2018-09-16, 06:32
Medlem
Sunimods avatar
Kina är enligt dem mittens rike. Därav symbolen med en rektangel med ett lodrätt streck igenom.
De ser sig som detta och när de åker som turister förväntar de sig att bli bemötta som folk från mittens rike.

Sedan har det inte blivit bättre av enbarnsregeln vilket gör att ett barn som uppfostras lyfts fram till något speciellt.

Därför anser jag att deras beteende inte är något konstigt med den uppfostran men helt galet i ett internationellt sammanhang där vi förväntar oss ödmjukheten när man är gäst i ett annat land.
Citera
2018-09-16, 06:50
Medlem
yz44s avatar
Förstår att man inte vill ha övernattande gäster i lobbyn och att man inte är ansvarig för kunder som anländer en dag för tidigt, men i stort sett oavsett vad som har hänt visar det på en brist hos hotellpersonalen som inte lyckats hantera situationen på ett smidigt sätt.
Citera
2018-09-16, 06:58
Medlem
Igni-ferroques avatar
Kinesiska staten passar på att påminna om att man är en skitdiktatur, så oväntat

(Jag håller alltså med om att det handlar om att Sverige varit besvärliga i frågor om mänskliga rättigheter osv)
Citera
2018-09-16, 07:32
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Kinesiska staten passar på att påminna om att man är en skitdiktatur, så oväntat

(Jag håller alltså med om att det handlar om att Sverige varit besvärliga i frågor om mänskliga rättigheter osv)
Sant. Det vore klädsamt om den fria världen agerade därefter och bojkottade Kina tillbaka till det internationellt ofarliga bondesamhälle det en gång var.
Citera
2018-09-16, 07:40
Medlem
Fattar inte vad kineserna håller på med. Pinsamt. hoppas vanliga kineser får se de videos som finns (kanske även från hotellet) och skäms över vad deras landsman gör.
Citera
2018-09-16, 07:46
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Fattar inte vad kineserna håller på med. Pinsamt. hoppas vanliga kineser får se de videos som finns (kanske även från hotellet) och skäms över vad deras landsman gör.
Jag hoppas vanliga kineser går på bluffen och slutar komma hit.
Citera
2018-09-16, 07:46
Medlem
Ungefär så här uppförde sig kineserna på Finlandsfärjan senast jag åkte:

https://www.youtube.com/watch?v=b55HcmnTiKA
Citera
2018-09-16, 07:48
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
https://www.dn.se/sthlm/kina-riktar-skarp-kritik-mot-svensk-polis/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvd9Ka/diplomatisk-kris-med-kina--efter-brak-pa-svenskt-hostel

http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/t1595453.htm

Skogskyrkogården är ju vida känt för hemska vilda djur och den svenska 20 gradiga kylan på septemberkvällen leder ofta till köldskador. Hoppas de kinesiska medborgarna är tillbaka nu i säkerhet i bland sina egna batongviftande poliser.
Vad vet vi mer om själva händelserna med dessa kinesiska turister och polisens ingripande?
Att turistande kineser ofta skapar problem är ingen nyhet, men vilka politiska konsekvenser är att vänta av detta?
Är detta Kinas sätt att straffa Sverige för Dali Lamas besök i veckan, eftersom man blandar in "mänskliga rättigheter"?

Välkommen till Stocholm - jordens största byhåla fylld av pretentiösa fåntrattar och stekare.
Citera
2018-09-16, 08:25
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm

Det var i Nha Trang i Vietnam som jag var när jag blev kulturberikad. Inte konstigt att alla länder hatar Kina och dess invånare. De borde piskas.
Citera
2018-09-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm

Märkligt beteende, fick mig att tänka på ett bed & breakfast.
En Kinesisk familj lyckades tömma i stort sett allt, mer än hälften låg kvar på bordet när dom inte orkade mer.
Citera
2018-09-16, 08:37
Medlem
Ingen högoddsare direkt att kineserna betedde sig som svin, och sedan drog på sig offerkoftan eftersom de anser sig vara bättre än andra nationaliteter.

Det finns *ingen* som har ett generellt bra intryck av kinesiska turister. Givetvis finns det undantag, men överlag är de idioter. Förmodligen det värsta folkslaget i världen.

Detta vet Kina förstås om, och att de reagerar som de gör visar bara hur känsliga deras tår är. Bekräftar bara ännu mer alla fördomar.
Citera
2018-09-16, 08:37
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Det är inte utan orsak Kina köper upp så många länder de kan. Det innebär att mer och mer nationer tvingas låtsas att de tror på diktaturens propaganda.
Nej, det här ligger helt i linje med Kinas agenda.

"I Sverige kidnappar polisen oskyldiga Kinesiska pensionerärer, misshandlar och stjäl från dem".

Vem i helvete är så pantad att han/hon skulle tro att det faktiskt hänt på riktigt. Nej sån skit händer bara i skräpländer så som Kina.

Det är förmodligen du som har för lite erfarenhet.

Självklart är det mycket troligt att detta hänt.

Om en person t.ex stör den allmänna ordningen eller liknande så kan polisen besluta om att köra iväg den personen och släppa av den längre bort.

Detta har varit uppmärksammat flera gånger där polisen kört iväg minderåriga barn utanför stadskärnan mitt i natten som varit livrädda och riskerat att bli rånade och våldtagna.

Polisen har inte ens kontaktat barnens föräldrar.

Så i grunden finns det laglig rätt för polisen att avlägsna en person från en plats för att släppa av de någon annan stanns.

Det är dock fortfarande oftast ett felaktigt agerande av polisen när det sker i fall likt detta.

Detta är som polisen ska använda mot t.ex fotbollshuliganer vilket de också gör ibland men lagen ska självklart inte användas mot enskilda personer såsom barn, pensionärer och andra personer som i detta fallet och speciellt inte mitt i natten...

Totalt förkastligt beteende av svenska polisen.

Många av dessa problem med bevisläget vid polisingripande om vad som hänt hade kunnat lösas genom att det monterades obligatoriska dachcams i alla polisbilar och bodycams på alla poliser.

Man skulle också göra ett tillägg i lagen om tjänstefel attvdet ska betecknas som grovt tjänstefel ifall polisen inte sätter på sin bodycam, dachcam eller stänger av den.

Då hade vi i många av dessa fallen kunnat se exakt vad är det egentligen som hänt.

För som bekant skyddar oftast polisen varandra oavsett om de begått brott eller inte.

I USA kan vi ju oftast se på dessa videos som fångas av deras bodycams eller dashcams att oftast är det ju polisen som betett sig som idioter.

Hade svenska polisen också fått kameror så hade vi förmodligen fått se samma sak... och förhoppningsvis en minskning av våldet och polis brutaliteten.

Utöver det behövs självfallet också en fristående myndighet som granskar polisen. Vilket vi tidigare har fått internationell kritik för att vi inte har.

Jag hoppas verkligen att kina pressar Sverige hårt om detta och tvingar sverige vidta kraftiga åtgärder mot svenska polisen.

Hade varit fint att se Margot Wallström få be om ursäkt i direktsänd TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in