Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Det är intressant att flera funderar i olika banor.
Då får vi mer att grunna över och "pröva om våra teorier håller".
Väldigt bra.
Nu får jag väl Draifos på mig, men jag kan tänka mig att det man har på mgm är såpass avgörande i nuläget. Vi vet ju inte vad de har och jag har alltid i minnet att ÅK trodde att hon hade tillräckligt för sannolika.
Man måste hela tiden arbeta brett och jag förmodar att man vid det här laget kan ha kommit en bit på väg med ex kommunikationsanalyser. Man har säkert redan förhört en del som bevisligen vistats i området (mastuppkopplingar) och också säkert följt en del av det som kommit upp vid förhör. Även en del tips har säkert lett till förhör. En del provsvar kanske har anlänt.
Jag tänker också att vi inte vet vilka "grupper" som är utredda. Jag vet inte, men misstänker att man kanske inte utreder gruppvis, utan inifrån och ut i bekantskapskretsen?
Först de som är nära (släktingar, nära vänner mm) och de som bevisligen haft kontakt med henne sista timmarna, dagarna och sedan utåt, grannar, arbetsplats, andra kontaktytor.
Om någon hotbild (anmälningarna t ex) dyker upp, fortsätter man ditåt så snart man får någon indikation på det.
Och ännu finns det inget som pekar åt annat håll än mgm.
Tänker också att om "något" från kyrkan skulle vara orsak till mordet, kanske det skulle finnas personer som haft kännedom om detta, sett, hört, märkt något?
Jag tänker på om det fanns någon inom kyrkan som retade sig på LWs lite okonventionella sätt att se på saker och ting eller om någon verkat väldigt intresserad av LW.
Men det kanske inte är det du tänker på?
Jag uppskattar också att få ta del av alla de mångfacetterade och yviga spekulationer som står till buds dagligen i tråden. Den dynamik som står att finna i motsatser är bränslet i fruktsamma diskussioner. Utan sunt ifrågasättande riskerar diverse ohälsosamma uppfattningar att cementeras, tänker jag.
Jag känner att kyrkportarna inte bör stängas helt om vi samtidigt håller övriga dörrar på glänt vad gäller utredningen. Kyrkan är (som jag ser det) inte en isolerad företeelse i periferin utan relativt ofta en av flertalet ingredienser i ett storkok.
Att LW tidigare var pastor och vigde SD och HD gör också att kyrkan/församlingen (enligt mig) inte helt går att utesluta då pusslet av det tragiska fallet ska läggas.