Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Men försvagas/förtunnas/ försvinner analyserbar dna vid maskintvätt?
Vid maskintvätt av plagg kommer besudlat DNA att tvättas bort tillsammans med det protein och fett som det har fastnat med. Använder man enzymtvättmedel (de flesta tvättmedel utom speciella ylle- och sidentvättmedel), bryts biomolekyler ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ok, så används detta inom kriminologin för att kunna åldersbestämma DNA?
. Inte regelmässigt. Man kan dock göra jämförelseförsök. Om plagget inte är maskintvättat, kan den UV-medierade nedbrytningen ge en hint, men med stor osäkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Sen är ju frågan om ”åldersbestämning” syftar på personens ålder eller fläckningens /sölningens ålder.....
Svårt det här.
För att åldersbestämma en person används andra metoder, som förbeningen av vissa leder och utväxt av visdomständer. I andra delen av livsspannet tittar man på förslitning av leder/tänder. Man skulle teoretiskt kunna titta på metyleringsmönster, men det är långt kvar innan det används kliniskt vad jag vet.
Jag vet inte varför alla tycks tro att det är DNA-analyser som tar tid på NFC. Det är bland de enklaste och snabbaste de gör. För mig tar det ca en timme om jag har något att jämföra med, och då sysslar jag inte ens med humant DNA.
Om NFC har komplicerade molekylära analyser som tar så lång tid i ett mordfall, vilket jag finner mycket osannolikt, skulle det möjligen handla om förfining av ngn metod inom t ex ribosomalt DNA eller dyl. Sannolikheten är väl större för att det rör sig om digitala eller andra tekniska spår.