2018-09-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om søk med sporhunder i området kajakken ble funnet.

Hva håper de å finne? Mer av AKs bagasje? Mobiltelefoner?

https://www.ad.nl/binnenland/politie-zoekt-met-speurhonden-waar-kajak-arjen-kamphuis-is-gevonden~a2a7437c/
(18.09.18 - google translate til engelsk)

Det er mulig å ha to sim-kort til ett og samme mobil-nummer. Har AK hatt to (eller flere?) sim-kort til mobil-nummerene sine?

Det har vært foreslått at Wikileaks og Assange utnytter ArjenK's forsvinning til å skape massiv oppmerksomhet og PR for seg selv.

Aktivering av mobiltelefon/sim-kort på Vikeså 30. august må ha en logisk forklaring.

Edit:
https://www.ranablad.no/nyheter/bodo/arjen-kamphuis/foretar-ytterligere-sok-med-hund-og-har-mottatt-12-nye-tips-i-arjen-kamphuis-saken/s/5-42-442183#am-commentArea

1 tysk og 1 nederlandsk sim-kort, litt vanskelig å forstå på media om det er 2 tlf m. hvert sitt sim-kort, el. 1 tlf med 2 sim-kort holdere
Citera
2018-09-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tyvärr är det väl så. Jag tror aldrig han kom till Rognan. Jag tror han klev av runt Fauske och blev mördad.

Om det er så er det politisk. Ved sidan av det generella verdensbildet, i nord, skandinavia, med isen som har smeltet og uppnat før nye skipsruter i Nordøstpassasjen, det kan gi mycke forandring, og ny øst vest noia, det er massor av russiska fartyg i norska sjøen, altså, dom har alltid varit der, men det er mer nu, jag har bodd et par timmar fra ryssiske grensen, man forstår ibland hvem som er etteretningstjeneste
Citera
2018-09-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
1 tysk og 1 nederlandsk sim-kort, litt vanskelig å forstå på media om det er 2 tlf m. hvert sitt sim-kort, el. 1 tlf med 2 sim-kort holdere

Det går an å ha to sim-kort på samme telefonnummer, altså du kan ha aktivert to mobiltelefoner med samme nummer, samtidig. Jeg foreslår at ArjenK kan ha hatt flere sim-kort på samme nummer, og da telefonen hans ble aktivert på Vikeså kan det ha vært en annen telefon, og et annet sim-kort, men tilhørende ArjenK abonnementer, enten nederlandsk, eller tysk, eller begge. Jeg vet ikke om basestasjonen vil greie å registere forskjell på det ene eller det andre sim-kortet på samme telefonnummer.

Jeg vet ikke hvordan det er i EU, men tror at tysk sim-kort må være utstedt av en tysk mobilnett-leverandør. At et tysk sim-kort må ha tysk landkode, mens nederlandsk sim-kort må ha nederlandsk mobilnett-leverandør og nederlandsk landkode.
Citera
2018-09-18, 22:16
Medlem
Citat:
Det går an å ha to sim-kort på samme telefonnummer, altså du kan ha aktivert to mobiltelefoner med samme nummer, samtidig. Jeg foreslår at ArjenK kan ha hatt flere sim-kort på samme nummer, og da telefonen hans ble aktivert på Vikeså kan det ha vært en annen telefon, og et annet sim-kort, men tilhørende ArjenK abonnementer, enten nederlandsk, eller tysk, eller begge. Jeg vet ikke om basestasjonen vil greie å registere forskjell på det ene eller det andre sim-kortet på samme telefonnummer.

Jeg vet ikke hvordan det er i EU, men tror at tysk sim-kort må være utstedt av en tysk mobilnett-leverandør. At et tysk sim-kort må ha tysk landkode, mens nederlandsk sim-kort må ha nederlandsk mobilnett-leverandør og nederlandsk landkode.

Hvert mobil registerer hvert sitt IMEI-nummer, en mobil med to sim kortholdere har 2 IMEI nr. IMEI-koden sjekkes opp mot operatørens IMEI-register hver gang man slår på telefonen og er et slags id-kort som gir telefonen adgang til mobilnettet. På denne måten kan operatøren til enhver tid identifisere og finne ut hvem som befinner seg på nettet.

Klipte fra en reiseguide, ArjenK har jo bodd i Tyskland så burde ikke være noe stress for han å ha fått tak i et tysk SIM kort

"To buy a simcard from a German mobile operator requires you to have an address. My tip: I would give the name of a “german friend” and their birth date plus address. Or give the address of your hostel and carry your passport with you-this worked for me at O2."
Senast redigerad av eeqaz 2018-09-18 kl. 22:21.
Citera
2018-09-18, 22:24
Medlem
Det heter tvilling-simkort, eller trilling osv.

