2018-09-18, 19:38
Medlem
Hej,

Ni som jobbar som account manager/key account manager(kundansvar med regelbundna kundbesök eventuellt även nykundsbearbeting i form av tex upphandlingar):
- vilken bransch?
- vad snittar ni i lön?
- hur är lönemodellen uppbyggd?
- antal års erfarenhet

Tacksam för svar!
Citera
2018-09-18, 19:41
Medlem
Ett finare ord för säljare.

Undvik detta, ett riktigt skitjobb.
Citera
2018-09-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadrian93
Ett finare ord för säljare.

Undvik detta, ett riktigt skitjobb.

Du kan inte ha mer fel.

TS,
Det är ett så brett spektrum att din fråga är omöjlig att svara på. Företagsstorlek, vilken kunskapsnivå och mycket annat påverkar.

På ett större och/eller kunskapsspecifikt företag så är det en fin tjänst där du tjänar mycket dollars.
Citera
2018-09-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Du kan inte ha mer fel.

TS,
Det är ett så brett spektrum att din fråga är omöjlig att svara på. Företagsstorlek, vilken kunskapsnivå och mycket annat påverkar.

På ett större och/eller kunskapsspecifikt företag så är det en fin tjänst där du tjänar mycket dollars.

Håller med!

Jag förstår, nu blev frågan alldeles för bred.Jag jobbar själv inom av en denna roller sedan några år tillbaka på ett globalt företag. Det jag främst är intresserad att veta mer kring är där man jobbar helst hos en tillverkare samt mot större kunder, dvs. inte SME utan ovanför detta upp till GMA. Gärna inom IT-branschen!
Citera
2018-09-18, 20:31
Medlem
Säljare brukar väl tjäna ok om de kan sälja. Kan de inte sälja så brukar de i alla fall t.ex. få åka med på middagar för att få det att verka som att kunden är viktig då man kan avvara ett så stort bihang.

"Account Manager" är ett amerikaniserat begrepp för en vanlig säljare. "Key account manager" är samma sak men lite finare titel istället för att behöva ge så mycket högre lön. Något höjdarjobb är det ju inte direkt.

I all välmening.
Citera
2018-09-18, 20:38
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Säljare brukar väl tjäna ok om de kan sälja. Kan de inte sälja så brukar de i alla fall t.ex. få åka med på middagar för att få det att verka som att kunden är viktig då man kan avvara ett så stort bihang.

"Account Manager" är ett amerikaniserat begrepp för en vanlig säljare. "Key account manager" är samma sak men lite finare titel istället för att behöva ge så mycket högre lön. Något höjdarjobb är det ju inte direkt.

I all välmening.

Tekniskt sett har du väl rätt, båda rollerna är att betrakta som säljande men jag skulle säga att en säljare är någon som säljer mot nya kunder, en account manager är kundansvarig med allt vad det innebär i form av kundproblem/relationsbyggande/merförsäljning och en key account manager är en account manager fast för dom större kunderna. Så att säga att säljare och AM är samma sak tycker jag är att grovt förenkla det hela, typ som att säga att "vaktmästare och VD är samma sak, båda är ett jobb".
Citera
2018-09-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefelius
Håller med!

Jag förstår, nu blev frågan alldeles för bred.Jag jobbar själv inom av en denna roller sedan några år tillbaka på ett globalt företag. Det jag främst är intresserad att veta mer kring är där man jobbar helst hos en tillverkare samt mot större kunder, dvs. inte SME utan ovanför detta upp till GMA. Gärna inom IT-branschen!

GMA?
Citera
2018-09-18, 21:54
Medlem
Allt detta tjat om att säljare är skit.

Ni som tror och tycker det borde testa.

JA account manager är ett överanvänt begrepp, likaså KAM.

Problemet är att det är helt olika i olika branscher.

Jag arbetar som Account manager eller vilken titel som man nu väljer att använda.

Inom IT och teknik så är det väldigt få som ens får chansen att gå upp till det.
Du ska kunna t.ex programmera osv men samtidigt ha en social kompetens och sinne för affärer. Det är få som har alla dessa och det betalar företag bra pengar för. Du måste alltså bevisa dig ytterligare.
Konsulter idag ska dra in sin egna beläggning och då säljer de sina tjänster.

Om du ska bygga ett kraftverk, datenter eller en anläggning för processindustrin,
Hur går du tillväga då? Vilka produkter ska du ha? Vilka system? Kontaktar du RnD på datacenter AB och ber de skapa produkter on demand för dig?
Du kontaktar en säljare, eller så gör din konsult som har sålt sina tjänster till dig det.

Mina kollegor är civilingenjörer med +15 års erfarenhet och kan branschen och arbetet utan och innan. Ytterst tekniska personer som ändå har förmågan att se minsta lilla hint till möjlighet och kan analysera möjlighetens värde och sannorlikhet i huvudet. Jag kämpar för att hänga med.

KAM är en glorifierad titel som ofta är det slutgiltiga steget som säljare innan man går till management osv. Det är en hierarki.
KAM är inget man bara blir utan kommer efter LÅNGVARIGA relationer med en kund som har generat många affärer under åren. Då kan företaget besluta att tillsätta en KAM just för den kunden och det är oftast den som har bäst kontakt.
Man kan då släppa sina andra konton och ha bara 2-3 stora konton. Det tycker vanliga AM är skönt att kunna göra. Men samtidigt kommer KAM-roller med ett mycket större ansvar.

