2018-09-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är Nyheter för mig att LW kände sig hotad av tredje part, vem då?
Förtroende för SD? Visst jag brukar jämt anmäla de jag har förtroende för för misshandel och ofredande...
"Hur lätt som helst att få tag i en tagg" till hennes motorlås, hur då?

Konstigt inlägg
Är du fortfarande den Sh. Holmes so skrev i tråden i somras?
Diskussionen om LW's oro kan du knappast ha missat. LW har ju haft kamratlig kommunikation med SD efter misshandeln. En tagg har hon naturligtvis gett honom. Snacka om konstigt inlägg.
Citera
2018-09-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att hen är inne på tjackarens teori.

Även om den teorin delvis skulle stämma så
behöver det ju inte betyda att LW lever och mår bra
någon annan stans.
De som skulle beskydda henne, enligt den teorin,
kan ju ha misslyckats.
Ja, det är just det.
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-20 kl. 16:09. Anledning: felstavat
Citera
2018-09-20, 16:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Ursäkta mig. Är du molekylärbiolog eller gissar du? Gissningar tillför inget. Vad menar du med "sölningsintervall"?. Benämningen "mikronivå..." Öhhh... Hur ser du på Enzymtvättmedel?

Låt oss kalla det en okvalificerad gissning...

Vad jag försökte få fram ungefär var att grubblande över dna:s ålder kan bli ovidkommande för ting som regelbundet tvättas. Om dna vid tvätt helt försvinner eller påverkas på sådant sätt att tvättad fläck med dna kontrasterar i någon indikerbar egenskap mot dna i fläckar påförda efter senaste tvätt. Hrm... Om det blev klarare.

Alltså: om det inte går att avgöra när en substantiell dna-sölning exakt ägde rum i historiens ström så går det kanske avgöra när plagget senast tvättades.
Citera
2018-09-20, 16:12
Medlem
Citat:
Är du fortfarande den Sh. Holmes so skrev i tråden i somras?
Diskussionen om LW's oro kan du knappast ha missat. LW har ju haft kamratlig kommunikation med SD efter misshandeln. En tagg har hon naturligtvis gett honom. Snacka om konstigt inlägg.

Nej jag skrev inte i somras, har ingen aning om vad du menar eller vem hon kände oro för, förutom SD.
Källa på att LW gett SD en tagg?

Känner mig som i ett twilight avsnitt...
Citera
2018-09-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Låt oss kalla det en okvalificerad gissning...

Vad jag försökte få fram ungefär var att grubblande över dna:s ålder kan bli ovidkommande för ting som regelbundet tvättas. Om dna vid tvätt helt försvinner eller påverkas på sådant sätt att tvättad fläck med dna kontrasterar i någon indikerbar egenskap mot dna i fläckar påförda efter senaste tvätt. Hrm... Om det blev klarare.

Alltså: om det inte går att avgöra när en substantiell dna-sölning exakt ägde rum i historiens ström så går det kanske avgöra när plagget senast tvättades.
OK. Ge er inte på okvalificerade gissningar utan fråga istället. (for gods sake). Man kan avgöra ålder på "DNA" på många sätt. DNA är en ovanligt motståndskraftig biomolekyl av evolutionära skäl. I det här fallet handlar det nog om att titta på de hundratusentals olika proteiner och sockerarter som omger ett fragment av en DNA-molekyl. Det är på den tidsaxeln.
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-20 kl. 16:15. Anledning: fattas ord
Citera
2018-09-20, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om man vet när byxorna/ kläderna / sakerna är (maskin-)tvättade så går det kanske ”åldersbestämma” DNA:ts ”sölningsintervall” eller bakre punkt på det sättet (om man f.ö. tar gängse hänsyn till kontaminering, spridning, koncentration/frekvens o.a. fakorer på mikronivån)?

Citat:
Ursäkta mig. Är du molekylärbiolog eller gissar du? Gissningar tillför inget. Vad menar du med "sölningsintervall"?. Benämningen "mikronivå..." Öhhh... Hur ser du på Enzymtvättmedel?

Jag tycker inte alls Lönnrots idé är dum.
"kningsintervallet" kan förstås minimeras om någon, t ex ett barn minns att mamma tvättade sin morgonrock igår, eller hon tvättade sina träningkläder i går med mina.
Citera
2018-09-20, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men snälla nån, för att hantera borttappade nycklar behöver man inte ett motorlås. Finns det ingen med de minsta tekniska kunskaper i tråden?
Ett tagglås är en annan sak. Sen är ju "barnen" i tonåren och däröver.
Jag tror att han hade nyckel, precis som du och andra vet, pga att LW hade förtroende för honom och kände sig hotad av tredje part. Därigenom motorlåset. Dessutom är det ju hur lätt som helst för SD att få en tagg till motorlåset. Vilket han troligtvis hade.

Och tredje part, vem/vilka är det?
Är det nu vi ska kisa med ögonen ännu mer (Lönnrots knep!)för att se om det står FBI, vittnesskydd)?

Tror inte alls att lW hade förtroende för SD. Men om det var därför hon bytte lås, det vet vi inte. Kanske kombination av flera faktorer.
Citera
2018-09-20, 16:25
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är intressant att flera funderar i olika banor.
Då får vi mer att grunna över och "pröva om våra teorier håller".
Väldigt bra.

