2018-09-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.

Så hur "tjänar" man pengar på aktier egentligen?
Gäller det att månadsspara och sedan sälja när man är över medelvärdet?

Det går absolut att tjäna pengar på aktier, även som amatör. Men hur du agerar beror på vad du vill med aktierna.

Man kan nämligen välja att köpa två olika sorters aktier: de som ökar i värde, som man säljer när de ökat tillräckligt, kanske efter bara några timmer eller kanske efter 20+ år. Eller så köper man aktier som ger en tämligen konstant utdelning varje år, och dem behåller man många år. Att köpa aktier på kort sikt mer eller mindre kräver att du håller ett öga på dem dagligen (kanske till och med flera gånger om dagen), så att de inte börjar sjunka i värde. Mer långsiktiga aktier kan du nästan glömma att du har, och titta till dina aktier (och deras värde) 2-5 gånger om året.

Ovanstående är förstås väldigt förenklat, det finns massor med aktier som ökar något i värde och ger en OK utdelning varje år ändå och som kan vara värda att köpa.

Men den stora risken med aktier är att de kan minska i värde. Om företaget som delat ut aktierna går i konkurs så har dina aktier plötsligt inget värde, oavsett hur mycket du betalat för dem. Uttryckt på ett annat sätt: på börsen skall du bara ha pengar som du har råd att bli av med.

Sedan finns det frågan om konjunkturcykler: det är välkänt att konjunkturen går upp och ner, och olika delar av marknaden reagerar olika på upp- respektive nergångar. Och så kan olika företag (egentligen mer branscher, men skit samma) gå upp eller ner i olika faser av en konjunkturcykel.

Slutligen så skall det mycket till för att du skall kunna hitta en aktie vars värde mångdubblas över något enstaka decennium, men det är inte omöjligt. Ta bara en sån person som Bill Gates: han skall ha grundat Microsoft med 50K lånade dollar, och har nu några tiotals miljarder dollar. På mindre än 50 år så är det en fantastisk värdeökning, och ändå är han inte ensam ägare till företaget.... Jag skulle dock inte lägga någon tid på att försöka hitta liknande företag: chansen att hitta dem är för liten i förhållande till tiden det tar att hitta dem.

------------------

Ifall du inte vet vad konjunktur är så är det ungefär svaret på frågan "Hur bra går det för företagen?". Det kan gå bra för företagen, i vilket fall man säger att det är "högkonjunktur". Eller så går det dåligt för företagen, i vilket fall det är "lågkonjunktur".
Vad gäller konjunkturcykler så är de den tid som går mellan samma punkt på en regelbundet upprepad graf över konjunkturläget i landet. Om du ritar en kurva som beskriver hur konjunkturen har ändrat över tid så upptäcker du att kurvan ibland hoppar upp (det blir HK), men ibland dyker den ner (det blir LK). Om du tittar på hur lång tid det tar innan kurvan upprepar sig så har du hittat en konjunkturcykel. Mätt i tid så finns det förstås inget fast mått, det kan variera väldigt från några få år till över ett decennium, det enda man egentligen vet är att förr eller senare kommer det en HK/LK efter den nuvarande LK/HK.
Citera
2018-09-16, 20:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan belåna dina aktier, och tjäna massor mer, och då även ha onödigt mycket att leva på.

Håll dig bara ett par år tills du har ett rejält kapital. Utan att belåna så kommer din förmögenhet att ungefär dubblas årligen. Med belåning kan du komma nästan hur långt du vill.

