2018-09-20, 22:47
Medlem
Prinzezzan
Har du digital tillgång till bilden från TSL (18/6?) där däckspåret i asfalten grävs upp och kan posta? Den ger inblick i hur platsen såg ut vid tidpunkten.
Citera
2018-09-20, 22:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Prinzezzan
Har du digital tillgång till bilden från TSL (18/6?) där däckspåret i asfalten grävs upp och kan posta? Den ger inblick i hur platsen såg ut vid tidpunkten.

Nej, den bilden säger ingenting. Man måste åka dit personligen och titta på plats!
Citera
2018-09-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, den bilden säger ingenting. Man måste åka dit personligen och titta på plats!
Jojo, självklart, men det ser inte riktigt likadant ut idag - milt uttryckt.
Citera
2018-09-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Så här står det i TSL 29/6-92, framsidan + s 28.

Rubrik: "Belöning utlovas för tips om Helena"

"Tips som leder till att fallet med den försvunna Mariestadskvinnan Helena Andersson löses belönas med 20 000 kronor eller mer. Det lovar Mikael Rönnlund och Björn Wallberg, som leder de frivilliga spaningarna. I går (28/6, min anm.) beslutade de att öppna ett postgirokonto där allmänheten kan betala in bidrag som hjälp till spaningsarbetet."

"Om insamlingsresultanet på postgirokontot blir större än belöningssumman ska överskottet gå till det fadderbarn som Helena Andersson i många år haft i Sydamerika. Och om inget konkret tips - som leder direkt till Helena eller gärningsman - kommer in, går pengarna till något välgörande ändamål."

Det här var alltså inledningsvis, sedan har summan ökat. Jag har för mig att jag läst att summan senare stigit till 100 000 eller "närmare 100 000".

Om BW:s och HM(J):s första skallgång står att läsa i SLA onsdagen den 17/6-92, framsidan + s 4.

Tack!

Finns det foto på BW och HM i tidningen i artikeln om första skallgången?
Skulle det gå att scanna och få som länk hit isfl? Är oteknisk...
Citera
2018-09-20, 22:52
Medlem
Om jag hade en vän, syskon eller annan anhörig som gjort något sånt här mot en annan människa så hade jag tagit avstånd för länge sen. Hade jag sen blivit erbjuden 2 miljoner för att tjalla (om jag nu skulle varit korkad nog att inte gjort det för länge sen) så hade jag definitivt öppnat käften. Pengar går alltid hem.
Citera
2018-09-20, 22:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jojo, självklart, men det ser inte riktigt likadant ut idag - milt uttryckt.

Jo, men bilden är jättedålig. Men ser bara konturerna av några gubbar från gatukontoret och en bländad bild av lekplatsen med några träd långt bort i bakgrunden.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-20 kl. 23:00.
Citera
2018-09-20, 23:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Struten73
Om jag hade en vän, syskon eller annan anhörig som gjort något sånt här mot en annan människa så hade jag tagit avstånd för länge sen. Hade jag sen blivit erbjuden 2 miljoner för att tjalla (om jag nu skulle varit korkad nog att inte gjort det för länge sen) så hade jag definitivt öppnat käften. Pengar går alltid hem.

Lek med tanken att det skulle vara KM som är polisens huvudmisstänkte och att ett syskon eller annan nära anhörig blev ofrivilligt indragen - och att Sveriges riksdags talman figurerar i den nära familjekretsen. Inte alldeles självklart, väl? Det här skulle kunna ge eko ända in i riksdagen och regeringen.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-20 kl. 23:09.
Citera
2018-09-20, 23:02
Medlem
Citat:
Jo, men bilden är jättedålig. Men ser bara konturerna några gubbar från gatukontoret och en bländad bild av lekplatsen med några träd långt bort i bakgrunden.
Du ser inte staketet och gräset på andra sidan asfalten som bevisar att något avtryck i sand aldrig gjordes, vilket i sin tur påvisar att polisen har tillgång (eller borde ha) till exakt axelbredd på bilen som avsatt dem?
Även delar av linbanan där ringarna hittades syns. Dessutom ser man hur polisen släpper in en grovarbetare och en fotograf på område som borde vara strikt avspärrat..
Senast redigerad av Judaland 2018-09-20 kl. 23:05.
Citera
2018-09-20, 23:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du ser inte staketet och gräset på andra sidan asfalten som bevisar att något avtryck i sand aldrig gjordes, vilket i sin tur påvisar att polisen har tillgång (eller borde ha) till exakt axelbredd på bilden som avsatt dem?
Även delar av linbanan där ringarna hittades syns. Dessutom ser man hur polisen släpper in en grovarbetare och en fotograf på område som borde vara strikt avspärrat..

Hmmm, från TSL den 18 juni 1992? Fanns det en bild redan då? Den har jag missat i så fall! Jag trodde att du menade bilden från den 25 juni 1992.
Citera
2018-09-20, 23:14
Medlem
Citat:
Hmmm, från TSL den 18 juni 1992? Fanns det en bild redan då? Den har jag missat i så fall! Jag trodde att du menade bilden från den 25 juni 1992.
Har ett odaterat ex där ingressen lyder: "Inget nytt framkom under onsdagen..", vilket får mig att anta att artikeln är från torsdag den 18/6.
Citera
2018-09-20, 23:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du ser inte staketet och gräset på andra sidan asfalten som bevisar att något avtryck i sand aldrig gjordes, vilket i sin tur påvisar att polisen har tillgång (eller borde ha) till exakt axelbredd på bilen som avsatt dem?

Citat:

Citat:
Har ett odaterat ex där ingressen lyder: "Inget nytt framkom under onsdagen..", vilket får mig att anta att artikeln är från torsdag den 18/6.

Det här måste jag försöka att kolla upp. Jag har bara en bild från den 25 juni 1992.

Men jag blev fundersam på en sak som du skrev: "Även delar av linbanan där ringarna hittades syns." Har det beskrivits så exakt i TSL var ringarna hittades? Varifrån har du fått den uppgiften?
Citera
2018-09-20, 23:20
Medlem
Citat:
Det här måste jag försöka att kolla upp. Jag har bara en bild från den 25 juni 1992.

Men jag blev fundersam på en sak som du skrev: "Även delar av linbanan där ringarna hittades syns." Har det beskrivits så exakt i TSL var ringarna hittades? Varifrån har du fått den uppgiften?
Från radiodokumentären. Ringarna hittades i en småga vid linbanan har jag för mig de sa.

Är det digitalt ex med ursprung här ifrån tråden du har? Vet att några av dem varit fel/oklara vad gäller datum. 25:e är ju en vecka efter den 18:e..
Senast redigerad av Judaland 2018-09-20 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in