En gammel telenor-side datert 05. september 2016:

Citat:
Det er lett å bli imponert av dagens mobile toppmodeller, men for de fleste av oss er det å kjøpe en ny iPhone en såpass stor investering at vi prøver å behandle den så forsiktig vi kan. Et godt råd kan derfor være å bestille et ekstra SIM-kort, slik at du enkelt kan veksle mellom din nye toppmodell og den gamle mobilen du ikke lenger er så redd for.

Med Tvilling får du nemlig to SIM-kort tilknyttet ditt vanlige mobilabonnement, slik at du til enhver tid kan bruke den mobilen som passer til det du skal gjøre:

Dersom ArjenK har hatt tvilling-simkort, kan en fortrolig ha oppbevart tvillingen som backup og forsikring.

Bare et forslag til mulig løsning på aktiveringen av AKs mobiltelefon på Vikeså.

Edit:
https://www.online.no/mobiltjenester/tvilling-sim.jsp
Senast redigerad av kornblomst 2018-09-18 kl. 22:26. Anledning: edit
Citera
2018-09-18, 22:26
Medlem
Citat:
Det heter tvilling-simkort, eller trilling osv.

En gammel telenor-side datert 05. september 2016:

Dersom ArjenK har hatt tvilling-simkort, kan en fortrolig ha oppbevart tvillingen som backup og forsikring.

Bare et forslag til mulig løsning på aktiveringen av AKs mobiltelefon på Vikeså.
sorry den forstod jeg ikke, hva er forskjellen på om mobilen, simkortet eller tvilling simkortet havnet i Vikeså når alt annet er funnet ved Rognan ? Og han selv er borte . .
Citera
2018-09-18, 22:39
Medlem
Citat:
sorry den forstod jeg ikke, hva er forskjellen på om mobilen, simkortet eller tvilling simkortet havnet i Vikeså når alt annet er funnet ved Rognan ? Og han selv er borte . .

Jeg tenkte at det er praktisk mulig at det finnes et tvilling-simkort som ArjenK ikke har tatt med seg til Norge, men etterlatt hos en fortrolig i Nederland, eller et annet sted, som backup eller forsikring i tilfelle han mistet mobiltelefonen under ferien i Norge.

(Hvem vet om han i det hele tatt har tatt med seg mobiltelefon til Norge, i og med at han ikke brukte mobil på ferie.)

Jeg tenkte da at denne ukjente fortrolige kan ha blitt veldig bekymret da AK forsvant, og har reist til Norge for å aktivere telefonen i håp om å finne spor etter hva som har skjedd med AK. Håp om at AK hadde brukt mobilen, og at det lå igjen spor i abonnementet hans.

Jeg vet ikke hva basestasjoner registrerer av IMEI-nummer og sånt. Politiet vil ikke svare på hva slags informasjon de har fått ut av mobil-aktiveringen på Vikeså.
Citera
2018-09-19, 03:25
Medlem
wwrs avatar
Sep 7 skriver New York Times
Citat:
Investigators have ruled out any connection between the military presence and his disappearance.
https://www.nytimes.com/2018/09/07/world/europe/wikileaks-arjen-kamphuis-disappearance.html

Detta måste väl vara fake news?

Man vet definitivt inte tillräckligt för att säga det. Men media fungerar ju oftast som en enhet över hela världen. Agendan är satt och spekulationer om politiskt mord är förbjudna. Men mord är definitivt en möjlighet. När media lägger på locket får man spekulera själv.

Rånmord för en telefon och lite pengar i norra Norge är osannolikt och då återfinns kroppen. Det är kanske mindre vanligt att "regimen" angriper en privatperson som inte ägnat sig åt t.ex. terrorism och mördar honom för att han har "fel åsikter"?

Assange fick "regimen" inlåst på en ambassad på obestämd tid för något som borde varit utagerat för länge sedan.

Lägg till Kamphuis försvinnande och många människor blir rädda att söka jobb på Wikileaks. Bättre att vara programmerare på ett jobb där föregångaren inte försvunnit under oklara omständigheter.

Det finns spekulationer om andra, döda Wikileaks-medarbetare. Men det verkar vara cancer i två fall. Att "regimen" skulle "plocka" Wikileaks medarbetare en efter en är ju osannolikt. En skrämseleffekt är ju redan uppnådd.

Man kan fråga sig om han kan ha blivit mördad för något som gäller denna "semester".
Var det bara av en händelse som cybersäkerhetsexperten tog semester i närheten av cyberförsvarcentrum, NATO flygbas, jättemanöver på gång, kanske klev av tåget vid en liten station (Fauske) eller antyds ha paddlat på natten i okända vatten (!)

Han måste ju ha vetat mer om de militära anläggningarna än vi. Han jobbade ju för öppen information så han hade nog inga hemligheter värda att stjäla. Men hade han funnit något eller haft någon kontakt under "semestern" som gjort att han måste "tas bort"?

