2018-09-20, 18:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror snarare att det är Dagen som tycker att
det är viktigt att framhålla att det inte har hittats
några kopplingar till kyrkan.

De är nog rädda för fler "Knutby-skandaler".

Det är väl ett halvt erkännande att de anser sig själva och/eller sina medlemmar som lite suspekta, inkokta och labila...? 😄

Följdfrågan blir ju då om de tycker att det är bra eller dåligt...
Citera
2018-09-20, 18:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
OK. Ge er inte på okvalificerade gissningar utan fråga istället. (for gods sake). Man kan avgöra ålder på "DNA" på många sätt. DNA är en ovanligt motståndskraftig biomolekyl av evolutionära skäl. I det här fallet handlar det nog om att titta på de hundratusentals olika proteiner och sockerarter som omger ett fragment av en DNA-molekyl. Det är på den tidsaxeln.

Sen är ju frågan om ”åldersbestämning” syftar på personens ålder eller fläckningens /sölningens ålder.....

Svårt det här.
Citera
2018-09-20, 18:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och tredje part, vem/vilka är det?
Är det nu vi ska kisa med ögonen ännu mer (Lönnrots knep!)för att se om det står FBI, vittnesskydd)?

Tror inte alls att lW hade förtroende för SD. Men om det var därför hon bytte lås, det vet vi inte. Kanske kombination av flera faktorer.

Kisa kan var bra..! Har man dörr mot gatan på nedre botten i nån 1980-talsträkåk från Gunde Svan-erans tid då endast sovjetryssen fanns att frukta och inbrott med annat än deras t-55-stridsvagn var okända ting så kan man som ensamdam säkert komma på tanken att förstärka dörr och byta lås vid något tillfälle. Särskilt om hela huslängan går ihop och inhandlar med mängdrabatt.
Citera
2018-09-20, 18:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
OK. Ge er inte på okvalificerade gissningar utan fråga istället. (for gods sake). Man kan avgöra ålder på "DNA" på många sätt. DNA är en ovanligt motståndskraftig biomolekyl av evolutionära skäl. I det här fallet handlar det nog om att titta på de hundratusentals olika proteiner och sockerarter som omger ett fragment av en DNA-molekyl. Det är på den tidsaxeln.

Vilken tidsaxel?
Syns mig tveksamt att tidsbestämma DNAs ålder så precist att det inom överskådlig tid vore kriminaltekniskt intressant.

-- " Blod på en brottsplats kan användas för att identifiera personer genom DNA-analys. Nu kan man alltså också bestämma individens ålder".

-- "Bekaert och hans medarbetare har kunnat förutsäga individers ålder baserat på ett set av fyra åldersrelaterade metyleringsmarkörer i DNAt. Åldersbestämningarna gjordes med en felmarginal på 3,75 år i blod och 4,86 år i tänder.

"Vävnader och organ förändras med åldern. Den processen regleras i arvsmassan, DNA, och Leuven-forskarna är först med att kunna utnyttja den informationen."

https://www.kemivarldenbiotech.se/article/view/484743/blod_och_tander_avslojar_alder"
Publicerat
den 8 september 2015
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-20 kl. 18:41.
Citera
2018-09-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nä, vi ska inte av flera anledningar gå in mer på ev förvaring av kropp. Det är nog illa som det är för ev anhöriga som läser i tråden.

Jag förstår hur du menar med London då. Angående medhjälpare så tänker jag mer utifrån ifall att GM är skicklig manipulativt som det har spekulerats kring. Jag ser det inte som att flera personer i LWs krets måste ha hyst agg mot henne (bortsett då från din fjärde punkt om den stackars grannen på andra sidan vägen då) men att en GM kan ha fått andra att tycka synd om hen och hjälpt honom därför, kanske att GM spelat på t ex JGs känslor av svek från LW mot HD osv. Sedan begriper jag inte alls hur JG kan få det till att LW var den som svek värst... förstår inte alls hur den karln resonerade om det stämmer vad Sh.Holmes säger att JG började behandla LW som luft efter att han insett att SD och LW hade ihop det medan han ändå fortsatte att frottera sig med SD och HD. Hade han brutit med både SD och LW hade det varit begripligt, men hur kan han fortsätta umgås med paret D hela tiden medveten om vad SD gör bakom ryggen på HD?