Nu får jag väl Draifos på mig, men jag kan tänka mig att det man har på mgm är såpass avgörande i nuläget. Vi vet ju inte vad de har och jag har alltid i minnet att ÅK trodde att hon hade tillräckligt för sannolika.

Man måste hela tiden arbeta brett och jag förmodar att man vid det här laget kan ha kommit en bit på väg med ex kommunikationsanalyser. Man har säkert redan förhört en del som bevisligen vistats i området (mastuppkopplingar) och också säkert följt en del av det som kommit upp vid förhör. Även en del tips har säkert lett till förhör. En del provsvar kanske har anlänt.

Jag tänker också att vi inte vet vilka "grupper" som är utredda. Jag vet inte, men misstänker att man kanske inte utreder gruppvis, utan inifrån och ut i bekantskapskretsen?

Först de som är nära (släktingar, nära vänner mm) och de som bevisligen haft kontakt med henne sista timmarna, dagarna och sedan utåt, grannar, arbetsplats, andra kontaktytor.
Om någon hotbild (anmälningarna t ex) dyker upp, fortsätter man ditåt så snart man får någon indikation på det.

Och ännu finns det inget som pekar åt annat håll än mgm.

Tänker också att om "något" från kyrkan skulle vara orsak till mordet, kanske det skulle finnas personer som haft kännedom om detta, sett, hört, märkt något?

Jag tänker på om det fanns någon inom kyrkan som retade sig på LWs lite okonventionella sätt att se på saker och ting eller om någon verkat väldigt intresserad av LW.

Men det kanske inte är det du tänker på?

Jag uppskattar också att få ta del av alla de mångfacetterade och yviga spekulationer som står till buds dagligen i tråden. Den dynamik som står att finna i motsatser är bränslet i fruktsamma diskussioner. Utan sunt ifrågasättande riskerar diverse ohälsosamma uppfattningar att cementeras, tänker jag.

Jag känner att kyrkportarna inte bör stängas helt om vi samtidigt håller övriga dörrar på glänt vad gäller utredningen. Kyrkan är (som jag ser det) inte en isolerad företeelse i periferin utan relativt ofta en av flertalet ingredienser i ett storkok.

Att LW tidigare var pastor och vigde SD och HD gör också att kyrkan/församlingen (enligt mig) inte helt går att utesluta då pusslet av det tragiska fallet ska läggas.
Citera
2018-09-20, 16:29
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror snarare att det är Dagen som tycker att
det är viktigt att framhålla att det inte har hittats
några kopplingar till kyrkan.

De är nog rädda för fler "Knutby-skandaler".

Så kan det kanske vara
Citera
2018-09-20, 17:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
OK. Ge er inte på okvalificerade gissningar utan fråga istället. (for gods sake). Man kan avgöra ålder på "DNA" på många sätt. DNA är en ovanligt motståndskraftig biomolekyl av evolutionära skäl. I det här fallet handlar det nog om att titta på de hundratusentals olika proteiner och sockerarter som omger ett fragment av en DNA-molekyl. Det är på den tidsaxeln.

Men försvagas/förtunnas/ försvinner analyserbar dna vid maskintvätt?
Citera
2018-09-20, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ok, så används detta inom kriminologin för att kunna åldersbestämma DNA?
Citera
2018-09-20, 17:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nä, vi ska inte av flera anledningar gå in mer på ev förvaring av kropp. Det är nog illa som det är för ev anhöriga som läser i tråden.

Jag förstår hur du menar med London då. Angående medhjälpare så tänker jag mer utifrån ifall att GM är skicklig manipulativt som det har spekulerats kring. Jag ser det inte som att flera personer i LWs krets måste ha hyst agg mot henne (bortsett då från din fjärde punkt om den stackars grannen på andra sidan vägen då) men att en GM kan ha fått andra att tycka synd om hen och hjälpt honom därför, kanske att GM spelat på t ex JGs känslor av svek från LW mot HD osv. Sedan begriper jag inte alls hur JG kan få det till att LW var den som svek värst... förstår inte alls hur den karln resonerade om det stämmer vad Sh.Holmes säger att JG började behandla LW som luft efter att han insett att SD och LW hade ihop det medan han ändå fortsatte att frottera sig med SD och HD. Hade han brutit med både SD och LW hade det varit begripligt, men hur kan han fortsätta umgås med paret D hela tiden medveten om vad SD gör bakom ryggen på HD?

Ska jag överleva kvällen kan jag dessvärre inte hjälpa dig med svaret värst här. ”Simma lugnt!” kan man köra som allmän tumregel. Vad gäller JG så kan man nog kallt räkna med att det endast går att lura frötallar och tolv-och-ett-halvtåringar och Edvin Gyllensvaans fantasifigurer till mord för att vara hygglig. Och frötallarna är man inte så hjälpt av. Dom e för dumma.

Hat och vinning och ondska kan fungera för att få medhjälpare, inte mycket annat. Skulle jag tro.

Vad en eller annan gör eller gjort som inte har med mordets utförande eller trängre sammanhang att göra får väl läggas fram för Sankte Per. Jag kan inte personligen se att något av det starkt skulle peka i någon indikativ riktning. Eller hur tänkte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in