2018-09-18, 18:05
Medlem
Ratads avatar
Vad säger facket om dessa arbetsförhållanden?

Borde man få risktillägg om man jobbar på Brinellgymnasiet? Vi bedöms ju efter hur bra vi är på att skaka av oss traumatiska pojkstreck och olyckor och se till att konsumera och hålla igång ekonomin. Det skulle ju inte se bra ut om hon inte tog sitt samhällsansvar.
Citera
2018-09-18, 18:05
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Åldern på eleven blir ganska viktig här. Under 18 så är det kvinnan som våldtagit honom.

Ja, men nu är det ju en elev som misstänkts för våldtäkt. Han uppges dessutom vara runt 20 år.
Hade läraren varit misstänkt hade man skrivit det.

MGM är över 18, kanske äldre än 20 och det är han som är misstänkt för gärningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det kan lika gärna vara en elev som går i årskurs tre. Omöjligt att hitta vederbörande ens om man vill. Trodde namnet skulle ha kommit innan kvällen, surfar inte folk på Flashback i Nässjö?

Samtidigt verkade det vara det ett sött gäng som skulle börja språkintroduktionen såg jag.

Ja, men det låter inte långsökt att eleven i fråga kanske hör till den grupp av elever som påbörjat språkintroduktionskursen som hålls vid gymnasiet. Mig veterligen har inte den kursen hållits tidigare vid gymnasiet. Därför är alla som inlett sina studier 2017 särskilt intressanta, och i huvudsak de som påbörjat språkintroduktionskursen.

Jag tror inte vi har att göra med en babbe som läser naturvetenskap direkt.
Senast redigerad av Könlösa Pojken? 2018-09-18 kl. 18:09.
Citera
2018-09-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Lärare som har sexat lite med eleven men fått kalla fötter och anmält killen?
Spot on. Blir inte förvånad om det är så.
Citera
2018-09-18, 18:11
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nej, ingenting är konstaterat när det gäller förövaren.

Han är 20 år enligt nyheteridag.
Citera
2018-09-18, 18:12
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Han är 20 år enligt nyheteridag.
Fast de hänvisar ju till Expressen, som pratar om en person i "20-årsåldern". Jag tror inte Nyheter Idag har den exakta åldern än.
Citera
2018-09-18, 18:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Spot on. Blir inte förvånad om det är så.

Majoriteten av alla våldtäkter är våldtäkter och det är någon promille som anmäler falska våldtäkter även om det sker. Men man behöver ju inte utgå ifrån det minst troliga vid gissningar..
Citera
2018-09-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast de hänvisar ju till Expressen, som pratar om en person i "20-årsåldern". Jag tror inte Nyheter Idag har den exakta åldern än.

Det kan ju vara så att åldern är tveksam.
Citera
2018-09-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
20-årig gymnasist i skola med språkintroduktion... oddsen att det handlar om en afghan är knappt spelbara

Skulle inte se bra ut nu när man satsat miljarder på att låta vuxna män utan asylskäl gå på gymnasiet.
Citera
2018-09-18, 18:17
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Är det uteslutet om att det inte handlade om en student som bara ville ha lite praktisk erfarenhet efter en sexualkunskapslektion?
Är inte lärarna där för att hjälpa eleverna?

OnT:

Hur lång tid kan det ta innan de rättsvårdande myndigheterna släpper namnet på GM?

Förhoppningsvis har vi målnumret imorgon i alla fall. Men förhoppningsvis trillar någon lokal förmåga in i tråden och kan droppa något namn.

Citera
2018-09-18, 18:19
Medlem
Ratads avatar
Att elever är i 20-årsåldern är numera inte ovanligt. Säg att en ensamkommande säger sig vara 16-17. Staten har generellt accepterat uppgiven ålder och personen får sina förkunskaper och skolmognad testad i väntan på skolplacering. Det kan ta upp till ett år. Sedan anses de ofta inte klara av att hoppa in på ett gymnasieprogram utan går språkintroduktion, högstadiet och andra kurser. De kan mycket väl vara kvar på gymnasiet tills de fyllt 20 - 21. Har jobbat med detta så jag har koll.

Det viktigaste som finns för en svensk beslutsfattare är statistik och den lokala sysselsättningsstatistiken ser fantastisk ut ju fler som är inskrivna på gymnasiet, SFI eller har statligt subventionerade jobb några timmar i månaden istället för att hänga vid resecentrum. Att Brinellgymnasiet har många överåriga elever är inte alls konstigt med tanke på mängden språkstuderande.
Citera
2018-09-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Att elever är i 20-årsåldern är numera inte ovanligt. Säg att en ensamkommande säger sig vara 16-17. Staten har generellt accepterat uppgiven ålder och personen får sina förkunskaper och skolmognad testad i väntan på skolplacering. Det kan ta upp till ett år. Sedan anses de ofta inte klara av att hoppa in på ett gymnasieprogram utan går språkintroduktion, högstadiet och andra kurser. De kan mycket väl vara kvar på gymnasiet tills de fyllt 20 - 21. Har jobbat med detta så jag har koll.

Det viktigaste som finns för en svensk beslutsfattare är statistik och den lokala sysselsättningsstatistiken ser fantastisk ut ju fler som är inskrivna på gymnasiet, SFI eller har statligt subventionerade jobb några timmar i månaden istället för att hänga vid resecentrum. Att Brinellgymnasiet har många överåriga elever är inte alls konstigt med tanke på mängden språkstuderande.
.

Grejen är att vuxna inte bör gå på gymnasiet. Det är ju därför vi har komvux.
Citera
2018-09-18, 18:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det kan ju vara så att åldern är tveksam.

Förmodligen är det en ungefärlig uppgiven (och accepterad) ålder. De iranska hazarerna brukar inte kunna uppge födelsedatum men vet sitt födelseår. Den vaga åldersbeskrivningen och Brinellgymnasiets multikulturella sammansättning gör att jag spekulerar på hazar-spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in