2018-09-19, 20:13
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Som vinnörd får jag väl påpeka att även om det inte finns många, så finns det röda viner från Rumänien och Ungern i ordinarie sortiment och (ett återkommande) i små partier La Revedere (2620) och Kékfrankos (92171). I beställningssortimentet finns röda och vita från båda länder, men då får man vänta några dagar på dem.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-09-19 kl. 21:07.
Citera
2018-09-19, 20:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Som vinnörd får jag väl påpeka att även om det inte finns många, så det finns röda viner från Rumänien och Ungern i ordinarie sortiment och (ett återkommande) i små partier La Revedere (2620) och Kékfrankos (92171). I beställningssortimentet finns röda och vita från båda länder, men då får man vänta några dagar på dem.

Thanx for the info Biling! Bra att veta!

(och sorry för OT...)
Citera
2018-09-19, 20:59
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Som vinnörd får jag väl påpeka att även om det inte finns många, så det finns röda viner från Rumänien och Ungern i ordinarie sortiment och (ett återkommande) i små partier La Revedere (2620) och Kékfrankos (92171). I beställningssortimentet finns röda och vita från båda länder, men då får man vänta några dagar på dem.
Minns faktiskt att jag vid ett tillfälle var på Systemet med en rumänska och hon råkade se en flaska rött rumänskt vin som hon köpte.

Förresten, du får prova om du kan lukta dig til en bananfluga av honkön i vin!

Sveriges lantbruksuniversitet skriver följande på sin hemsida:
Citat:
Vid en ceremoni på Harvard University igår fick forskare från SLU ta emot 2018 års Ig Nobel-pris i biologi. Priset delas ut för en studie som visar att en tränad vinkännare kan urskilja doften av en enda bananflugehona som hamnat i ett glas vin.
https://www.slu.se/ew-nyheter/2018/9/ig-nobel-pris-till-slu-ledd-forskning-om-bananflugor/
Citera
2018-09-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Minns faktiskt att jag vid ett tillfälle var på Systemet med en rumänska och hon råkade se en flaska rött rumänskt vin som hon köpte.

Förresten, du får prova om du kan lukta dig til en bananfluga av honkön i vin!

Sveriges lantbruksuniversitet skriver följande på sin hemsida:

https://www.slu.se/ew-nyheter/2018/9/ig-nobel-pris-till-slu-ledd-forskning-om-bananflugor/

Det tror jag faktiskt alla kan! Det märks väldigt tydligt om en bananfluga/fruktfluga(vad det gäller kön vet jag dock hur det funkar och vilken skillnad det är) hamnat i vinglaset, även om det bara är nån sekund flugan varit i vinet. Vinet doftar och smakar kraftigt av ättika och julkryddor typ. nejlika och kardemumma. Det kan förstöra ett vin på nolltid
Citera
2018-09-19, 21:26
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Det tror jag faktiskt alla kan! Det märks väldigt tydligt om en bananfluga/fruktfluga(vad det gäller kön vet jag dock hur det funkar och vilken skillnad det är) hamnat i vinglaset, även om det bara är nån sekund flugan varit i vinet. Vinet doftar och smakar kraftigt av ättika och julkryddor typ. nejlika och kardemumma. Det kan förstöra ett vin på nolltid
Intressant, får prova nästa bananflugesäsong. Hoppas dom gillar bubbelvin.
Citera
2018-09-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Intressant, får prova nästa bananflugesäsong. Hoppas dom gillar bubbelvin.

Det gör de, de små jäklarna Man skulle kanske kunna bygga en mini-boforskanon(radar och laserstyrd) och bygga upp ett luftvärnsförsvar Prova att lukta efter en bananfluga hamnat i en liten skvätt vin i ett glas, det luktar nejlika

Sorry för OT!
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-09-19 kl. 22:05.
Citera
2018-09-20, 14:52
Medlem
prominentens avatar
Jag drar igång en ny senare i em - om ingen annan hinner före.
Citera
2018-09-20, 15:20
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Jag drar igång en ny senare i em - om ingen annan hinner före.
Jag kan köra en jäkel. Min enda chans these days är om någon släpper frågan!

Ska bara skriva ihop den, återkommer!
Citera
2018-09-20, 16:18
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Ny stad!

1. Staden är döpt efter en man som utsattes för ett mordförsök men ansågs ha skyddats av försynen. Nämnas kan också att en högt vördad nationalhjälte ingrep vid händelsen.

Personen som staden är döpt efter är dock inte känd på grund av detta.

2. https://youtu.be/1w8Z0UOXVaY?list=RD1w8Z0UOXVaY&t=10

3. En för landet väldig populär maträtt anges ha sitt ursprung i denna stad då man läser om staden på Wikipedia. Om man studerar ämnet lite noggrannare så upptäcker man dock att det finns motstridig information om detta. Vad som verkar fastslaget är dock att i staden upprättades "en av de allra första" restauranger som är kopplade till maträtten. Kan också tillägga att om man bara utgår från maträttens namn så verkar det väldigt motsägelsefullt att den skulle ha sitt ursprung i staden vi söker.
Citera
2018-09-20, 17:46
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
3 b) https://youtu.be/MRkrnSePEoM?t=107
Citera
2018-09-20, 18:04
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
1 b) 1928 ersatte han en annan karl som, i samma land, också har fått en stad döpt efter sig - denna andra stad ligger drygt 100 mil söderöver från vår stad.
Citera
2018-09-20, 18:35
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
4. https://www.youtube.com/watch?v=dCIAMC-h1bU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in