2018-09-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Många bra påpekanden i dina senaste inlägg. Det här är riktigt skumt. Paddling sista natten verkar ju otroligt. (Kanoten intakt och funnen på land av polisen. Oklart hur den hamnat på land.) Att han frivilligt skulle försvinna på ett skepp är också mindre troligt. Han skulle bli stämd i domstol på mångmiljonbelopp för sjöräddning och polisinsatser och förlora all trovärdighet och även dra med Wikileaks i fallet. Skulle militären föra bort hans kropp räcker det att få den till flygbasen.

Jag har också frågat mig varför han bär runt en kajak och inte hyr en. Var det så att han skulle använda den på något speciellt ställe dit det är svårt att transportera en hyrd kajak (och svårt att förklara vad man skall ha den till). Ville han paddla "anonymt". (Han kallar sig för sailor, men kanoter visste ingen om att han använde.)

Jag fick ju lite stöd för min teori att han klivit av i Fauske och ev mördats av proffs där, kropp och packning är borta. Norsk cybermilitär har en bas för satellitmottagning där.

Det är inte omöjligt han funnit ut något och CIA har terminerat honom. Men inget är säkert, alla möjligheter måste undersökas. Sök med hund, kustbevakning, spåra cargo ship ... (jag tror ni norrmän vet mer om handelsflottan än jag gör i alla fall).
Om han frivillig har reist har han enten varit psykotisk/deprimerad som foreslått av Kornblomst, eller han dukker upp i Ryssland eller Equador eller skaffar seg en ny identitet en annan plass, men det låter ju søkt. Hvis han ville frigjøre informasjon kunne han ju bara bestilt fly på vanlige måten o dratt til Ryssland, eller hvor som helst, han trenger inte ann styret med bodø,fauske,stavanger, kajakk osv ...jag stemmer i, Det här är riktigt skumt.
Citera
2018-09-20, 10:40
Medlem
Citat:
Många bra påpekanden i dina senaste inlägg. Det här är riktigt skumt. Paddling sista natten verkar ju otroligt. (Kanoten intakt och funnen på land av polisen. Oklart hur den hamnat på land.) Att han frivilligt skulle försvinna på ett skepp är också mindre troligt. Han skulle bli stämd i domstol på mångmiljonbelopp för sjöräddning och polisinsatser och förlora all trovärdighet och även dra med Wikileaks i fallet. Skulle militären föra bort hans kropp räcker det att få den till flygbasen.

Jag har också frågat mig varför han bär runt en kajak och inte hyr en. Var det så att han skulle använda den på något speciellt ställe dit det är svårt att transportera en hyrd kajak (och svårt att förklara vad man skall ha den till). Ville han paddla "anonymt". (Han kallar sig för sailor, men kanoter visste ingen om att han använde.)

Jag fick ju lite stöd för min teori att han klivit av i Fauske och ev mördats av proffs där, kropp och packning är borta. Norsk cybermilitär har en bas för satellitmottagning där.

Det är inte omöjligt han funnit ut något och CIA har terminerat honom. Men inget är säkert, alla möjligheter måste undersökas. Sök med hund, kustbevakning, spåra cargo ship ... (jag tror ni norrmän vet mer om handelsflottan än jag gör i alla fall).

Hans venner har reagerad på kajakken, verkar som det var en ny ide, vanligvis gikk han i fjellet, kanskje den bara var et slags alibi, han hadde andre planer omkring Bodø, han traff noen som avtalt eller ble avslørt med et arbeide, nogra spor som o hiva ting på sjøen og bli kvitt med kajakken er avledninsgmanøver en el flere mørdare har gjort, telefon kan være en avledningsmanøver ocshå, skapa forvirring, eller et misstag...ja gir meg inte helt med den båten altså, jeg tror det er en forbindelse der, men inte nødvendigvis at ArjenK drog som blindpassasjer, men en eller annan form for sammenheng
Senast redigerad av eeqaz 2018-09-20 kl. 10:51.
Citera
2018-09-20, 10:45
Medlem
NRK Nordland 19. sept 2018
Her er ni svar i Arjen Kamphuis-saken

Artikkelen inneholder Youtube-lenke til Arjen Kamphuis som snakker om nettsikkerhet ved idékonferansen TEDx i Delft i Nederland.

Arjen Kamphuis:
Citat:
Defend yourself in this digital world. No one else will do it for you.

