2018-09-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
En 1:a är väl i första hand tänkt för en person, och en ung person. Hur ser lönerna ut i Stockholm? Hur många unga ensamstående finns det med kapitalstarka föräldrar och inkomster på över 40 000 i månaden? Marknaden borde vara mättad för länge sedan. Eller kryllar Stockholm av unga höginkomsttagare? Min analys är att det byggs i fel sorts segment.

Det handlar inte om att bara tjäna 40.000:-/månad det handlar också om att ha en insats. Finns säkert en hel del i spannet 25-30 år som tjänar cirka 35.000:- och uppåt/månad men de har nödvändigtvis inte en halv miljon kronor på bankkontot till en insats.

Marknaden är mättad. PUNKT.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-21 kl. 15:49.
2018-09-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gäller återigen en specifik marknad och en viss typ av bostäder. Utanför storstäderna är balansen lön/pris bättre än i storstäderna/regionala centra.
I Sveriges ekonomiska centrum är problemen störst.
Det som lurat media nu är ett sug efter små lägenheter, större lägenheter och villor generellt har det fortsatt tungt.

Ja det är en ganska specifik marknad, och min kommentar handlade om det norska inflyttningsnettot av svenskar, inte specifikt om bostadspriserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Behov och efterfrågan är inte samma sak. Dagens bostadsmarknad är ett lysande exempel.

Det är jag väldigt väl medveten om, även om det finns en del i tråden som verkar tro att behovet av bostäder har varit väldigt viktigt för kredittillväxten, trots att många av dessa antagligen inte kan efterfråga bostäderna, det är ju det som är problemet, utbudssidan har delvis levererat fel produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Man är inte "ung" om man är 35 år. Och vilken 35 åring springer runt och letar efter en 1:a?

För övrigt är det bara att kolla på lönebilden i Stockholm år 2017.
Den reflekterar inte att majoriteten i 30-35 års åldern tjänar 50-60 tkr/månad.

I princip är det du säger att man i 25 års åldern tjänar 40tkr/månad och i 26-27 års åldern 50-60tkr/månad. Det stämmer tyvärr inte överens med verkligheten. Finns knappt någon(ytterst få) under 30 i hela Sverige som tjänar över 50tkr/månad. Likadant med 30-35 åringar som tjänar 60tkr/månad.

https://buffert.se/loner-i-sverige/ - Medellönen i Stockholm 2017 är 340tkr. = 28,33 tkr/månad.

Edit: Att du ens debatterar det? Det är allmänt känt att lönerna inte har hängt med i samma takt som bostadspriserna har stigit. Om de skulle gjort det skulle vi ha dubblat våra löner på ett par år.

Finns intressantare statistik att tillgå än för länet, även om Stockholms stad är sega med att uppdatera, dessutom hade det ju varit både intressant och önskvärt med mindre åldersgrupper(istället för 20-64 år). I den inre staden var medelinkomsten 2016 396 000 bland kvinnor och 524 900 bland män. Högst var medelinkomsten i Hedvig Eleonoras församling(en församling på Östermalm), 442 600 bland kvinnor och 755 500 bland män.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-21 kl. 16:15.
2018-09-21, 16:41
Medlem
Min kommun har mer detaljerad områdesstatistik än Stockholm, dessutom uppdaterad, och i mitt område(primärområde, 1 av 96) var medelinkomsten(dvs sammanräknad förvärvsinkomst, där ingår inte bara lön, utan även skattepliktiga ersättningar, typ pension) 440 900 för män 30-35 år. I Stockholm är löneläget(eller kostnaden för arbetskraft) högre, 10-15% i genomsnitt skulle jag tippa på, så jag drar till med en vild gissning och gissar på att medelinkomsten kanske är någonstans mellan 490-500k i relativt centrala delar av Stockholm för samma åldersgrupp.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-21 kl. 16:44.
2018-09-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Finns intressantare statistik att tillgå än för länet, även om Stockholms stad är sega med att uppdatera, dessutom hade det ju varit både intressant och önskvärt med mindre åldersgrupper(istället för 20-64 år). I den inre staden var medelinkomsten 2016 396 000 bland kvinnor och 524 900 bland män. Högst var medelinkomsten i Hedvig Eleonoras församling(en församling på Östermalm), 442 600 bland kvinnor och 755 500 bland män.

