Citat:
Ursprungligen postat av
skanskman
En fråga och en synpunkt:
1. I tråden hängs en kvinnlig lärare ut som BO, eftersom hon på sin blogg skrivit inlägg som tyder på att hon utsatts för övergrepp och eventuellt haft en utomäktenskaplig relation. Finns det några bevis för att denna kvinna är BO, eller är det spekulationer baserat på hennes blogginlägg?
2. Oavsett om den kvinnliga bloggaren är BO kan jag hålla med om att hennes bloggande är olämpligt för en lärare. I det yrket bör man bibehålla en viss integritet gentemot sina elever, och det är inte så begåvat att lämna ut hela sitt privatliv på en blogg som är öppen för alla. Men med detta sagt så är det naturligtvis inte hennes eget fel om hon blivit våldtagen. Ett nej är ett nej, oavsett BO:s klädsel, utseende och beteende innan övergreppet.
Det har liksom av bara farten blivit så att bloggaren nu anses vara BO i tråden. Hur det står till med detta återstår att se men jag vill bara kommentera din andra punkt.
Självklart är läraryrket sådant att man bör kunna hålla en distans till sina elever eller vara en mentor istället för en kompis rakt av. Att blogga om mycket privata saker och sådant som bekanta kan koppla till jobbet, även om det skrivs i vaga formuleringar, är sällan lämpligt. Men situationen inom skolan och bristen på personal som kan utbilda och sköta om alla ensamkommande och invandrare är så akut att man tvingats ta vad man kunnat. Med bristande kompetens eller lämplighet som följd.
Därmed skriver jag inte att jag vet om det är BO som bloggar men att personalsituationen på språkutbildningar är sådan att det finns personer som skulle ratats eller ifrågasatts.