2018-09-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Om summan kommer upp i låt säga 2 miljoner så tror jag nog att en person som har kännedom om vad som hände och vet var HA är, kan tänka sig att snacka förutsatt att det inte är en bror eller släkting som hen skvallrar på. Efter 26 år så kommer den skyldige ändå inte att dömas. Den skyldige kommer aldrig att krypa fram oavsett storlek på summan.

Jag tror definitivt att summan har stor betydelse. Frestelsen att göra sig ekonomiskt helt skuldfri + säkra ungars start i livet mm blir absolut svår att stå emot.
Tack för respons
Citera
2018-09-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Låt oss säga att ett syskon till gärningsmannen tvingades att ställa upp med en bil. Jag kan inte tänka mig att detta syskon börjar prata efter 26 år - även om jag tycker att personen borde kunna/klara att ta sitt ansvar.

2 miljoner är j*kligt mycket pengar Ugglan...
Citera
2018-09-20, 14:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
2 miljoner är j*kligt mycket pengar Ugglan...

Det är inge idé att slösa inlägg på detta när den där summan inte finns. Jag har för mig att summan ska vara 100 000 kronor, i alla fall - och det lär inte få ett syskon att ange sin bror.

Längst ner i artikeln står det om "belöningen". Artikeln är från 2004. https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-har-graver-polisen-efter-forsvunna-helena/
Citera
2018-09-20, 16:47
Medlem
Fonden startades av BW och HM/J, där den senare var (är?) förvaltare! Källa: TSL
Citera
2018-09-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är inge idé att slösa inlägg på detta när den där summan inte finns. Jag har för mig att summan ska vara 100 000 kronor, i alla fall - och det lär inte få ett syskon att ange sin bror.

Längst ner i artikeln står det om "belöningen". Artikeln är från 2004. https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-har-graver-polisen-efter-forsvunna-helena/

Hur kan du bara rätt av, såga en sådan här fråga ?? Startsumman var 100 000 kr !! Vi andra som söker "sidospår" pratar om 7-siffriga belopp...typ 2-3 miljoner !!

Ett exempel på effekten av "high rewards" under ca 200 år, är att detta "verktyg" är idag nummer två på U.S.A:s mest effektiva sätt att lösa tunga våldsbrott. DNA är ju idag det överlägset bästa redskapet.
Har själv bott i U.S.A under 5-6 år samt haft skapligt nära samarbete med myndigheterna där.

Höga mutor har alltid och kommer alltid att påverka människors omdömen samt egoism.

Blir du irriterad över att några skribenter här kommenterar det jag skrivit ??
Då föreslår jag att alla som skriver här bojkottar hela huvudämnet så kan du skriva till dig själv och
svara precis det som passar dig !!
Citera
2018-09-20, 17:42
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Hur kan du bara rätt av, såga en sådan här fråga ?? Startsumman var 100 000 kr !! Vi andra som söker "sidospår" pratar om 7-siffriga belopp...typ 2-3 miljoner !!

...

I artikeln från oktober 2004 står det "Fonden har just nu 87 581 kronor på kontot och Helenas föräldrar har lovat att fylla på med pengar så att en belöning på 100 000 kronor kan betalas ut."
Citera
2018-09-20, 18:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
I artikeln från oktober 2004 står det "Fonden har just nu 87 581 kronor på kontot och Helenas föräldrar har lovat att fylla på med pengar så att en belöning på 100 000 kronor kan betalas ut."

När det gäller pengar kan folk förvandlas till djur så visst finns chansen i detta fallet. GW lär vara mångmiljonär flera gånger om så han borde med lätthet kunna bidra med några miljoner om han nu vill.

Sedan har vi t*lmannen också som kanske vill rentvå sin släkt, han borde ha gott om stålar med tanke på de jobb han haft, en mille borde väl han kunna bidra med?
Citera
2018-09-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
När det gäller pengar kan folk förvandlas till djur så visst finns chansen i detta fallet. GW lär vara mångmiljonär flera gånger om så han borde med lätthet kunna bidra med några miljoner om han nu vill.

Sedan har vi t*lmannen också som kanske vill rentvå sin släkt, han borde ha gott om stålar med tanke på de jobb han haft, en mille borde väl han kunna bidra med?
En sosse som skulle vilja skiljas från sina egna pengar? Nja tror knappast det, de vill bara att andra ska skiljas från sina pengar....

Vet någon exakt NÄR fonden startades?
Citera
2018-09-20, 19:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Ett tillägg. Jag tror att jag förstod vad du menade Globetrotter57 och jag tror väl att GW av ren nyfikenhet skulle kunna tänka sig att öppna plånboken. (Ställ gärna frågan!) Men man skulle i så fall hamna i en konkret situation där en person ska ha såna uppgifter som bidrar till fallets lösning i linje med hur fondens syfte har formulerats. Betyder det att personen behöver berätta vad som hände eller visa var HA:s kvarlevor finns? Ska personen behöva vittna, ska GM behöva dömas?
Sen ska personen anse att det är värt att prata idag med pengar i den ena vågskålen och den sociala rättvisan tillsammans med skammen i den andra. Min gissning är att pengar inte har någon betydelse här.
Citera
2018-09-20, 19:12
Medlem
Citat:
Om summan kommer upp i låt säga 2 miljoner så tror jag nog att en person som har kännedom om vad som hände och vet var HA är, kan tänka sig att snacka förutsatt att det inte är en bror eller släkting som hen skvallrar på. Efter 26 år så kommer den skyldige ändå inte att dömas. Den skyldige kommer aldrig att krypa fram oavsett storlek på summan.

Min tanke är den att gm/inblandade är nära och sammankopplas med vänkrets/familj.
Då väger inga pengar upp till skammen och det interna sveket med livstidslögnen. Man förlorar familj vänner och släkt. Ju närmre du är desto större blir skulden och skammen.

Det är det som hittills framkommit som både polis och GW är överens om, att Helena kände dem.
Även om de är långt ifrån till att vara överens när det gäller vem/vilka som är skyldiga.

Urvalet borde dock vara begränsat, Helenas krets är kanske inte så ofantlig att det vore omöjligt att urskilja dessa två eller tre....
Senast redigerad av exsist 2018-09-20 kl. 19:14.
Citera
2018-09-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Min tanke är den att gm/inblandade är nära och sammankopplas med vänkrets/familj.
Då väger inga pengar upp till skammen och det interna sveket med livstidslögnen. Man förlorar familj vänner och släkt. Ju närmre du är desto större blir skulden och skammen.

Det är det som hittills framkommit som både polis och GW är överens om, att Helena kände dem.
Även om de är långt ifrån till att vara överens när det gäller vem/vilka som är skyldiga.

Urvalet borde dock vara begränsat, Helenas krets är kanske inte så ofantlig att det vore omöjligt att urskilja dessa två eller tre....
Jovisst men GM kan ha berättat för någon nära vän eller fd flickvän som sitter med sanningen och om du då frestas med 2 miljoner istället för 100 000 så blir valet att berätta vad du vet mycket lättare!
Citera
2018-09-20, 21:08
Medlem
Citat:
Jovisst men GM kan ha berättat för någon nära vän eller fd flickvän som sitter med sanningen och om du då frestas med 2 miljoner istället för 100 000 så blir valet att berätta vad du vet mycket lättare!

Jovisst så kunde det vara..Tänker att då skulle det läckt tidigare oavsett pengar...Relationer förändras.....

Att lätta lite på trycket i fyllan när det pyser över kanske men det är långt ifrån en bekännelse.
Tror att de endast närmast invigda är vetande...fastkedjade vid att de drar med sej själva vid ett avslöjande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in