Är du seriös nu? Börjar du prata om 64 åringar nu när vi pratar om 1or? Eller en församling vars inkomst är högst i hela Sverige? Tror du att de bor hemma hos föräldrarna eller i väntan på att ha råd med den där ettan? Den klick av människor du pratar om är efterfrågan redan tillgodosedd hos och toppskiktet berörs inte av marknaden på samma sätt.

Hur gick vi ifrån att prata om nyexade i 25 års åldern till de som tjänar mest i hela Sverige? Det var du som babblade om att 25 åringar tjänar lika mycket som "Hedvig Eleonoras församling(en församling på Östermalm)"..
Senast redigerad av kajusi 2018-09-21 kl. 17:17.
2018-09-21, 17:09
Medlem
Citat:
Min kommun har mer detaljerad områdesstatistik än Stockholm, dessutom uppdaterad, och i mitt område(primärområde, 1 av 96) var medelinkomsten(dvs sammanräknad förvärvsinkomst, där ingår inte bara lön, utan även skattepliktiga ersättningar, typ pension) 440 900 för män 30-35 år. I Stockholm är löneläget(eller kostnaden för arbetskraft) högre, 10-15% i genomsnitt skulle jag tippa på, så jag drar till med en vild gissning och gissar på att medelinkomsten kanske är någonstans mellan 490-500k i relativt centrala delar av Stockholm för samma åldersgrupp.

Jaha jag som trodde att medelinkomsten låg på 2 miljoner.

Jag visste heller inte att män i 30-35 års åldern som redan har en bostad letar efter en 1a på samma plats.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-21 kl. 17:12.
2018-09-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Är du seriös nu? Börjar du prata om 64 åringar nu när vi pratar om 1or? Eller en församling vars inkomst är högst i hela Sverige? Tror du att de bor hemma hos föräldrarna eller i väntan på att ha råd med den där ettan? Den klick av människor du pratar om är efterfrågan redan tillgodosedd hos och toppskiktet berörs inte av marknaden på samma sätt.

Hur gick vi ifrån att prata om nyexade i 25 års åldern till de som tjänar mest i hela Sverige? Det var du som babblade om att 25 åringar tjänar lika mycket som "Hedvig Eleonoras församling(en församling på Östermalm)"..

Är du seriös?

Du länkar någon källa för medellönen i Stockholms län(det kan väl vara intressant), och svarar sedan med detta inlägget när jag förser diskussionen med bättre, mer detaljerad statistik som ni kan använda som diskussionsunderlag?

Edit: Jag har för övrigt inte nämnt 25-åringar, däremot har jag nämnt åldersgruppen 20-64, och 30-35(fast i en annan kommun). Seriös fråga, din läsförmåga=0?
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-21 kl. 17:53.
2018-09-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Anders Borg varnar: Nästa kris bli ännu svårare

https://www.di.se/nyheter/anders-borg-varnar-nasta-kris-bli-annu-svarare/

Hoppas den kommer snart så vi med cash kan köpa vad vi vill.

Hur placerar du dina cash i väntan på rätt läge? En uppriktig fråga, jag tycker börsen känns osäker, kronan utan framtid och crypto väldigt volatilt.
2018-09-21, 19:34
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Hur placerar du dina cash i väntan på rätt läge? En uppriktig fråga, jag tycker börsen känns osäker, kronan utan framtid och crypto väldigt volatilt.

Pengar behöver inte placeras i dessa dagar. Bara att njuta av deflationen.
2018-09-21, 19:36
Medlem
OP dementerar byggarbetarnas vittnesmål om dålig arbetsmiljö
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/byggarbetare-slar-larm-varsta-bygget-nagonsin/

Byggarbetarna ogillar det.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/byggarbetarnas-ilska-efter-oscar-properties-dementi/

Innovationen blir inte klart på 2 år, men Helix som är ett hål i marken, ska vara klart till slutet 2019? I Innovationen är 6 av 36 våningar klara, enligt tidplan ska allt vara klart till jul...går det utan att fuska?

