Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
'Svenska nyheter' är inte heller främst gjort med kineser som målgrupp. Trots upplägget i sketchen.
Citat:
Ursprungligen postat av
sassafras
Spelar ingen roll så länge det kan användas av den kinesiska regimen för att främja dess syften. Kineser har en tendens att ta förolämpningar som ett kollektiv (”hurt the feelings of the Chinese people”) och de är inte roade av att porträtteras som en grupp som skiter överallt och käkar hundkött. Vi får se hur de kommer att hantera detta, men svenska nyheter har definitivt gett kineserna ett gyllene läge att mobilisera mot Sverige.
Nu har jag sett programmet. Det förra programmet tyckte jag var helt ok, men just sketchen i slutet av det senaste programet var lite för för mycket när det gäller bajsandet, trots att syftet med programmet faktiskt var, att på ett satiriskt sätt, just visa på att rasism emot ryssar och kineser/asiater är mer accepterat i Sverige än rasism emot t.ex. färgade.
Hur som helst så fattar inte regimen i Kina det underliggande syftet, eller vad satir är för någon. Huvuvida kinerser i allmänhet fattar det kan jag inte uttala mig om. Men regimen i Kina är på krigsstigen emot Sverige så, t.ex. skylten med en bajsande kines borde SVT ha avstått ifrån, trots det gamla traditionella hålet i småbarns byxor.
Jag hoppas, verkligen, att SVT inte går längre än vad man redan har gjort, för det är förbannat onödigt. Men å andra sidan så kommer SVT inte att be om ursäkt för ett satirprogram, lika lite som man bad om ursäkt för P1 satiren om Åkesson. Med med att "inte gå längre" så menar jag, förstås inte satir om Kina i allmänhet. Där finns hur mycket som helst att ösa ur vad gäller, Taiwan, förtryck av muslimer och Tibetaner och Falun Gong, samt omskolningslänger, Sydkinesiska sjön, kommunistpartiets maktmonopol, miljöförstöring, vänskapen med Ryssland, den fängslade svenska bokförläggaren osv. Men man bör
inte ägna sig åt satir som kan tolkas som rasism.