Vi har fått veta väldigt lite av det som vanligen betonas i mordutredningar. Vad gjorde han de sista veckorna, vem träffade han? Det har inte redovisats vad jag vet. Det är ju centralt i utredningen.
Senast redigerad av wwr 2018-09-19 kl. 04:05.
Citera
2018-09-19, 05:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Flere tips i Arjen-saken – politiet foretar ytterligere søk med hunder i området hvor kajakken ble funnet.

Jeg synes det virker som at det er tydelig kajakken ble funnet på land på en måte slik at den umulig er skylt på land. Det er begrenset med plasser det er fysisk mulig pga bratte fjell, tidevann, strøm osv.

Politiet jobber fortsatt etter tre ulike hovedhypoteser. Det settes ikke inn så mye ressurser om politiet tror det er en vanlig turist ulykke.
Har du någon länk där det uttrycks klart att kanoten blivit funnen på land? Nyligen såg jag någon på Twitter som ifrågasatt det.
Citera
2018-09-19, 07:42
Medlem
Citat:
Har du någon länk där det uttrycks klart att kanoten blivit funnen på land? Nyligen såg jag någon på Twitter som ifrågasatt det.

På denne siden https://www.an.no/arjen-kamphuis/politi/bodo/politiet-og-kystvakta-har-startet-sok-etter-arjen-kamphuis/s/5-4-861597

er det en link som heter:

Arjen Kamphuis sin kajakk ble trukket på land noen dager før politiet fant den.

Trykker man på linken er det betalingsfunksjon tyvarr, men det står :trukket på land, i flere headlines på betalings-artikkler

Men når det står "trukket" og "dratt opp" - og ingen lokale medier, vittner el politi stiller spørsmål om den er skylt eller trukket opp, da tipper jeg det er tydelig den lå på en plass og på en slik måte at de er 100 % sikre på det.
Senast redigerad av eeqaz 2018-09-19 kl. 07:52.
Citera
2018-09-19, 07:47
Medlem
Citat:
Jeg tenkte at det er praktisk mulig at det finnes et tvilling-simkort som ArjenK ikke har tatt med seg til Norge, men etterlatt hos en fortrolig i Nederland, eller et annet sted, som backup eller forsikring i tilfelle han mistet mobiltelefonen under ferien i Norge.

(Hvem vet om han i det hele tatt har tatt med seg mobiltelefon til Norge, i og med at han ikke brukte mobil på ferie.)

Jeg tenkte da at denne ukjente fortrolige kan ha blitt veldig bekymret da AK forsvant, og har reist til Norge for å aktivere telefonen i håp om å finne spor etter hva som har skjedd med AK. Håp om at AK hadde brukt mobilen, og at det lå igjen spor i abonnementet hans.

Jeg vet ikke hva basestasjoner registrerer av IMEI-nummer og sånt. Politiet vil ikke svare på hva slags informasjon de har fått ut av mobil-aktiveringen på Vikeså.
Ok, som en medsammensvoren i en frivillig forsvinning da ? Ellers ville han vel sagt "hallo sorry redningstjenester, politi, venner og kolleger; ikke stress m mobilsporet i Vikeså, det var meg."IMEI nr registreres og ligger i hardware, en tlf m to sim ligger hvert nr i hver sin slot
Citera
2018-09-19, 07:59
Medlem
Citat:
Instämmer i dina observationer. Såg bild på hundförare. Verkar rimligt att söka med hund.

Här är ytterligare ett anonymt vittne. Detta menar att K ännu inte kommit iväg på sin påstådda paddeltur kl. 9 på kvällen. Solnedgång 9:12.
https://www.tv2.no/nyheter/10084729

En liten paddeltur ensam på natten 30 km från världens starkaste tidvattenström. Det blir bra! Jag hinner säkert med min 8 timmars tågresa till flyget dagen därpå!

(Hade kanoten hamnat i Saltströmmen hade vi aldrig sett den mer, än mindre på land, bredvid passet, 30 km bort. Fullmåne 25/8)

Men K var försiktig och tog inga risker, "better safe than sorry":
https://heavy.com/news/2018/09/arjen-kamphuis/amp/?__twitter_impression=true

Har jag verkligen fått dessa uppgifter rätt? Det låter inte klokt. Hjälp mig att kolla.

Det här blir bättre och bättre.
Han er ju inte dum og den padleturen ville inte jag satt ut på...
Vittne sier han så ArjenK gå til sjøen 2 ganger, førsta gangen med ryggsekk o stor svart bag som kunne inneholdt en sammenleggbar kano, men andra gangen han så ArjenK gå til sjøen hadde han inte med seg den stora bagen ned til sjøen. Om vittne talar sant kan det være årsaken til at polisen fann kajakken på land fordi Arjen tok den aldri med på sjøen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in