Innan dess har väl OP hunnit med att konka.

Är det lyxbyggarnas konkurser som utlöser det stora fallet på marknaden?
2018-09-21, 19:45
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
OP dementerar byggarbetarnas vittnesmål om dålig arbetsmiljö
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/byggarbetare-slar-larm-varsta-bygget-nagonsin/

Byggarbetarna ogillar det.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/byggarbetarnas-ilska-efter-oscar-properties-dementi/

Innovationen blir inte klart på 2 år, men Helix som är ett hål i marken, ska vara klart till slutet 2019? I Innovationen är 6 av 36 våningar klara, enligt tidplan ska allt vara klart till jul...går det utan att fuska?

Innan dess har väl OP hunnit med att konka.

Är det lyxbyggarnas konkurser som utlöser det stora fallet på marknaden?

Oscar själv har ju sålt preferensaktier i sitt eget bolag. Tydligare signal än så går inte att få på att det här bär käpprätt åt skogen.

"Men det är ju inte aktier" nej - men det är ett bevis på att avkastningen är bättre på annat håll.

Med tanke på hur dåliga siffror de levererade i delårsrapporten är det inte en chans i helvetet att de har förbättrat sina siffror i kvartalet som nu ska redovisas inom några veckor.

Dessutom är även revisorn under granskning på grund av bluffaffären som gjordes med Axonen där de tog vinsten och hade kvar tillgången i böckerna. Att revisionsfirman missade detta får mig att ifrågasätta hela revisionsteamet som godkänt tidigare siffror. Utgå från att det verkliga läget är värre än vad de redovisar.

OP är kört - inte ens någon mening att kommentera det bolaget mer så dåligt det är.
2018-09-21, 19:46
Medlem
Citat:
Är du seriös?

Du länkar någon källa för medellönen i Stockholms län(det kan väl vara intressant), och svarar sedan med detta inlägget när jag förser diskussionen med bättre, mer detaljerad statistik som ni kan använda som diskussionsunderlag?

Edit: Jag har för övrigt inte nämnt 25-åringar, däremot har jag nämnt åldersgruppen 20-64, och 30-35(fast i en annan kommun). Seriös fråga, din läsförmåga=0?

Enkel matematik. Du skrev att man efter tre års erfarenhet tjänar 40 tkr/månad. Man tar studenten vid 19 års ålder. 3 års högskolestudier på det + 3 års arbetslivserfarenhet = 25 år.

Edit: Och sen 2 års erfarenhet på det som du nämnde och så VIPS 60tkr/månad.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-21 kl. 19:50.
2018-09-21, 19:55
Medlem
Tulliuss avatar
Här har OP slagit ihop två av sina osålda lägenheter till en. Intressant! Var annonserade som separata iaf kring 28 augusti. Någon som har 29 millar som bränner i fickan?

Citat:
Nyproduktion
KAMPANJ - Unik möjlighet att förvärva färdigställd lägenhet i Oscar Properties prestigeprojekt 79&Park. Just nu 10% prisrabatt!
Teckna avtal innan 30/9 och få AVGIFTSFRITT i två år. Erbjudandet gäller till sista september och visningar kommer hållas löpande tills projektet är slutsålt. Juridisk person OK.
Kontakta ansvarig mäklare för mer information!

Tidigare pris 32 200 000 kr, nu utgår en rabatt om 10 % ( 3 220 000 kr) samt avgiftsfritt i 2 år.

Etagelägenhet belägen på plan tre och fyra med ca 51 kvm egen takterrass. Entréplan med stort kök med utgång till balkong mot föreningens gård samt en mot Gärdesfältet. Tre badrum.

Det är lägenhet 11.1303 + 10.1302 enligt annonsen.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-stockholms-kommun-sandhamnsgatan-77-14769556

Edit: Men hallå! Den ena lägenheten annonseras ju fortfarande separat för 16 470 000!
Lgh 10.1302

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=2005466
Senast redigerad av Tullius 2018-09-21 kl. 19:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in