AK vil bevisstgjøre vanlige folk uten spesielle datakunnskaper, om hvordan de kan forsvare seg bedre mot misbruk at informasjon. Synes å være opptatt av maskinvare, at amerikanske og kinesiske produsenter installerer bakdører i datautstyret vi bruker. Er kritisk til NSA - National Security Agency (US government) - som samler inn store mengder data først for senere å finne ut hva de skal (mis)bruke dataene til. Argumenterer for at Europa bør utvikle og produsere sitt eget datautstyr for å sikre seg mot amerikanske og kinesiske bakdører.

NSA hevder dataovervåkningen skal forhindre terrorisme. AK mener det ikke stemmer.

Forteller under foredraget at NSA registerer hvem hver enkelt tilstede i salen er, og om du ser på youtube blir du også registrert av NSA.

Støtter Snowden.

Men er det nok til å risikere å bli drept? Har vanskelig for å tro det.
Citera
2018-09-20, 11:04
Medlem
Om registering av mobiltelefon ved basestasjon på Vikeså 30. august.

Stavanger Aftenblad ca 17. september, bak betalingsmur, men illustrasjon viser at basestasjonen på Vikeså kan ha så lang rekkevidde at mobiltelefoner på skip som seiler langs kysten kan ha slått inn.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/RxeaMr/WikiLeaks-medarbeider-kan-ha-seilt-utenfor-Rogalands-kysten

Kamphuis' mobiltelefon kan altså ha befunnet seg til sjøs, på et skip, da den ble registrert 30. august.
Citera
2018-09-20, 11:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis dette stemmer, må AK enten ha hatt fordekt/hemmelig oppdrag for ferien i Bodø, eller han må ha vært psykisk syk, feks alvorlig depresjon.

Ikke vanlig at turister oppfører seg slik.
Jag hittade källan. Det är inte bara en bloggpost som jag misstänkte. Det kommer från en holländsk tidning.

https://www.ad.nl/buitenland/in-het-hoge-noorden-liet-kamphuis-dwaalsporen-na~adc898e8/
Algemeen Dagblad, Holland

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Om han frivillig har reist har han enten varit psykotisk/deprimerad som foreslått av Kornblomst, eller han dukker upp i Ryssland eller Equador eller skaffar seg en ny identitet en annan plass, men det låter ju søkt. Hvis han ville frigjøre informasjon kunne han ju bara bestilt fly på vanlige måten o dratt til Ryssland, eller hvor som helst, han trenger inte ann styret med bodø,fauske,stavanger, kajakk osv ...jag stemmer i, Det här är riktigt skumt.
Hans vänner har inte noterat något avvikande i hans beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Hans venner har reagerad på kajakken, verkar som det var en ny ide, vanligvis gikk han i fjellet, kanskje den bara var et slags alibi, han hadde andre planer omkring Bodø, han traff noen som avtalt eller ble avslørt med et arbeide, nogra spor som o hiva ting på sjøen og bli kvitt med kajakken er avledninsgmanøver en el flere mørdare har gjort, telefon kan være en avledningsmanøver ocshå, skapa forvirring, eller et misstag...ja gir meg inte helt med den båten altså, jeg tror det er en forbindelse der, men inte nødvendigvis at ArjenK drog som blindpassasjer, men en eller annan form for sammenheng

Citat:
NRK Nordland 19. sept 2018
Her er ni svar i Arjen Kamphuis-saken

Artikkelen inneholder Youtube-lenke til Arjen Kamphuis som snakker om nettsikkerhet ved idékonferansen TEDx i Delft i Nederland.

Arjen Kamphuis:

AK vil bevisstgjøre vanlige folk uten spesielle datakunnskaper, om hvordan de kan forsvare seg bedre mot misbruk at informasjon. Synes å være opptatt av maskinvare, at amerikanske og kinesiske produsenter installerer bakdører i datautstyret vi bruker. Er kritisk til NSA - National Security Agency (US government) - som samler inn store mengder data først for senere å finne ut hva de skal (mis)bruke dataene til. Argumenterer for at Europa bør utvikle og produsere sitt eget datautstyr for å sikre seg mot amerikanske og kinesiske bakdører.

NSA hevder dataovervåkningen skal forhindre terrorisme. AK mener det ikke stemmer.

Forteller under foredraget at NSA registerer hvem hver enkelt tilstede i salen er, og om du ser på youtube blir du også registrert av NSA.

Støtter Snowden.

Men er det nok til å risikere å bli drept? Har vanskelig for å tro det.
Hans tidigare officiella verksamhet är ju regimkritisk, men jag kan hålla med om att den inte säkert leder till likvidering. Men i säkerhetsbranchen har man säkert även en del inofficiell verksamhet.

Hans beteende under resan är ju extremt märkligt. Jag tror han "arbetat" under resan. Han kan ha "kommit för nära elden". Kanske någon då erbjöd honom information vid ett möte, men det var en fälla och han likviderades.

