med andra länders folk.

Har du aldrig hört en Norgehistoria?
Citera
2018-09-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Poliser kan göra fel, bättre erkänna och be om ursäkt, annars blir det bara löjligt och Sverige skämmer ut sig.
Nej, turisterna gjorde fel och skämde ut sitt land å det grövsta.
Däremot agerade SVT extremt rasistiskt och ledningen borde åtalas för hets mot folkgrupp. Så beter man sig inte i ett civiliserat land, men som vanligt kommer väl bolsjevikerna undan genom att hänvisa till satir. Som i fallet Charlie Hebdo.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Norrmän och svenskar är samma folk. Prova att byta ut norrmän mot romer.

Citat:
Ursprungligen postat av Xgenic
Att vi driver med kineser betyder väl snarare att vi ser dem som ett moget folk. Det är folk som vi ser ned på som vi ger specialbehandling genom att förbjuda all form av satir och istället kalla det för rasism eftersom vi anser att de är så underutvecklade att de inte kan hantera det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/slut-med-nidbild-pa-kinapuffar

Avd Det är inte vad någon säger som spelar roll, utan vem som säger det
Senast redigerad av censuria 2018-09-22 kl. 20:53.
Citera
2018-09-22, 20:40
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Det är ju ganska uppenbart att de syftar på den etniska gruppen Hankineser och inte Kinas samlade folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in