2018-09-21, 23:34
Medlem
I min familj har vi alltid präntat in i barnen att man säger "ja tack" eller "kan jag få mer mat, tack" t.ex. och det sköter barnen åtminstone hemma väldigt bra. Ibland får man påminna dem såklart. Men en tanke är att det ska bli en ryggmärgsreflex att alltid tacka när man får något. Det är så de flesta av oss vuxna fungerar.

Men när barnen har kompisar hemma så tror jag ärligt talat inte att det är en enda av deras vänner som säger ett tack oavsett vad man gör. De tackar inte för maten, inte när man lägger upp mat till dem, de tackar inte när de får godis eller glass, ja, helt enkelt aldrig. Är detta normalt? Lär inte föräldrar upp sina barn att tacka längre eller har det alltid varit såhär?
Citera
2018-09-21, 23:37
Medlem
Barn gör inte som man säger, de gör som man gör själv.
Citera
2018-09-21, 23:39
Medlem
Creepingdeath26s avatar
Tyvärr så finns det massor med ungar som verkligen inte har någon hyffs i dagens samhälle då föräldrarna är alldeles för snälla och curlar sina ungar som fan
Citera
2018-09-21, 23:42
Bannlyst
Kör själv samma här "Tack för maten" och barnens kompisar säger också det! Och jag är inte en sträng pappa!
Citera
2018-09-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Barn gör inte som man säger, de gör som man gör själv.

Men de flesta jag känner eller kommer i kontakt med tackar när de får något. Det är inget onormalt beteende utan något helt normalt. Jag kan inte få något utan att säga tack, det är en ryggmärgsreflex hos mig, och hos de flesta verkar det som enligt min erfarenhet. Men hos många barn verkar det inte som att det krävs hemifrån att man bör säga tack när man får något eller att man märker att någon har ansträngt sig för ens egna skull.

Det är en fundamental artighetsgrund för mig och något jag retar mig på.
Citera
2018-09-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullet83
Kör själv samma här "Tack för maten" och barnens kompisar säger också det! Och jag är inte en sträng pappa!

Kanske bara mina barns kompisar som är felet i så fall. Mina barn brukar till och med påminna kompisarna att man säger tack för vi vill inte bli pinsamma föräldrar som gnäller. Men det kanske är en lösning i så fall, att påminna även kompisarna om det.
Citera
2018-09-22, 01:46
Bannlyst
Ni låter som dryga och stela föräldrar.. Jag hade stor respekt för mina föräldrar eftersom de nästan aldrig tjatade på mig om jag inte åt upp allt på tallriken, tog en bit godis på fel dag, gick ifrån bordet för tidigt, eller så.

Det var ganska slappt hemma. När det väl var något så följde jag deras ord till fullo.. Tackade själv alltid för maten hos gäster. Samma med presenter även inom familjen såklart.

Men det var förr i tiden... Det enda jag vet gäller idag är att desto mer man gnäller desto mer immun blir de små rackarna... Hehe

Mvh Johan
Citera
2018-09-22, 09:28
Medlem
Föräldrar födda 80-90 har inte själva någre större referensramar på hur man ska bete sig mot folk. När dessa nu blir föräldrar är det oerhört tragiskt att se hur de uppfostrar sina barn.
Citera
2018-09-22, 10:06
Medlem
SevenStarss avatar
Fy!
Jag tycker att det är vidrigt när folk inte tackar...
Själv är jag noga med att tacka och brukar "dubbeltacka" om jag blir erbjuden något... typ
"Vill du ha ett tuggummi?"
"Ja tack... *får tuggummit* tack" och jag har varit så sedan jag var liten...
Men har haft lite problem med att få mitt barn på 6 år att alltid tacka..
Det blir bättre i alla fall... men när hn var lite mindre så förstod hn inte varför hn skulle säga tack och såg lite grinig ut samtidigt som hn vägrade ...
Fortfarande mycket jobb kvar på den här fronten... kanske för att alla andra släktingar som denne umgås med ibland inte verkar bry sig speciellt mycket om att lära ut att tacka... jag är rätt ensam i det
Citera
2018-09-22, 10:08
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
I min familj har vi alltid präntat in i barnen att man säger "ja tack" eller "kan jag få mer mat, tack" t.ex. och det sköter barnen åtminstone hemma väldigt bra. Ibland får man påminna dem såklart. Men en tanke är att det ska bli en ryggmärgsreflex att alltid tacka när man får något. Det är så de flesta av oss vuxna fungerar.

Men när barnen har kompisar hemma så tror jag ärligt talat inte att det är en enda av deras vänner som säger ett tack oavsett vad man gör. De tackar inte för maten, inte när man lägger upp mat till dem, de tackar inte när de får godis eller glass, ja, helt enkelt aldrig. Är detta normalt? Lär inte föräldrar upp sina barn att tacka längre eller har det alltid varit såhär?

Jag kan tänka mig att deras föräldrar lär dom precis som ni, att man tackar. Men att dom känner sig lite obekväma och kanske nervösa/rädda när dom är hemma hos sin kompis vars föräldrar (ni) är hemma och därför helt enkelt glömmer bort att tacka.
Citera
2018-09-23, 06:39
Medlem
EnLitenFryss avatar
Tjuvlyssnat - son 10-ish år till sin mamma på stan: ”mamma, ge mig pengar!”

Mamman halade upp plånkan direkt.

Ungjävel. Curlingmorsa.
Citera
2018-09-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Tjuvlyssnat - son 10-ish år till sin mamma på stan: ”mamma, ge mig pengar!”

Mamman halade upp plånkan direkt.

Ungjävel. Curlingmorsa.
Japp, det är dagens samhälle. Moderna morsor orkar inte uppfostra sina barn. Det är lättare att bara rätta sig efter de bortskämda ungarnas minsta vink. Det kommer bli tufft för ungen när han växer upp och inser att man inte bara får saker för att man vill utan någon motprestation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in