Citat:
Ursprungligen postat av
neverhorse
Hmm... Kan du närmare visa källor på det fetade. Eftersom jag själv jobbar inom psykiatrin och aldrig sett detta. Som sagt finns det i Socialstyrelsens gamla dokument, men i verkligheten icke.
När patienter kommer in med överdos av amfetamin, vilket är mycket sällan. Så har patienten skjutit, inte ätit eller sovit på veckor. Man vätskar upp, ger lite benzo och släpper ut.
Kanske uttryckte mig fel. Om jag ändrar diagnos till "sjukligt tillstånd" kanske det känns bättre?
Den behandling av överdos du beskriver är för saken ovidkommande eftersom paranojan utlöses av drogens mentala utmattning och förstärks av mat/sömnbrist. Akut överdos är ett annat tillstånd än paranoja vilket också är anledningen att du aldrig
i verkligheten sett en nojig pundare på din avdelning.
För att återgå till OT- ämnet så är centralstimulanter avgjort den grupp av droger som orsakar missbrukaren mest (para)nojor. Min källa är min insikt.
F.ö. Om min hjärna inte spelar mig spratt så uppkom diskussionen av Cloudedcrystalbeams undran om måhända droger kunnat påverka geocachare bli effektivare i sina vuxenlekar vilket är otvetydigt vid intag av amfetamin så länge orken av mat och sömnbrist står missbrukaren bi.
Edit: såg att du senare vidareutvecklat ditt resonemang med detta inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
neverhorse
[I "Tjacknojor" som du benämner det, handlar om att fastna i beteenden och t ex laga sönder saker eller vara fascinerat intresserad av städning. Det vet varenda en som har kommit i kontakt med amf.
Vilket är fel ordet emedan "noja" som i tjacknoja är taget ut ordet para-noja och har samma betydelse och avser samma tillstånd.