2018-09-16, 19:24
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.

Så hur "tjänar" man pengar på aktier egentligen?
Gäller det att månadsspara och sedan sälja när man är över medelvärdet?

Skaffa ett ISK-konto och köp säkra/'tråkiga' aktier (så du slipper hårdbevaka dem) med hög utdelning. Då ramlar pengarna in vid aktieutdelningen en gång om året även om du inte säljer något.
Citera
2018-09-16, 19:25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sorry. Du tillhör visst de som vet hur man blir mångmiljardär, men avstår.
O nu blev du ännu dummare.
Citera
2018-09-16, 19:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O nu blev du ännu dummare.
Så här förklarade du alltså inte hur man blir rik på aktier?
Citat:
Förklara då att människor redan i dag, lever på det.

1% av 100 000kr är en tusenlapp. Tar man ut den så har man 100 000kr kvar.
Lek med tanken att man satsar 25 000kr på fyra aktier. En ökar 4% medan två minskar 1%. Då säljer du den som ökat. Investerar 25 000kr igen. Nästa ökar två 2% från inköpspris de övriga går noll.
Finns fler scenarion.
Nu håller inte detta i praktiken utan man måste hitta aktier som ökar rejält en dag för att kompencera förluster.
Du kan vara skeptiskt, vilket man ska vara. Även jag är det samtidigt som jag vet att många, vanliga människor faktiskt lever just på denna handel.
De människorna är bevis på att det funkar.
Om det funkar för dig, mig eller andra är däremot inget man ska räkna med utan det handlar om att hitta en strategi samt att inte satsa mer än man kan förlora.

Jag har min strategi klar. Funkar den inte så kan jag fortsätta spara i fonder o börja jobba som telefonförsäljare.
Samma sak om det funkar så är man dum i huvudet om man börjar omsätta 100 000kr då det är procent man jagar. Då är en mindre summa bättre att lära sig vidare på.

Men jag inser att jag är offtopic då jag pratar om omsättning av pengar medan TS är att spara.
Så, jag vill faktiskt runda av. Vi kan fortsätta i lämpligare trådar.
Det är fullt möjligt att jag är korkad, men gör gärna ett försök med att förklara vad du menade.
Citera
2018-09-16, 19:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Så här förklarade du alltså inte hur man blir rik på aktier?Det är fullt möjligt att jag är korkad, men gör gärna ett försök med att förklara vad du menade.
Nej, jag förklarade hur man kan leva på det. Tusen kronor per bankdag blir iaf inte jag rik på. Blir du verkligen det?
Citera
2018-09-16, 19:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, jag förklarade hur man kan leva på det. Tusen kronor per bankdag blir iaf inte jag rik på. Blir du verkligen det?
Och skillnaden i strategi om man vill bli rik eller leva på aktier är?

Går inte de båda ut på att få en så hög avkastning som möjligt?

Och du verkar ha receptet?
Citera
2018-09-16, 19:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Om du istället räknar det som en procentuell ökning, och satsar allt som du får in, och dessutom belånar dina värdepapper, så absolut att det skulle kunna göra dig till enormt förmögen.

Men det förutsätter att din strategi fungerar.
Citera
2018-09-16, 19:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Och skillnaden i strategi om man vill bli rik eller leva på aktier är?

Går inte de båda ut på att få en så hög avkastning som möjligt?

Och du verkar ha receptet?
Jag har fortfarande inte en aning om hur man blir rik. Nu är jag redan rik tack vare bra livsval samt fonder. Där finns ränta på ränta effekten.
Nu vill jag skaffa mig en försörjning vilket kräver arbete 9.00-22.00/dag.
För mig kommer det handla om små vinster med mindre förluster som så många andra sysslar med.

Vill jag bli rik så köper jag knark i Colcombia o hoppas på att få in det i landet. För mina gyllene år med husförsäljning o bra lön är över.
En ung person borde satsa på fonder o då vara aktiv. Det var så jag gjorde.
Men rik på rena aktier blir man bara på tur. Testa trav eller stryktipset. Det är lättare... Har jag märkt.
Citat:
Om du istället räknar det som en procentuell ökning, och satsar allt som du får in, och dessutom belånar dina värdepapper, så absolut att det skulle kunna göra dig till enormt förmögen.

Men det förutsätter att din strategi fungerar.
Men jag är redan förmögen. Jag behöver inte jaga stora pengar.
Citera
2018-09-16, 19:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har fortfarande inte en aning om hur man blir rik. Nu är jag redan rik tack vare bra livsval samt fonder. Där finns ränta på ränta effekten.
Nu vill jag skaffa mig en försörjning vilket kräver arbete 9.00-22.00/dag.
För mig kommer det handla om små vinster med mindre förluster som så många andra sysslar med.

Vill jag bli rik så köper jag knark i Colcombia o hoppas på att få in det i landet. För mina gyllene år med husförsäljning o bra lön är över.
En ung person borde satsa på fonder o då vara aktiv. Det var så jag gjorde.
Men rik på rena aktier blir man bara på tur. Testa trav eller stryktipset. Det är lättare... Har jag märkt.
Men du vet hur man kan få en avkastning på 1%/dag av 100.000:-?
Citera
2018-09-16, 19:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Men du vet hur man kan få en avkastning på 1%/dag av 100.000:-?
Nej. Men mitt mål är att lära mig att snitta det.
Citera
2018-09-16, 19:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej. Men mitt mål är att lära mig att snitta det.
Om du fixar det, och återinvesterar pengarna istället, så har du din första miljard inom femton år.

Spännande att just du vet trixet...
Citera
2018-09-16, 19:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Om du fixar det, och återinvesterar pengarna istället, så har du din första miljard inom femton år.

Spännande att just du vet trixet...
Det har inte jag påstått.
Men ok. Vad ska man leva på under tiden man bygger upp kapitalet då?
Citera
2018-09-16, 19:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Det har inte jag påstått.
Men ok. Vad ska man leva på under tiden man bygger upp kapitalet då?
Du kan belåna dina aktier, och tjäna massor mer, och då även ha onödigt mycket att leva på.

Håll dig bara ett par år tills du har ett rejält kapital. Utan att belåna så kommer din förmögenhet att ungefär dubblas årligen. Med belåning kan du komma nästan hur långt du vill.

Tänk att ingen annan lyckats klura ut din taktik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in