SD kan ha övertygat JG om att allt är rena lögner från LW som gör det som hämnd för att SD vill återförenas med HD. JG kan inte varit svårövertalad och vips är LW utsedd som den gemensamma "ormen i paradiset". SD skriver om historien så den passar alla dvs JG+HD och inte minst han själv. Plus geocache kompisarna. Därmed är fjäderdräkten putsad och klar.
Senast redigerad av Remark 2018-09-20 kl. 18:40.
Citera
2018-09-20, 18:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SD kan ha övertygat JG om att allt är rena lögner från LW som gör det som hämnd för att SD vill återförenas med HD. JG kan inte varit svårövertalad och vips är LW utsedd som den gemensamma "ormen i paradiset". SD skriver om historien så den passar alla dvs JG+HD och inte minst han själv. Plus geocache kompisarna. Därmed är fjäderdräkten putsad och klar.

Säkert i efterhand. Men han får knappast någon med på mord, och få med på att hålla snattran efteråt. Möjligen om han hävdar att det var en ren olyckshändelse. En domstol kommer ju dock förhoppningsvis få chansen att taxera den ”olyckshändelsen” till dess exakta vikt. Och då kommer det ju kallas mord.
Citera
2018-09-20, 19:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror snarare att det är Dagen som tycker att
det är viktigt att framhålla att det inte har hittats
några kopplingar till kyrkan.

De är nog rädda för fler "Knutby-skandaler".

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är väl ett halvt erkännande att de anser sig själva och/eller sina medlemmar som lite suspekta, inkokta och labila...? 😄

Följdfrågan blir ju då om de tycker att det är bra eller dåligt...

Ja, haha.
Det kan man undra.

Förmodligen har väl en och annan medlem blivit förhörd och kanske de känner sig misstänkliggjorda. Så de kanske tyckte att det var bäst att passa på att intervjua åklagare och utredare.

Och möjligen läser de här och har sett en och annan spekulation....
Citera
2018-09-20, 19:13
Medlem
Citat:
Säkert i efterhand. Men han får knappast någon med på mord, och få med på att hålla snattran efteråt. Möjligen om han hävdar att det var en ren olyckshändelse. En domstol kommer ju dock förhoppningsvis få chansen att taxera den ”olyckshändelsen” till dess exakta vikt. Och då kommer det ju kallas mord.

Nej, nej ... det händer ju mkt senare. Detta var efter anmälningarna när han krattade den manegen och JG tog SDs parti samt båda strök LW från soc medier. Det kom dock att utgöra lämplig grund för det som senare hände dvs mordet åtminstone vad avser lojalitet. Det var nog ett ensamjobb.
Citera
2018-09-20, 19:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, nej ... det händer ju mkt senare. Detta var efter anmälningarna när han krattade den manegen och JG tog SDs parti samt båda strök LW från soc medier. Det kom dock att utgöra lämplig grund för det som senare hände dvs mordet åtminstone vad avser lojalitet. Det var nog ett ensamjobb.

Okej, nu hänger jag med. Tack.

Det där med sociala medier skapar en lite speciell ”miljö”. Med sina regler....
Citera
2018-09-20, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vilken tidsaxel?
Syns mig tveksamt att tidsbestämma DNAs ålder så precist att det inom överskådlig tid vore kriminaltekniskt intressant.

-- " Blod på en brottsplats kan användas för att identifiera personer genom DNA-analys. Nu kan man alltså också bestämma individens ålder".

-- "Bekaert och hans medarbetare har kunnat förutsäga individers ålder baserat på ett set av fyra åldersrelaterade metyleringsmarkörer i DNAt. Åldersbestämningarna gjordes med en felmarginal på 3,75 år i blod och 4,86 år i tänder.

"Vävnader och organ förändras med åldern. Den processen regleras i arvsmassan, DNA, och Leuven-forskarna är först med att kunna utnyttja den informationen."

https://www.kemivarldenbiotech.se/article/view/484743/blod_och_tander_avslojar_alder"
Publicerat
den 8 september 2015

Men här avses ju att åldersbestämma individen som DNA kommer från.

