Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
nej den ä inte inriktad på biologi utan på samhället. Men! jag tror nog du finner mycket forskning där som tar hänsyn till biologi ex. vår reproduktion, forskign på mens, forskning på sexualitet etc etc.
extremt mycket biologi involverat där.
grejen här är att det finns heller ingen emprisik bevisning på vad han säger eller "er" sida om saken
ta ex. det han tog upp som gäller vad kvinnor och män väljer för arbeten, där han menar att detta bygger på biologiska könskillnader...
nå? var finns "er" vetenskapliga forskning som bevisa detta?
Det finns en veklighet ja, men ? hur vet ni att den inte är socialt konstruerad?
Ta fram vetenskapliga bevis för att ex, kvinnor pga biologi, dvs gener och inte ex. på samhällets förväntningar, vad alla andra tjejer gör, otrevnaden i att vara ensam kvinnlig ingenjör ex., väljer att bli tja? sjuksköterska är extremt kompliceat och svårt.
Det låter sig helt enkelt inte göras idag. Kanske nångång i en framtid då vi kommit längre i studier av våra gener ex. det återstår att se.
men att sitta och hävda med bestämdhet att detta minsann!! beror på kvinnlig biologi enbart är faktiskt exakt lika ovetenskapligt som att hävda att det enbart beror på miljö.
Ensam kvinnlig ingenjör?? vad talar du om. Ca 25% av ingenjörerna är kvinnor och de flesta tror jag trivs med sitt yrkesval.
Jag förnekar inte den sociala konstruktionens existens, det skrev jag från början. Och jag ser mig inte som anti-feminist heller.
Det som Eberhardt kritiserar, och många i denna tråden, är ju genusvetenskapens brister.
Biologismens brister är ju en annan tråd...
Visst återföds könet och visst är det konstigt att tjejer som är väldigt lämpade för ingenjörsämnen väljer bort dessa. Just ingenjörer kunde det visst vara 50/50, jag ser ingen egentlig biologisk konstruktion där men jag är inte kunnig så jag vet inte.
Men då jag själv är ingenjör blir ämnet intressant. För vad tjejerna väljer bort är datorer och egentligen inte manligt kodade yrken. Det vanligaste är att tjejer blir kemiingenjörer, där är det 50/50. Men näst vanligast är bygg / väg och vatten och tredje vanligast är maskin.
det är inte tunga dieselmotorer, skyskrapor och frontlastare man väljer bort utan IC-kretsar.
Ganska obegripligt ur genussynpynkt för min del.
Men ändå... typiskt för en ingenjör är att en förälder är ingenjör så....