Självklart skall alla spår följas upp. Som jag motiverat tidigare så anser dock jag att paddelolycka eller frivilligt försvinnande är betydligt mindre sannolika än att han likviderats av proffsmördare som tagit med kroppen och hans packning. De har, som i en dålig film, lämnat kvar passet, av alla ägodelar!

Nu kommer det bästa:
Kajaken på polisens bilder är helt fel ihopsatt. Det saknas många delar som knappast kan falla ur vid sjöolycka, vad jag förstår.
Citat:
I own a smaller version OruKayak. Very solid product. The kayak as presented on police pictures is not assembled properly. The zipper channels, stern bulkhead, orange lid floorboard, seat pad and backrest is missing. Doesn’t look seaworthy. #FindArjen #orukayak
https://twitter.com/dagoien/status/1042393195462762498?s=19

Jag ser det naturligtvis som att mördarna snabbt slängt ihop ett villospår. Men det är bara en teori, förstås.

Varför har polisen kajaken inpressad i sitt garage, bredvid polisbilen? Varför analyseras inte kajaken i ett laboratorium av vassaste kriminalpoliserna tillsammans med kajakföretaget? Polisen uppgav fel modellbeteckning på kajaken.

Han måste ju dessutom ha burit flytväst när han paddlar på natten i okända vatten med tidvatten och ström, ENSAM. Kroppen sjunker inte. - Jag tror inte han har paddlat.
Senast redigerad av wwr 2018-09-20 kl. 11:31.
Citera
2018-09-20, 11:43
Medlem
wwrs avatar
Här är pusselbiten som jag såg i början av fallet men som sedan inte gått att hitta.

Kamphuis mobil aktiverades i Fauske kl. 22, aug 20.
Citat:
I 22-tiden på kvelden den 20. august skal mobiltelefonen til savnede Arjen Kamphuis ha vært koblet opp mot en basestasjon som dekker Fauske.

https://saltenposten.no/nyheter/mobilen-til-arjen-har-vart-i-bruk-i-fauske-etter-han-skal-ha-blitt-observert-pa-rognan/19.17963

Jag tycker ganska mycket talar för att han klev av tåget i Fauske.

Jag tror han blev mördad där.
Senast redigerad av wwr 2018-09-20 kl. 11:46.
Citera
2018-09-20, 12:32
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Jag hittade källan. Det är inte bara en bloggpost som jag misstänkte. Det kommer från en holländsk tidning.

https://www.ad.nl/buitenland/in-het-hoge-noorden-liet-kamphuis-dwaalsporen-na~adc898e8/

Hans tidigare officiella verksamhet är ju regimkritisk, men jag kan hålla med om att den inte säkert leder till likvidering. Men i säkerhetsbranchen har man säkert även en del inofficiell verksamhet.

Hans beteende under resan är ju extremt märkligt. Jag tror han "arbetat" under resan. Han kan ha "kommit för nära elden". Kanske någon då erbjöd honom information vid ett möte, men det var en fälla och han likviderades.

Självklart skall alla spår följas upp. Som jag motiverat tidigare så anser dock jag att paddelolycka eller frivilligt försvinnande är betydligt mindre sannolika än att han likviderats av proffsmördare som tagit med kroppen och hans packning. De har, som i en dålig film, lämnat kvar passet, av alla ägodelar!

Nu kommer det bästa:
Kajaken på polisens bilder är helt fel ihopsatt. Det saknas många delar som knappast kan falla ur vid sjöolycka, vad jag förstår.

Jag ser det naturligtvis som att mördarna snabbt slängt ihop ett villospår. Men det är bara en teori, förstås.

Varför har polisen kajaken inpressad i sitt garage, bredvid polisbilen? Varför analyseras inte kajaken i ett laboratorium av vassaste kriminalpoliserna tillsammans med kajakföretaget? Polisen uppgav fel modellbeteckning på kajaken.

Han måste ju dessutom ha burit flytväst när han paddlar på natten i okända vatten med tidvatten och ström, ENSAM. Kroppen sjunker inte. - Jag tror inte han har paddlat.

Om den lagts ut som villospår kan man tycka att det skulle ha gjorts ordentligt, dvs korrekt monterad. Var det kanske mörkt ute?

Vilken modellbeteckning är den korrekta?
Citera
2018-09-20, 12:35
Medlem
Citat:
Här är pusselbiten som jag såg i början av fallet men som sedan inte gått att hitta.

