2018-09-14, 21:38
Medlem
dialektikers avatar
Ja, det jag undrar är nog om det kan finnas fängelsekunder som är lika känslig som jag för främmande miljöer? Men de flesta är nog rätt luttrade då de levt ett "utsatt" liv? Samtidigt kan det väl finnas en och annan som levt ett vanligt, bekvämt svensson-liv som begått något ekonomiskt brott som kanske är ovana vid obekväma miljöer tänker jag?
Och hur klarar lyx-kriminella av den spartanska miljön då de haft vanan att leva riktigt bekväma liv?
Vilken omställning för Harriet Broman att sitta i häkte (som ju är mycket värre än fängelse?) så länge.
Citera
2018-09-15, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, det jag undrar är nog om det kan finnas fängelsekunder som är lika känslig som jag för främmande miljöer? Men de flesta är nog rätt luttrade då de levt ett "utsatt" liv? Samtidigt kan det väl finnas en och annan som levt ett vanligt, bekvämt svensson-liv som begått något ekonomiskt brott som kanske är ovana vid obekväma miljöer tänker jag?
Och hur klarar lyx-kriminella av den spartanska miljön då de haft vanan att leva riktigt bekväma liv?
Vilken omställning för Harriet Broman att sitta i häkte (som ju är mycket värre än fängelse?) så länge.

Dom flesta har någon gång varit anhållen och häktad innan. Och steget till anstalt är inte långt då.

Sen kan man ju skapa ett "lyxliv" inne på kåken. Med rummet fullt av kioskvaror. 3 kuddar. Speciell madrass, eller 2 st. Nya kåk kläder. En bunt telefonkort. CD freestyle. Prenumeration på aftonbladet. Och liknande saker.

Jag hade det så. Sen drack jag loka/ramlösa varje dag.

Man vinner pengar på spel där inne. Ber någon sätta in pengar på andras konton. Så man kommer förbi max på sitt eget konto.

Det kan låta löjligt. Men jag kan lova att dom här små sakerna gör stor skillnad på insidan.

Just Harriet Broman. Mådde extremt dåligt på häktet. Och det kan jag tänka mig. Hon är ju ingen som lever ett kriminellt liv.
Citera
2018-09-15, 19:30
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Dom flesta har någon gång varit anhållen och häktad innan. Och steget till anstalt är inte långt då.

Sen kan man ju skapa ett "lyxliv" inne på kåken. Med rummet fullt av kioskvaror. 3 kuddar. Speciell madrass, eller 2 st. Nya kåk kläder. En bunt telefonkort. CD freestyle. Prenumeration på aftonbladet. Och liknande saker.

Man vinner pengar på spel där inne. Ber någon sätta in pengar på andras konton. Så man kommer förbi max på sitt eget konto.

Det kan låta löjligt. Men jag kan lova att dom här små sakerna gör stor skillnad på insidan.

Just Harriet Broman. Mådde extremt dåligt på häktet. Och det kan jag tänka mig. Hon är ju ingen som lever ett kriminellt liv.

Okej. Kåkfarare är nog inte den känsliga typen av människor?
Måste man alltså hasa omkring i fängelsets gympabyxor och kläder? Ha, ha, bara det skulle jag tycka var jobbigt, då jag är känslig både för klädmaterial, samt att det är viktigt för mitt mående att ha mina EGNA kläder. Skulle känna mig så himla frihetsberövad av att behöva ha på mig "fångkläder". Tur att man är hederlig.
Men det låter ju skitbra om man är så cool så att "man kan skapa sitt eget lyxliv" därinne och må bra.
Då skulle jag passa på att studera. Bara att plöja igenom böcker och ta universitetsexamen.
Finns ju vissa intagna som har gjort det.
Jag menar, det är ju ändå så tråkigt på dagarna.
Och att studera är roligt.
Men jag skulle bli skogstokig på miljön då det gäller medfångarna också tror jag. Jag misstänker att den intellektuella kapaciteten inte är så hög rent generellt? Eller?

