2018-09-19, 21:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
En fråga och en synpunkt:

1. I tråden hängs en kvinnlig lärare ut som BO, eftersom hon på sin blogg skrivit inlägg som tyder på att hon utsatts för övergrepp och eventuellt haft en utomäktenskaplig relation. Finns det några bevis för att denna kvinna är BO, eller är det spekulationer baserat på hennes blogginlägg?

2. Oavsett om den kvinnliga bloggaren är BO kan jag hålla med om att hennes bloggande är olämpligt för en lärare. I det yrket bör man bibehålla en viss integritet gentemot sina elever, och det är inte så begåvat att lämna ut hela sitt privatliv på en blogg som är öppen för alla. Men med detta sagt så är det naturligtvis inte hennes eget fel om hon blivit våldtagen. Ett nej är ett nej, oavsett BO:s klädsel, utseende och beteende innan övergreppet.

Det har liksom av bara farten blivit så att bloggaren nu anses vara BO i tråden. Hur det står till med detta återstår att se men jag vill bara kommentera din andra punkt.

Självklart är läraryrket sådant att man bör kunna hålla en distans till sina elever eller vara en mentor istället för en kompis rakt av. Att blogga om mycket privata saker och sådant som bekanta kan koppla till jobbet, även om det skrivs i vaga formuleringar, är sällan lämpligt. Men situationen inom skolan och bristen på personal som kan utbilda och sköta om alla ensamkommande och invandrare är så akut att man tvingats ta vad man kunnat. Med bristande kompetens eller lämplighet som följd.

Därmed skriver jag inte att jag vet om det är BO som bloggar men att personalsituationen på språkutbildningar är sådan att det finns personer som skulle ratats eller ifrågasatts.
Senast redigerad av Ratad 2018-09-19 kl. 21:44.
Citera
2018-09-19, 21:37
Medlem
dajevlars avatar
... och vad leder allt detta till?... Ingenting!

jag blir så ledsen.... Oavsett vad som händer så verkar svenska folket ge bort sig själva, ändå...

Alla hoppades här att NU, NU äntligen ser alla hur fel allt är.... men.... nej....

Sjukt!

Kommer hända sjuka saker, ala tycker det är konstigt, ingen gör nåt, nästa gång... ingen gör nåt... snart val igen 4 år till....ok då kanse...eller¨r...?j
Senast redigerad av dajevlar 2018-09-19 kl. 21:40.
Citera
2018-09-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Jag börjar nästan undra om folk började upptäcka att hon hade ett förhållande med hennes elev och nu skyller hon honom på våldtäkt? Hmm. Det återstår att se. Sedan är det givetvis mycket möjligt att hon blev våldtagen, men när man läser hennes blogg så börjar man ana.

Sedan läste jag nyss att han är känd av polisen sedan tidigare, så det gör mer möjligt att han har gjort det. Däremot undrar jag hur det kommer sig att de hade en "omfattande" sms-konversation emellan varandra och vad som skulle stå där.
hon hintar i sin blogg om att hon skulle vara bipolär. Att vara inne i ett maniskt skov och vara sexuellt utaggerande är mycket vanligt. Att över huvud taget fatta dumma beslut är vanligt i maniska skov.

Jag gissar på att hon har varit inne i ett maniskt skov i början av terminen och inlett någon sorts relation. Men sedan när hon kommer in i deppresiva fasen förstår hon lite mer vad hon har gjort och avslutar eller försöker avsluta relationen och då går allt åt skogen.

Det luktar bipolär eller borderline tjej lång väg om man kollar hennes inlägg. Jag menar absolut inte att det är hennes "fel" eller så utan att det är extremt vanligt att tjejer som har dessa störningar hamnar i sådana här situationer.
Citera
2018-09-19, 21:42
Bannlyst
Härligt ass på den lilla slampan iaf. Nä, här har definitivt ingen våldtäkt skett - bara damage control.
Citera
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
En fråga och en synpunkt:

1. I tråden hängs en kvinnlig lärare ut som BO, eftersom hon på sin blogg skrivit inlägg som tyder på att hon utsatts för övergrepp och eventuellt haft en utomäktenskaplig relation. Finns det några bevis för att denna kvinna är BO, eller är det spekulationer baserat på hennes blogginlägg?