Och jag (iaf) snackar om att åldersbestämma DNA.
Det vill säga det DNA som finns på brottsoffret som ska användas för att jmf med en känd mgm.

Om man kunde tidsbestämma DNA från en brottsplats och kunde se att detta DNA är nyligen avsatt (dvs färskt), då skulle mgm inte kunna hävda att vi sågs ju för en månad sedan och det kommer från då...

Men båda teknikerna är under utveckling och snart kommer man att kunna få fram väldigt mycket mer än man kan få idag. T ex bra fantombilder.

Men det som behövs i nuläget är ett DNA som är avsatt på ett ställe som inte borde sitta där om mgm träffat henne igår eller i förrgår eller för tre veckor sedan.

Hoppas LW duschade efter joggingturen och kläderna tog hon direkt ur torktumlaren...
Citera
2018-09-20, 19:30
Medlem
Citat:
Men försvagas/förtunnas/ försvinner analyserbar dna vid maskintvätt?
Vid maskintvätt av plagg kommer besudlat DNA att tvättas bort tillsammans med det protein och fett som det har fastnat med. Använder man enzymtvättmedel (de flesta tvättmedel utom speciella ylle- och sidentvättmedel), bryts biomolekyler ner.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, så används detta inom kriminologin för att kunna åldersbestämma DNA?
. Inte regelmässigt. Man kan dock göra jämförelseförsök. Om plagget inte är maskintvättat, kan den UV-medierade nedbrytningen ge en hint, men med stor osäkerhet.

Citat:
Sen är ju frågan om ”åldersbestämning” syftar på personens ålder eller fläckningens /sölningens ålder.....

Svårt det här.
För att åldersbestämma en person används andra metoder, som förbeningen av vissa leder och utväxt av visdomständer. I andra delen av livsspannet tittar man på förslitning av leder/tänder. Man skulle teoretiskt kunna titta på metyleringsmönster, men det är långt kvar innan det används kliniskt vad jag vet.
Jag vet inte varför alla tycks tro att det är DNA-analyser som tar tid på NFC. Det är bland de enklaste och snabbaste de gör. För mig tar det ca en timme om jag har något att jämföra med, och då sysslar jag inte ens med humant DNA.
Om NFC har komplicerade molekylära analyser som tar så lång tid i ett mordfall, vilket jag finner mycket osannolikt, skulle det möjligen handla om förfining av ngn metod inom t ex ribosomalt DNA eller dyl. Sannolikheten är väl större för att det rör sig om digitala eller andra tekniska spår.
Citera
2018-09-20, 19:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vid maskintvätt av plagg kommer besudlat DNA att tvättas bort tillsammans med det protein och fett som det har fastnat med. Använder man enzymtvättmedel (de flesta tvättmedel utom speciella ylle- och sidentvättmedel), bryts biomolekyler ner.

. Inte regelmässigt. Man kan dock göra jämförelseförsök. Om plagget inte är maskintvättat, kan den UV-medierade nedbrytningen ge en hint, men med stor osäkerhet.

För att åldersbestämma en person används andra metoder, som förbeningen av vissa leder och utväxt av visdomständer. I andra delen av livsspannet tittar man på förslitning av leder/tänder. Man skulle teoretiskt kunna titta på metyleringsmönster, men det är långt kvar innan det används kliniskt vad jag vet.
Jag vet inte varför alla tycks tro att det är DNA-analyser som tar tid på NFC. Det är bland de enklaste och snabbaste de gör. För mig tar det ca en timme om jag har något att jämföra med, och då sysslar jag inte ens med humant DNA.
Om NFC har komplicerade molekylära analyser som tar så lång tid i ett mordfall, vilket jag finner mycket osannolikt, skulle det möjligen handla om förfining av ngn metod inom t ex ribosomalt DNA eller dyl. Sannolikheten är väl större för att det rör sig om digitala eller andra tekniska spår.

Så om saker är tvättade med någon form av metodisk ambition så kan en forensiker nog uppskatta om påträffat dna kan anses ha kommit dit via besudling efter tvättningen. Så då kan i alla fall tvättningen utgöra en bakre gräns.

Jag skulle tro att det inte är själva analyserna som är problemet på NFC utan just allt annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in