Tänk att ingen annan lyckats klura ut din taktik.
Så jag ska låna pengar som sedan ska spekuleras? Tja, det var så bankkrisen uppstod.
Men jag frågade dig vad man ska leva på medan man bygger kapitalet? Kanske du kunde svara på det?
O glöm inte. Jag har fortfarande ingen målsättning att bli rik. Jag är redan rik. Så du kan sluta tjata om den biten.
Citera
2018-09-16, 20:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Man kan nämligen välja att köpa två olika sorters aktier: de som ökar i värde, som man säljer när de ökat tillräckligt, kanske efter bara några timmer eller kanske efter 20+ år. Eller så köper man aktier som ger en tämligen konstant utdelning varje år, och dem behåller man många år. Att köpa aktier på kort sikt mer eller mindre kräver att du håller ett öga på dem dagligen (kanske till och med flera gånger om dagen), så att de inte börjar sjunka i värde. Mer långsiktiga aktier kan du nästan glömma att du har, och titta till dina aktier (och deras värde) 2-5 gånger om året.
Så aktier som i dag ger utdelning kan inte sjunka i värde, och de kan inte besluta att sluta med utdelning?

Nyfiken på hur du tänkte där.
Citera
2018-09-16, 20:05
Medlem
Citat:
Så aktier som i dag ger utdelning kan inte sjunka i värde, och de kan inte besluta att sluta med utdelning?

Nyfiken på hur du tänkte där.
Allt kan hända. Som jag skrev så är det en väldigt förenklad beskrivning.
Citera
2018-09-16, 20:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Så jag ska låna pengar som sedan ska spekuleras? Tja, det var så bankkrisen uppstod.
Men du har ju en säker taktik. Hur skulle du kunna drabbas då?
Citat:
Men jag frågade dig vad man ska leva på medan man bygger kapitalet? Kanske du kunde svara på det?
Varför inte arbeta? Eller få A-kassa? Du kommer ha en miljard om femton år, men redan innan det så kan du såklart plocka ut tillräckligt med pengar att leva av.
Om du kan få ut 1% avkastning per bankdag så är det ingen avancerad matematik att få fram när du kan leva på avkastningen samtidigt som din miljard närmar sig.

Min snabba uppskattning är, med dina siffror, max tre år (med lån som du återinvesterar).
Citera
2018-09-16, 20:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Allt kan hända. Som jag skrev så är det en väldigt förenklad beskrivning.
Men du ville ha fram att en aktie med utdelning skiljer sig från en aktie utan utdelning?

Om ett bolag ger en utdelning, så tas de pengarna från bolaget, och det totala värdet på bolaget liksom på varje aktie kommer att sjunka.
Citera
2018-09-16, 20:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Men du har ju en säker taktik. Hur skulle du kunna drabbas då?
Varför inte arbeta? Eller få A-kassa? Du kommer ha en miljard om femton år, men redan innan det så kan du såklart plocka ut tillräckligt med pengar att leva av.
Om du kan få ut 1% avkastning per bankdag så är det ingen avancerad matematik att få fram när du kan leva på avkastningen samtidigt som din miljard närmar sig.

Min snabba uppskattning är, med dina siffror, max tre år (med lån som du återinvesterar).
Nej, jag arbetar på min taktik vilket är en stor skillnad mot en säker taktik. Att det funkar att leva på finns det bevis på då andra redan gör det.

Återigen.
Har du läst mina inlägg. Exempelvis de gånger jag nämner en arbetstid 9.00-22.00?
Ska man då ta ett nattjobb hade du tänkt? Hur ska du kunna få A-kassa om du har en arbetstid på 13tim/dag?
Jag själv "utbildar" mig "svart". Får Försäkringskassan nys om detta så ryker min sjukpenning.
Så, frågan kvarstår. Vad ska man leva på under tiden man bygger kapitalet?
Har du inga bättre förslag så svara gärna på de övriga frågorna.
Återigen.
Vad fan tjatar du om miljarder för? Nämn det eller att bygga en förmögenhet när du citerar mig så slipper du fler svar. Jag tänker inte bemöta det jag aldrig påstått att jag har som målsättning.
Citera
2018-09-16, 20:18
Medlem
Citat:
Men du ville ha fram att en aktie med utdelning skiljer sig från en aktie utan utdelning?

Om ett bolag ger en utdelning, så tas de pengarna från bolaget, och det totala värdet på bolaget liksom på varje aktie kommer att sjunka.

Självklart, men en del företag föredrar att inte ge någon utdelning (eller väldigt liten utdelning) för att kunna växa snabbare. Ibland kan det löna sig, ibland inte, det vet man först långt senare. Och för aktieköparen som "bara" vill tjäna pengar spelar det inte så stor roll hur man tjänar pengarna: om mina aktier ökar i värde med 50K kronor på tre och jag säljer dem utan att ha fått utdelning alls, eller om jag under tre år får 50K i utdelning så är slutresultatet för mig detsamma, jag har fått 50K mer att göra något med.
Citera
2018-09-16, 20:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, jag arbetar på min taktik vilket är en stor skillnad mot en säker taktik. Att det funkar att leva på finns det bevis på då andra redan gör det.
Vilka lever på avkastningen av ett kapital på 100.000:-? Exempel, tack.
Citat:
Återigen.
Har du läst mina inlägg. Exempelvis de gånger jag nämner en arbetstid 9.00-22.00?
Om du kan se till att få det dubbla i startkapital, så är du i hamn. Då räcker det till allt.
Citera
2018-09-16, 20:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Självklart, men en del företag föredrar att inte ge någon utdelning (eller väldigt liten utdelning) för att kunna växa snabbare. Ibland kan det löna sig, ibland inte, det vet man först långt senare. Och för aktieköparen som "bara" vill tjäna pengar spelar det inte så stor roll hur man tjänar pengarna: om mina aktier ökar i värde med 50K kronor på tre och jag säljer dem utan att ha fått utdelning alls, eller om jag under tre år får 50K i utdelning så är slutresultatet för mig detsamma, jag har fått 50K mer att göra något med.
Jo, men varför skrev du då?
Citat:
Man kan nämligen välja att köpa två olika sorters aktier: de som ökar i värde, som man säljer när de ökat tillräckligt, kanske efter bara några timmer eller kanske efter 20+ år. Eller så köper man aktier som ger en tämligen konstant utdelning varje år, och dem behåller man många år.
Förvirrat värre.
Citera
2018-09-16, 20:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Vilka lever på avkastningen av ett kapital på 100.000:-? Exempel, tack.
Om du kan se till att få det dubbla i startkapital, så är du i hamn. Då räcker det till allt.
Jag kan få till tre miljoner men då ryker husköpet.
Vilka som lever på det startkapitalet? Kanske de "vanliga" människor jag läste en artikel om på AB för länge sedan?
Nej, du får söka själv.

Men en liten motfråga.
Du skapade inte tråden så exakt vad är det du är ute efter med din argumentation mot mig som redan förklarat både min målsättning samt där jag berättat att jag är total nybörjare?
Känns mest som dumargumentation då du hela tiden hittar på saker samt undviker motfrågor.

Nej, jag har råd att förlora 100 000kr. Då tycker jag att det är en lämpligare summa än den dubbla.
Citera
2018-09-16, 20:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag kan få till tre miljoner men då ryker husköpet.
Med din taktik har du fått till två sådana hus på bara ett år.
Citat:
Vilka som lever på det startkapitalet? Kanske de "vanliga" människor jag läste en artikel om på AB för länge sedan?
Nej, du får söka själv.
Då får du ursäkta, men jag tror dig inte förrän du har någon vettig källa.
Citat:
Men en liten motfråga.
Du skapade inte tråden så exakt vad är det du är ute efter med din argumentation mot mig som redan förklarat både min målsättning samt där jag berättat att jag är total nybörjare?
Kanske att jag hört påståenden om att folk blir rika/kan leva på ett smått startkapital på aktier, spel, MLM så många gånger utan att se en enda.

Men visst, återkom om ett par år och berätta, inklusive verifiera. Annars finns det inte.
Citat:
Känns mest som dumargumentation då du hela tiden hittar på saker samt undviker motfrågor.
Vad för fråga har jag undvikit att svara på?

Om du menar den vad du ska leva på tills du fått ihop ett startkapital, så har jag svarat. Trots att jag inte har det minsta med det att göra. Hur du får ihop ditt startkapital är helt och hållet din grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in