2. Oavsett om den kvinnliga bloggaren är BO kan jag hålla med om att hennes bloggande är olämpligt för en lärare. I det yrket bör man bibehålla en viss integritet gentemot sina elever, och det är inte så begåvat att lämna ut hela sitt privatliv på en blogg som är öppen för alla. Men med detta sagt så är det naturligtvis inte hennes eget fel om hon blivit våldtagen. Ett nej är ett nej, oavsett BO:s klädsel, utseende och beteende innan övergreppet.

Det är väl något vi får räkna med när folk kan svara A på alla frågor på högskoleprovet och ändå bli antagna till lärarhögskolan.
Citera
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergstrollet
hon hintar i sin blogg om att hon skulle vara bipolär. Att vara inne i ett maniskt skov och vara sexuellt utaggerande är mycket vanligt. Att över huvud taget fatta dumma beslut är vanligt i maniska skov.

Jag gissar på att hon har varit inne i ett maniskt skov i början av terminen och inlett någon sorts relation. Men sedan när hon kommer in i deppresiva fasen förstår hon lite mer vad hon har gjort och avslutar eller försöker avsluta relationen och då går allt åt skogen.

Det luktar bipolär eller borderline tjej lång väg om man kollar hennes inlägg. Jag menar absolut inte att det är hennes "fel" eller så utan att det är extremt vanligt att tjejer som har dessa störningar hamnar i sådana här situationer.

Tack! Det är detta jag har försökt att säga och få fram äntligen är vi på rätt spår. Jag själv är bipolär och har även växt upp med en syster som är bipolär.
Citera
2018-09-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
?
bloggerskans facebook säger ju en hel del om hur hon verkar klä sig, så förstår att det kan bli fel hos vissa....
Citera
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad

Självklart är läraryrket sådant att man bör kunna hålla en distans till sina elever eller vara en mentor istället för en kompis rakt av. Att blogga om mycket privata saker och sådant som bekanta kan koppla till jobbet, även om det skrivs i vaga formuleringar, är sällan lämpligt. Men situationen inom skolan och bristen på personal som kan utbilda och sköta om alla ensmakommande och invandrare är så akut att man tvingats ta vad man kunnat.

Hade hon jobbat på min skola hade rektorn tagit in henne på ett långt samtal om både val av klädsel och hennes utlämnande bloggande. Försvarar givetvis inte någon våldtäkt.
Citera
Medlem
Ryms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Känner du "BO" månne?

Inte alls, har ingen aning om vem BO är ens. Och det har ingen annan i tråden heller, vad jag har sett.
Fattar bara inte hur vissa kan ha så otroligt lätt att göra ”sanning” av långsökta spekulationer.
Citera
2018-09-19, 21:45
Bannlyst
Varför är bloggen så hemlig? Vem äger bloggen? Inget namn?
Citera
2018-09-19, 21:46
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tirzah
bloggerskans facebook säger ju en hel del om hur hon verkar klä sig, så förstår att det kan bli fel hos vissa....

Trodde bara GMs facebook hade postats. Kan du länka?
Citera
2018-09-19, 21:47
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/3jboe9/elev-misstanks-ha-valdtagit-larare-pa-skola

Bara lite?

Eller hur!!! Hur kan man som lärare och kollega säga sig vara "lite" förbannad" över vad som hänt?? Om det vore normalt skulle de vara så förbannade och upprörda så det liknar ingenting. Är det här själva kärnan av de problem vi ser i den svenska skolan och det svenska samhället i allmänhet? Man blir "lite" förbannad. Man knyter näven i byxfickan, blundar, tittar sedan åt ett annat håll och fötränger...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in