Kamphuis mobil aktiverades i Fauske kl. 22, aug 20.

https://saltenposten.no/nyheter/mobilen-til-arjen-har-vart-i-bruk-i-fauske-etter-han-skal-ha-blitt-observert-pa-rognan/19.17963

Jag tycker ganska mycket talar för att han klev av tåget i Fauske.

Jag tror han blev mördad där.

Citat:
11. september finner en fritidsfisker en tom kajakk og det som trolig er id-papirene til Kamphuis i sjøen ved fjellet Kvænflåget i Skjerstadfjorden.

https://www.tv2.no/nyheter/10084729/

Kajakken ble funnet på land, muligens hurtig og slurvete sammensatt, ville muligens blitt ødelagt og sunket om den ble satt på sjøen. For å skape forvirring? Det er enkelt å kaste eller dyppe id-papirene i sjøen, og enten sørge for at de blir "funnet", eller vente på at noen skal finne de.

Kvænflåget ligger i Fauske kommune, iflg Wikipedia. Har forstått det slik at strømforholdene er slik at gjenstander som faller på sjøen i Rognan, vanligvis vil drive i land ved Kvænflåget i Fauske.

Det er ny informasjon at mobilen har vært koblet opp mot basestasjon i Fauske kl 22 den 20. august.

Et anonymt øyenvitne hevder overfor TV2 å ha sett AK i Rognan ca kl 21. Skal han ha stormpadlet over fjorden i løpet av en time eller to, i mørket og uten ha noe særlig erfaring med kajakk fra tidligere.

Det här är riktigt skumt. Kan hende du har rett. At ArjenK ble utsatt for kriminell handling i Fauske, muligens drept.
Citera
2018-09-20, 12:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Om den lagts ut som villospår kan man tycka att det skulle ha gjorts ordentligt, dvs korrekt monterad. Var det kanske mörkt ute?

Vilken modellbeteckning är den korrekta?

Kamphuis borde ju ha vetat hur man monterar kanoten. Men om hans mördare gjort det kan de ha gjort fel. Men det är bara en teori.

Vad jag kommer ihåg från Twitter så sades det att han köpt en Coast XT (som har metallspännen) men bilden visar en äldre Coast (med "straps" i plast och glasfiber) men båda är sjövärdiga vad jag förstår.
Citera
2018-09-20, 12:46
Moderator
pudelluss avatar
Vikeså: De flesta medier verkar skriva "en basestasjon", men några uppger "flere basestasjoner":
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRb9B0/arjen-kamphuis-47-skal-ha-blitt-observert-sammen-med-to-personer-i-vikesaa
https://www.aftenposten.no/norge/i/4debmo/Savnet-WikiLeaks-medarbeider-Politiet-har-sikret-video-fra-Rogaland
https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/bKvX8e/Nederlender-savnet-Politiet-har-sikret-video-fra-Rogaland

Vilket är rätt?

Han hade tydligen "told his surroundings" att han åkt till Svalbard?
Citat:
Has he perhaps consciously disappeared? It is striking that Kamphuis told his surroundings that he went on holiday to Spitsbergen, but according to the police he never went there.

Övervakningskameror raderas efter 1 vecka.
Citat:
"What doesn't help in the search is that images from security cameras are automatically deleted after a week in Norway," says Créton. "That has to do with privacy laws. There are also few witnesses because the area around Bodø is sparsely populated."
https://www.websleuths.com/forums/threads/norway-arjen-kamphuis-47-dutch-citizen-bodø-20-aug-2018.389321/page-17
https://nos.nl/artikel/2251051-speurhonden-ingezet-in-mysterieuze-vermissingszaak-kamphuis.html

Stannade han över en vecka på samma hotell i Bodø och ingen såg honom?
Citera
2018-09-20, 12:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
...

Et anonymt øyenvitne hevder overfor TV2 å ha sett AK i Rognan ca kl 21. Skal han ha stormpadlet over fjorden i løpet av en time eller to, i mørket og uten ha noe særlig erfaring med kajakk fra tidligere.

Det här är riktigt skumt. Kan hende du har rett. At ArjenK ble utsatt for kriminell handling i Fauske, muligens drept.
Den paddelturen, efter solnedgång, är ju otrolig.

Polisen har alltså inte räknat in detta vittne när de säger att Kamphuis senast sågs i Bodö, på väg till tåget. Vittnet är förmodligen mindre säkert.
Citera
2018-09-20, 12:58
Medlem
Citat:

Nu kommer det bästa:

JA, jag stemmer i, møjligt lokala polis inte hadde helt koll på å spara bevis, dom dummar jo alltid ut seg på något sett . .Hans vänner sejer han planerad flytta til ny kåk, hadde bra økonomi, inte nått
spesielt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in