Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
Hur ska Gud nånsin kunna uppenbara sig för dig så länge som du väljer att vara ateist?
Man väljer inte vad man tror på. Att tro är att vara övertygad, i någon grad, om att ett påstående är sant. Jag kan inte "välja" att tro att jag kan flyga som stålmannen om jag hoppar från ett hus, och jag kan heller inte välja att tro att det existerar en övermäktig rymdtrollkarl som med magi har trollat fram universum...
Citat:
Gud kommer inte visa sig till dig så länge som du förnekar Gud. Det är denna förnekelse som gör det omöjligt för Gud att visa sig för dig, oavsett i vilken form.
Skulle du se Gud framför dig så skulle du, som ateist, bortförklara Gud.
Så om du vill ha bevis på Gud´s existens så måste du först vara öppen för möjligheten till Gud´s existens, och inte vara ateist.
Om gud existerar så skulle han nog komma på ett sätt att övertyga mig. Hur patetisk är din gud liksom om han inte lyckas med någonting så enkelt som att övertyga någon om hans existens...? En luffare på gatan klarar av att övertyga mig om dennes existens, men inte gud...? Vad säger det om din gud? Den där 'allsmäktig'-aspekten många karakteriserar sin gud med verkar något tveksam i förhållande till det, eller...?
Om han inte klarar ens DET, lycka till med att övertyga mig om att han är "god" säger jag bara...