Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Det börjar bli en bra diskussion men jag tror det är alldeles för lätt att hamna Off Topic. Plattjord handlar om så mycket mer än bara modellen i sig, det är sociologiska, samhällsvetenskapliga och psykologiska aspekter utöver de redan etablerade vetenskapliga som måste diskuteras. Det får nog bli sista inlägget från mig i denna tråd, tack för samtalet.
Trist att du lämnar, jag tycker också det var en bra diskussion. Jag bryr mig inte om jordens form, men du har rätt, platt jorden handlar om så mycket mer än jordens form. Min inställning till livet har helt förändrats med vetskapen om det jag menar är ett bedrägeri. För plattjordare kommer insikten också att allt är ett bedrägeri, allt är en lögn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Jag ska försöka hitta den fejkningen av midnattssol vid Antarktis, kan bli spännande. En av de bästa grejerna med hela plattjords-fenomenet är att det väcker en vilja inom människor att lära sig mer om vetenskap, vilket jag är allt för. Det är när icke-vetenskap och missvisande efterforskning dominerar som jag blir frustrerad.
https://www.flashback.org/sp65335337
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Hm, det där med förtroendekris är ett samhällsvetenskapligt fenomen jag gillar att djupdyka i. Speciellt i relation till auktoriteter som ska upprätthålla trovärdighet men fallerar på grund av okunnighet, misstag eller illvilja. Det jag då måste slänga tillbaka är om du ser auktoriteten som en hegemoni? Liksom att allmänna rättsmedvetandets vilja och den förhållandevis låga strafflängden vi har i Sverige är fullständigt disjunkta vilket medför en syn på juridisk/polisiär auktoritet som en hegemoni av högsta grad.
Många globjordare håller NASA för en organisation med högt förtroende men om man då ska ta ett fall där de själva medger fel. De menar att slarvat inspelningar från månlandningen och att de förstört teknologin som gjorde att de kunde ta sig till månen, som var på varför man inte åker tillbaka. Hur kan man ha förtroende för en sådan organisation? Varför behöver de ljuga en endaste gång?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Jag vet att domen är spekulation baserat på de observationer som presenterats och den grundlösa modell som formulerats. I detta fall använder jag min egen skepsis och de verktyg, vilka jag vet bevisligen fungerar, som sedan tillämpas på att analysera huruvida domens existens är rimlig eller ej. Resultatet är att det finns ingen rationalisering utom "Gud gjorde det" som kan komma förbi alla de observationer och erfarenheter vilka omöjliggör en dom över jorden. Att man likaså måste påstå att så många saker är lögn, inte ens med överdrift många utan så ofattbart många saker måste vara lögn innan existensen av en dom är i närheten av trolig.
Så observationer från ovan nämnda organisation är troliga?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Det enda jag vet är att livskvaliteten har förbättrats för de få tursamma individer som föds in i ett västerländskt land.
Det där med att nu är vi i människans höjdpunkt är nog något som alla generationer alltid trott om sig själva, även om det finns en skara Det-var-bättre-förr:are. Likaså tror jag att alla generationer även befarat att de är den sista då mortalitet genomsyrar hela vår art och den verkligheten styr vår uppfattning kring omvärlden.
Jo, så kan det vara däremot så tror jag att det blivit värre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Notera att det inte var jag som påstod något, det kommer från artiklar som denna
I watched an entire flat Earth convention - here's what I learned. Misstänker du alltså (eller medger möjligheten för) att det kan finnas en grund för att misstänka spridning av anti-intellektualitet, fördummande och misstro till auktoritet i allmänhet?
Ok, jag trodde det var din analys. Men visst pågår det en fördummning, plattjorden kan mycket väl vara en del av den processen. Desto viktigare att diskutera det.