2018-09-22, 13:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har visst presenterat anledningar till att jag tror jorden är platt, det är du som inte läst tråden.
Det är möjligt, men dina anledningar har inget med verkligheten att göra.
Citera
2018-09-22, 13:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Med andra ord. I tråden där man diskuterar huruvida jorden är platt eller rund är de enda giltiga svaren de som stöder en rund jord? Vore det inte enklare för dig att starta en tråd där svar du gillar endast är tillåtna?

Det är ju helt otroligt vad du slingrar dig hela tiden. Duckar frågor och svarar konstant med motfrågor och metadiskussion om diskussionen.

Citat:
Kan du med egna ord förklara varför du aldrig kan visa upp kurvan trots att du påstår att den är förklaringen till din video om Turning Torso?

Det är jordens rundning som gör att en allt större del av Turning Torsos nederdel skyms av av vattnet, ju längre bort man sår och betraktar. Där ser du kurvan.
Citera
2018-09-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Det börjar bli en bra diskussion men jag tror det är alldeles för lätt att hamna Off Topic. Plattjord handlar om så mycket mer än bara modellen i sig, det är sociologiska, samhällsvetenskapliga och psykologiska aspekter utöver de redan etablerade vetenskapliga som måste diskuteras. Det får nog bli sista inlägget från mig i denna tråd, tack för samtalet.

Trist att du lämnar, jag tycker också det var en bra diskussion. Jag bryr mig inte om jordens form, men du har rätt, platt jorden handlar om så mycket mer än jordens form. Min inställning till livet har helt förändrats med vetskapen om det jag menar är ett bedrägeri. För plattjordare kommer insikten också att allt är ett bedrägeri, allt är en lögn.

Citat:
Jag ska försöka hitta den fejkningen av midnattssol vid Antarktis, kan bli spännande. En av de bästa grejerna med hela plattjords-fenomenet är att det väcker en vilja inom människor att lära sig mer om vetenskap, vilket jag är allt för. Det är när icke-vetenskap och missvisande efterforskning dominerar som jag blir frustrerad.

https://www.flashback.org/sp65335337

Citat:
Hm, det där med förtroendekris är ett samhällsvetenskapligt fenomen jag gillar att djupdyka i. Speciellt i relation till auktoriteter som ska upprätthålla trovärdighet men fallerar på grund av okunnighet, misstag eller illvilja. Det jag då måste slänga tillbaka är om du ser auktoriteten som en hegemoni? Liksom att allmänna rättsmedvetandets vilja och den förhållandevis låga strafflängden vi har i Sverige är fullständigt disjunkta vilket medför en syn på juridisk/polisiär auktoritet som en hegemoni av högsta grad.
Många globjordare håller NASA för en organisation med högt förtroende men om man då ska ta ett fall där de själva medger fel. De menar att slarvat inspelningar från månlandningen och att de förstört teknologin som gjorde att de kunde ta sig till månen, som var på varför man inte åker tillbaka. Hur kan man ha förtroende för en sådan organisation? Varför behöver de ljuga en endaste gång?

Citat:
Jag vet att domen är spekulation baserat på de observationer som presenterats och den grundlösa modell som formulerats. I detta fall använder jag min egen skepsis och de verktyg, vilka jag vet bevisligen fungerar, som sedan tillämpas på att analysera huruvida domens existens är rimlig eller ej. Resultatet är att det finns ingen rationalisering utom "Gud gjorde det" som kan komma förbi alla de observationer och erfarenheter vilka omöjliggör en dom över jorden. Att man likaså måste påstå att så många saker är lögn, inte ens med överdrift många utan så ofattbart många saker måste vara lögn innan existensen av en dom är i närheten av trolig.
Så observationer från ovan nämnda organisation är troliga?

Citat:
Det enda jag vet är att livskvaliteten har förbättrats för de få tursamma individer som föds in i ett västerländskt land.

Det där med att nu är vi i människans höjdpunkt är nog något som alla generationer alltid trott om sig själva, även om det finns en skara Det-var-bättre-förr:are. Likaså tror jag att alla generationer även befarat att de är den sista då mortalitet genomsyrar hela vår art och den verkligheten styr vår uppfattning kring omvärlden.
Jo, så kan det vara däremot så tror jag att det blivit värre.

Citat:
Notera att det inte var jag som påstod något, det kommer från artiklar som denna I watched an entire flat Earth convention - here's what I learned. Misstänker du alltså (eller medger möjligheten för) att det kan finnas en grund för att misstänka spridning av anti-intellektualitet, fördummande och misstro till auktoritet i allmänhet?
Ok, jag trodde det var din analys. Men visst pågår det en fördummning, plattjorden kan mycket väl vara en del av den processen. Desto viktigare att diskutera det.
Citera
2018-09-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det har jag inte påstått. Jag konstaterar att dagarna blir längre ju längre söderut man befinner sig på södra halvklotet. Det leder till att det fungerar på samma sätt som på norra halvklotet, det blir midnattssol efter polcirkeln. Vad tror du om det?
Ja, det låter rimligt med utgångspunkten att jorden är rund. Varför måste man fejkat ett sånt här klipp?

En plattjordare som kallar Jeranism på youtube, Jeran Campanella, utgav sig för att lärare och skrev till en amerikansk myndighet med verksamhet på Antarktis och bad om en sådan time lapse film för att se midnattssolen, men nekades med allehanda ursäkter. Varför är det så svårt att få fram bevis för det som påstås?
Citera
2018-09-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nedre delen av turning torso döljs av kurvan.
Du förstår men låtsas inte förstå. Är kurvan med i bilden? Nej. Så var är denna kurva?
Citera
2018-09-22, 13:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kan du med egna ord förklara varför du aldrig kan visa upp kurvan trots att du påstår att den är förklaringen till din video om Turning Torso?

Vi kan visa upp kurvan, det finns såväl fotografier som mätningar som visar kurvan.
Citera
2018-09-22, 14:02
Medlem
Fascinerande, hur är dom andra planeterna formade?
Är det fat som svävar runt, eller bara en illusion?
Citera
2018-09-22, 14:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, det låter rimligt med utgångspunkten att jorden är rund. Varför måste man fejkat ett sånt här klipp?

En plattjordare som kallar Jeranism på youtube, Jeran Campanella, utgav sig för att lärare och skrev till en amerikansk myndighet med verksamhet på Antarktis och bad om en sådan time lapse film för att se midnattssolen, men nekades med allehanda ursäkter. Varför är det så svårt att få fram bevis för det som påstås?

Är det? Det finns massor med klipp som visar midnattssol på södra halvklotet.

Och återigen, för att visa att jorden inte är platt behöver du inte ens åka till Antarktis. Det räcker gott med att studera solen i t.ex södra Chile, Sydafrika eller Nya Zeeland.
Citera
2018-09-22, 14:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du förstår men låtsas inte förstå. Är kurvan med i bilden? Nej. Så var är denna kurva?

Hur behöver du se 'kurvan' för att acceptera att den finns? På klippet med TT går kurvan 'nedåt från dig', eftersom du alltid upplever dig stå på 'toppen av planeten'. Jordens rundning skymmer objekt, om i övrigt fri sikt råder. Det blir tydligt på höga byggnader, då kurvan skymmer nederdelen av dessa byggnader, mer och mer ju längre avstånd det är mellan betraktare och byggnad.

Hur många bilder av 'domen' eller kanten behöver du se innan du accepterar den förklaringsmodellen? Noll?
Citera
2018-09-22, 14:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det blir ju betydellöst att spekulera i då allt annat talar för midnattssol på sydpolen. Det kan ju vara en plattskalle som vill tjäna pengar på att fejka art videon är fejk.

Citat:
Det vet jag inte, men det blir som sagt meningslöst att diskutera, då det är ett fsktum att dagarna är längre ju längre söderut man befinner sig. Håller du med om att dagarna blir längre ju längre söderut man befinner sig på sommaren på södra halvklotet?
Citera
2018-09-22, 14:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I och med att nedre delen skyms så är kurvan med på bilden. Annats skulle ju hela huset synas. Ännu tydligare är det på bilderna från sjön Pontrachain.
Citera
2018-09-22, 16:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Du ser effekten av kurvan på filmen på TT.

Du kan se kurvan bron på dom inzoomade korten på den omtalande bron.

Men att se kurvan från vänster till höger kan du inte utan att komma upp tillräckligt högt upp. Varför det är så har du redan fått förklarat.

Jag väntar svar från dig hur perspektiv kan böja ljus enligt dig din teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in