Tänk efter själva ni som säger utan tvekan att det är ett skitjobb:
Vem jobbar ni för? Vem betalar er lön?

Antingen är det skattepengar och då borde ni vara väldigt ödmjuka så länge ni inte gör ett utomordentligt jobb.
Annars är det kunder som köper era varor/tjänster.
Utan kunder så har ni ingen lön. Ju högre upp i förädlingskedjan ni är desto mer borde ni verkligen göra allt för att stötta era säljare. Presterar inte dom så har-ni-inget-jobb. De genererar lönsamhet och när företaget inte har det så säger de upp folk.

Spinner man vidare så säljer era VDar också. De är säljare i allra högsta grad. De säljer företaget till aktieägare, investerare, styrelser, kontrollorgan och även allt som oftast till de allra viktigaste kunderna som företaget har.

Lyft blicken lite.
Citera
2018-09-18, 22:00
Medlem
Jag skriver från telefonen.
Är ni grammatiska pedanter så behåll det för er själva. Vet ni inte vad jag menar pga ett syftningsfel eller liknande så ligger inte problemet hos mig, utan hos er.
Citera
2018-09-18, 22:58
Medlem
likeabawzs avatar
https://blog.hubspot.com/sales/account-management-vs-sales

Där har ni bra beskrivet vad skillnaden är. En "säljare" ordnar oftast leads och enklare sälj. Leads går till account manager som driver affären från början till slut.

Bygger relation och bibehåller en relation för fortsatt samarbete.

Key account däremot sköter företagets VIP-kunder. De viktigaste och mest inkomstbringande kunderna.

Personligen jobbar jag både som sales och account manager. Fixar mina egna leads och bygger relationer, åker på kundbesök osv. Inom profilreklams-branschen.
Citera
2018-09-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamaikram
Allt detta tjat om att säljare är skit.

Ni som tror och tycker det borde testa.

JA account manager är ett överanvänt begrepp, likaså KAM.

Problemet är att det är helt olika i olika branscher.

Jag arbetar som Account manager eller vilken titel som man nu väljer att använda.

Inom IT och teknik så är det väldigt få som ens får chansen att gå upp till det.
Du ska kunna t.ex programmera osv men samtidigt ha en social kompetens och sinne för affärer. Det är få som har alla dessa och det betalar företag bra pengar för. Du måste alltså bevisa dig ytterligare.
Konsulter idag ska dra in sin egna beläggning och då säljer de sina tjänster.

Om du ska bygga ett kraftverk, datenter eller en anläggning för processindustrin,
Hur går du tillväga då? Vilka produkter ska du ha? Vilka system? Kontaktar du RnD på datacenter AB och ber de skapa produkter on demand för dig?
Du kontaktar en säljare, eller så gör din konsult som har sålt sina tjänster till dig det.

Mina kollegor är civilingenjörer med +15 års erfarenhet och kan branschen och arbetet utan och innan. Ytterst tekniska personer som ändå har förmågan att se minsta lilla hint till möjlighet och kan analysera möjlighetens värde och sannorlikhet i huvudet. Jag kämpar för att hänga med.

KAM är en glorifierad titel som ofta är det slutgiltiga steget som säljare innan man går till management osv. Det är en hierarki.
KAM är inget man bara blir utan kommer efter LÅNGVARIGA relationer med en kund som har generat många affärer under åren. Då kan företaget besluta att tillsätta en KAM just för den kunden och det är oftast den som har bäst kontakt.
Man kan då släppa sina andra konton och ha bara 2-3 stora konton. Det tycker vanliga AM är skönt att kunna göra. Men samtidigt kommer KAM-roller med ett mycket större ansvar.

Tänk efter själva ni som säger utan tvekan att det är ett skitjobb:
Vem jobbar ni för? Vem betalar er lön?

Antingen är det skattepengar och då borde ni vara väldigt ödmjuka så länge ni inte gör ett utomordentligt jobb.
Annars är det kunder som köper era varor/tjänster.
Utan kunder så har ni ingen lön. Ju högre upp i förädlingskedjan ni är desto mer borde ni verkligen göra allt för att stötta era säljare. Presterar inte dom så har-ni-inget-jobb. De genererar lönsamhet och när företaget inte har det så säger de upp folk.

Spinner man vidare så säljer era VDar också. De är säljare i allra högsta grad. De säljer företaget till aktieägare, investerare, styrelser, kontrollorgan och även allt som oftast till de allra viktigaste kunderna som företaget har.

Lyft blicken lite.

Det var en mycket bra sammanfattning. Precis så är det.
Citera
2021-10-24, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hefelius
Hej,

Ni som jobbar som account manager/key account manager(kundansvar med regelbundna kundbesök eventuellt även nykundsbearbeting i form av tex upphandlingar):
- vilken bransch?
- vad snittar ni i lön?
- hur är lönemodellen uppbyggd?
- antal års erfarenhet

Tacksam för svar!

Är det ett annat ord för affärsutvecklare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in