Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Ja, men jag tror MGM intalar sig själv att hon förtjänade/var orsaken till det som hände bakom planket. Och den sinnesfriden unnar jag honom inte.
Så kan det vara.
Har sett det tidigare i andra fall.
Tyvärr tror jag att om man har ett sådant primitivt sätt att se det hela på, då man lägger ansvaret på offret, då får man kanske någon slags frid i sinnet när "problemet" är borta.
Brukar ta upp Englas mördare, Anders Eklund, som berättade hur han hade sagt till Engla att hon inte borde vara ute och cykla ensam. Sen hade hon också det dåliga beteendet att hon sparkade Anders på benen...
Nu tror jag att Anders Eklund är en extremt "outvecklad" person. Hans sätt att se på saken är så primitivt att det påminner mycket om hur ett barn resonerar.
Men man kan kanske ana det sätt en förövare lägger skulden på offret, säkert väldigt omedvetet.
I mordet på Tova, verkade Billy plötsligt fri från ångest, sova gott om nätterna och obekymrad om sin situation. Däremot innan mordet hade han sökt akut för ångestproblem och hjärtklappning. Men nu var Tova borta (kan man kanske tolka det som) och därmed "problemet" borta.
Skulle inte förvåna mig om Billy tyckte att Tova hade uppträtt på sådant sätt att hon fick "det hon förtjänade". I hans förvrängda värld skulle hon "lyda honom 100 %".
Vet inte om det går att dra paralleller här. Men jag kan tänka mig att den vrede som drev gm i detta fallet har med samma typ av kontrollbehov att göra.
Jag blir illa berörd av att se hur denne mgm kan verka leva så helt oberörd av både mord och misstankar mot honom. Men hur det förhåller sig på riktigt vet man förstås inte...