Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Problemet är ju de konkurrerande ligorna däremot. KHL har ju helt sinnessjuka löner jämfört med SHL, särskilt efter skatt. Schweiz har väl även de saftigare löner för topp-spelare om jag förstått det rätt.
Men visst fan måste många GM's i SHL bli bättre på att fatta vad som är rimligt, Växjö hade ju aldrig kommit nära av den framgången man gjort om inte nivån var så ojämn bland GM's.
Öppna löner är väl de enda jag skulle vilja se från SHL för att lösa problemet.
Ja, konkurrensen från KHL och Schweiz pressar nog upp lönerna endel. Är ju tyvärr svårt att göra någonting åt med enkla medel.
Öppna löner skulle vara bra och intressant men osäkert om det verkligen skulle få lönerna att sluta skena för B-spelare med Topplöner.
Olika lönetak skulle kunna vara en väg men osäker på om den är så vettg ändå, men borde ialla fall diskuteras.
Sedan tror åtminstone jag att totala erfarenheten bland sportcheferna är en viktig del. När de kommer in nya så känns ibland som att de inte riktigt tvingas/får ta ansfar för resultat över många år och därigenom får erfarenhet och bättre förståelse och kontakter.
Ytterligare en lösning som jag vet att Växjö(och säkert endel andra) är fokus på prestationsbaserade kontrakt och därigenom får spelaren lite mer den lön som spelaren presterar på.
Där kanske klubbarna kan hitta någon lösning om att 50% måste vara prestationsbaserad.