Vad skulle ni säga om varför merparten av fångarna har begått brott?
Är det för att finansiera drogmissbruk?
Är det för att finansiera en högre levnadsstandard än man har?
Är det för att man har någon snedvriden gränslöshet i hur man behandlar andra människor (och utövar våld mot dem)?
Får man en tankeställare när man befinner sig i fängelsemiljön, eller är det svårt när man har utflipprade fängelsekompisar, att bättra sig?
Citera
2018-09-15, 20:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Okej. Kåkfarare är nog inte den känsliga typen av människor?
Måste man alltså hasa omkring i fängelsets gympabyxor och kläder? Ha, ha, bara det skulle jag tycka var jobbigt, då jag är känslig både för klädmaterial, samt att det är viktigt för mitt mående att ha mina EGNA kläder. Skulle känna mig så himla frihetsberövad av att behöva ha på mig "fångkläder". Tur att man är hederlig.
Du har aldrig gjort lumpen, eller????
Citat:
Men det låter ju skitbra om man är så cool så att "man kan skapa sitt eget lyxliv" därinne och må bra.
Då skulle jag passa på att studera. Bara att plöja igenom böcker och ta universitetsexamen.
Finns ju vissa intagna som har gjort det.
Jag menar, det är ju ändå så tråkigt på dagarna.
Och att studera är roligt.
Men jag skulle bli skogstokig på miljön då det gäller medfångarna också tror jag. Jag misstänker att den intellektuella kapaciteten inte är så hög rent generellt? Eller?
Det där med lyxliv är något relativt.
Citat:
Vad skulle ni säga om varför merparten av fångarna har begått brott?
Är det för att finansiera drogmissbruk?
Är det för att finansiera en högre levnadsstandard än man har?
Är det för att man har någon snedvriden gränslöshet i hur man behandlar andra människor (och utövar våld mot dem)?
Får man en tankeställare när man befinner sig i fängelsemiljön, eller är det svårt när man har utflipprade fängelsekompisar, att bättra sig?
Min erfarenhet är att väldigt många av "gästerna" är impulsstyrda. dvs man handlar först och tänker sen.
Citera
2018-09-16, 10:51
Medlem
justonefix124s avatar
Min finnhatande vän påstår att en grupp som är överrepresenterad på kåkarna/behandlingshemmen är folk med finskt påbrå.
Visst snackar han skit?!
Citera
2018-09-16, 11:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Min finnhatande vän påstår att en grupp som är överrepresenterad på kåkarna/behandlingshemmen är folk med finskt påbrå.
Visst snackar han skit?!
Jag kanske har fel för mig men är det inte förbjudet att samla in statistiska uppgifter över etniciteten hos personer i fängelse?

Det enda jag kan hitta är andelen utländska medborgare i fängelse:
http://statistik.kriminalvarden.se/SASWebReportStudio/openRVUrl.do?rsRID=SBIP%3A%2F%2FMETASERVER%2FRappo rt%2FPortal%2FReports%2FAnstalt%2FNyintagna+%C3%A5 rsvis%2FUtl%C3%A4ndska+medborgare.srx%28Report%29
Citera
2018-09-16, 22:55
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag kanske har fel för mig men är det inte förbjudet att samla in statistiska uppgifter över etniciteten hos personer i fängelse?
l]

Möjligtvis därför det är bättre att fråga här än att googla?
Visst är våra vänner av finskt påbrå hederliga och inte alls överrepresenterade när det gäller missbruk och kriminalitet ?
Citera
2018-09-17, 11:53
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Möjligtvis därför det är bättre att fråga här än att googla?
Visst är våra vänner av finskt påbrå hederliga och inte alls överrepresenterade när det gäller missbruk och kriminalitet ?
Jag har faktiskt googlat men inte hittat ett entydigt svar.
Citera
2018-09-17, 16:00
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777

På Nyköping hade dom gratis kolsyrat vatten(kolsyrat kranvatten så klart).
På Karlskoga har jag för mig att det fanns gratis saft istället.

Det vanlig om man vinner på pokern brukar ju vara att förloraren får betala med varor från kiosken.
Det är ju iofs inte ovanligt att folk spelar för mer än dom har,då får någon släkting eller bekant skicka in deg.(Eller ta knall)
Citera
2018-09-18, 16:57
Bannlyst
Citat:
Visst snackar han skit?!

Jag tänkte på det sist jag satt på kåken, det var väldigt många med någon form av koppling till finnar på kåken då.

Så det kan stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
På Nyköping hade dom gratis kolsyrat vatten(kolsyrat kranvatten så klart).
På Karlskoga har jag för mig att det fanns gratis saft istället.

Det vanlig om man vinner på pokern brukar ju vara att förloraren får betala med varor från kiosken.
Det är ju iofs inte ovanligt att folk spelar för mer än dom har,då får någon släkting eller bekant skicka in deg.(Eller ta knall)

Ja Nyköping har jag hört om.

Men det är helt klart en form av lyx att kunna dricka smaksatt kolsyrat vatten för 40kr varje dag på kåken utan att det svider.

Plitar har sagt det till mig flera gånger. Och det känns skönt att dom noterat det.

Låter löjligt att säga det på utsidan. Men där inne är 40kr för kolsyrat vatten varje dag extremt mycket för majoriteten.

Finns folk som tar städjobb svart för ett ciggpaket.

Ja kioskvaror blir det efter spel. Men som du säger så är det ibland höga insatser. Tar man knall för spelskulder på kåken så kan det följa efter dom lång tid efter mycket. Räcker med att personen sagt sitt namn och stad. Sen känner alltid någon som känner någon.

Jag vet en person som var skyldig 50lax och tog knall. Han fick besök över 2 år sen han muckat.

Det hade varit roligt att se hans min.
Citera
2018-09-21, 16:33
Medlem
Jag ska sitta på Storboda.
Vad kan ni säga om den anstalten?
Bra eller anus?
Citera
2018-09-21, 18:07
Medlem
Novus4212s avatar
Citat: