2018-09-22, 10:00
Medlem
Greydons avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kyrkor-maste-begransa-ringning-efter-grannars-klagomal

"Citat: I Stockholm har klockorna i S:t Görans kyrka i Västermalms församling, Söderledskyrkans klockor i Farsta och Maria Magdalena vid Mariatorget slutat ljuda vissa tider. Men två kyrkor till utreds nu efter att klagomål på klockringningen skickats in till stadens miljöförvaltningen. De gäller Kungsholmskyrkan och S:ta Clara i city."

----

Det blir allt vanligare att tillstånd för böneutrop ges till moskéer, senast ut i mängden i Växjö. Samtidigt som flera kyrkor nu tvingas begränsa sina ringningar.

Är detta något vi kommer få se mer av i Sverige, en total förnekelse av kristendomen och ett öppet välkomnande av islam?
Senast redigerad av Greydon 2018-09-22 kl. 10:09.
Citera
2018-09-22, 10:09
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greydon
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kyrkor-maste-begransa-ringning-efter-grannars-klagomalKyrkor måste begränsa ringning efter grannars klagomål

"Citat: I Stockholm har klockorna i S:t Görans kyrka i Västermalms församling, Söderledskyrkans klockor i Farsta och Maria Magdalena vid Mariatorget slutat ljuda vissa tider. Men två kyrkor till utreds nu efter att klagomål på klockringningen skickats in till stadens miljöförvaltningen. De gäller Kungsholmskyrkan och S:ta Clara i city."

----

Det blir allt vanligare att tillstånd för böneutrop ges till moskéer, senast ut i mängden i Växjö. Samtidigt som flera kyrkor nu tvingas begränsa sina ringningar.

Är detta något vi kommer få se mer av i Sverige, en total förnekelse av kristendomen och ett öppet välkomnande av islam?
Jag har ännu aldrig hört ett böneutrop i Sverige. Hur högt och hur länge pågår dessa utrop?
Citera
2018-09-22, 10:17
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag har ännu aldrig hört ett böneutrop i Sverige. Hur högt och hur länge pågår dessa utrop?

Finnes på flera platser. Än så länge i Botkyrka, Karlskrona och Växjö. Tror att det är begränsat till 110 decibel.

Läs gärna vidare här: https://www.dagen.se/debatt/tomas-samuel-vad-innebar-egentligen-boneutrop-1.1104635. Så får du en liten inblick om kommande planer för hur islam skall proklameras.
Senast redigerad av Greydon 2018-09-22 kl. 10:20.
Citera
2018-09-22, 10:20
Medlem
Citat:

I Egypten som jag tvingades besöka(arbete) - så är det böneutrop 5 gånger om dagen - med start klockan 5 på morgonen.
Citera
2018-09-22, 10:22
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
I Egypten som jag tvingades besöka(arbete) - så är det böneutrop 5 gånger om dagen - med start klockan 5 på morgonen.

Vilket är ett mål för många imamer även i Sverige. 2 ggr/veckan är inte acceptabelt, 5 gånger om dagen ska det vara. För detta är ju ett fritt land, visst?
Citera
2018-09-22, 10:36
Medlem
Cannibalizations avatar
Vem är det som börjat klaga på kyrkklockor?

Är det muslimer som skickar in klagomål eller har Svenskar börjat störa sig plötsligt?
Citera
2018-09-22, 10:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Precis, och ändå tycker folk att det är orättvist att kyrkorna måste ändra sig vid vissa tider.
Citera
2018-09-22, 10:44
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Precis, och ändå tycker folk att det är orättvist att kyrkorna måste ändra sig vid vissa tider.

Det handlar väl ändå inte om att det är orättvist? Kyrkklockor har väl aldrig varit ett problem tidigare. För någon. Så varför nu helt plötsligt.
Citera
2018-09-22, 10:59
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greydon
Det handlar väl ändå inte om att det är orättvist? Kyrkklockor har väl aldrig varit ett problem tidigare. För någon. Så varför nu helt plötsligt.

Om du bott nära är det ett problem.
Kyrkan i mitt samhälle jag växte upp i slutade de ringa i på natten, det som stör.

Har väl inte så mycket med religion att göra ändå, ringer ju bara tiden mitt i natten "hörni nu är klockan 3!"
Citera
2018-09-22, 11:09
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Om du bott nära är det ett problem.
Kyrkan i mitt samhälle jag växte upp i slutade de ringa i på natten, det som stör.

Har väl inte så mycket med religion att göra ändå, ringer ju bara tiden mitt i natten "hörni nu är klockan 3!"

Har bott nära, gör så även nu - ser inget problem.
Citera
2018-09-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization

Är det muslimer som skickar in klagomål eller har Svenskar börjat störa sig plötsligt?
Det är förmodligen miljöpartister och andra kommunister plus en del centerpartister. Alla älskar de muslimer och hatar allt som är svenskt.
Citera
2018-09-22, 11:26
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization

Naturligtvis är det muslimska aktivister som vill få bort kyrkans symbolik och ersätta den med Islamistiska böneutrop. För muslimska ledare är böneutropen att sätt att hålla folk i schack genom att ständigt påpeka att "Gud ser vad du gör".

Lite samma sak som att alla skulle ha en kamera riktad mot sig under dygnets 24timmar oavsett om man arbetar, sover eller knullar. och sedan 5 ggr per dag påminna alla om att "Kom ihåg att du är filmad dygnet runt hela livet och gör du något fel så kommer du att bestraffas".

Så böneutropen är en ständig påminnelse om att man skall lyda koranen och dess levnadssätt och att påminna folk om detta. Men också att föra ut Fatwas som alla muslimer skall lyda efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in