2018-09-14, 11:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Som övningskörare inom daytraiding så har jag mycket att lära och därför sitter jag än så länge på demokonto för att lära mig strategier samt tyda tecken.
Jodå, det går riktigt hyffsat redan nu.

Men nu till saken.
En sak jag såg fram emot var Apples lansering av nya Iphones och Applewatch. Här borde aktien skjuta, tillfälligt i höjden för att sedan plana ut.
Detta är en av de saker jag planerat att hålla koll på. Inte Apple utan fler företag.
Men inte ett smack hände på marknaden.
Detta gjorde att jag även kollade Volvo. Även detta är ett bolag som lanserar en uppdaterad modell varje år. Men det var samma sak där. Kunde inte se några speciella ökningar just vid uppdateringsbyten.
Självklart fanns de vid lanseringen av en helt ny modell.

Nu vet jag att båda företagen enbart är stora i just Sverige.
Men om mina tankar stämmer om en topp vid lanseringar för större företag så borde även dessa två stämma in även om ökningarna inte blir lika stora.

Tänkte även jämföra med Samsung vilket inte blev så bra då de har så mycket fler produkter än Apple.
Tänkte även kolla andra biltillverkare men det sprack då jag bara kom åt VW via mitt demokonto.

Så, vad är era erfarenheter av hur marknaden reagerar vid nylanseringar?
Citera
2018-09-14, 19:48
Medlem
Du har helt rätt apple och volvo är enbart stora i Sverige, och att inte volvo lastbilar går upp i pris när personbilssidan släpper en ny modell är ju helt ofattbart....
Citera
2018-09-14, 20:00
Medlem
Alla vet ju redan ungefär vad Apple ska släppa, så det har varit inräknat i deras värdering ett tag. Kursen kan påverkas på presentationsdagen om de överträffar eller underträffar förväntningarna.
Citera
2018-09-15, 18:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Alla vet ju redan ungefär vad Apple ska släppa, så det har varit inräknat i deras värdering ett tag. Kursen kan påverkas på presentationsdagen om de överträffar eller underträffar förväntningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
Du har helt rätt apple och volvo är enbart stora i Sverige, och att inte volvo lastbilar går upp i pris när personbilssidan släpper en ny modell är ju helt ofattbart....
Jojo. Det ni gör är att bekräfta mina tankar om just dessa specifika företag.
Men frågan är mer generell än just dessa två.
Min teori var att företag bör öka vid en lansering av nya produkter vilket inte stämde på de där två, klockrena företagen.
Saken i sig kunde lika gärna vara att Telia lanserar prisvärda produkter eller att Postnord kommit på ett sätt att faktiskt kunna leverera varor o post.
Citera
2018-09-15, 21:03
Medlem
De stora bolagens kurs borde inte påverkas av att de släpper produkter i tid, speciellt inte om företaget redan är känt för att konsekvent träffa sina deadlines.

Om man missar en förväntad deadline så kan kursen hoppa ner. Om ett osäkert projekt blir klart i tid kan kursen hoppa upp. Men om börsen redan var säker och man inte presenterar några överraskningar, då har produkten redan räknats in i aktiekursen.

På det stora hela så påverkas kurserna mer när kvartalsrapporten kommer eftersom det är då man får veta hur mycket pengar företaget tjänar. Det spelar ju ingen roll att man släpper produkter om produkterna inte säljer, eller om produkterna bara ersätter andra produkter som man hade tidigare.

Om jag är Apple och säljer en miljon telefoner om året så är min aktiekurs baserad på det. Om jag släpper en ny telefon varje år så att jag kan fortsätta sälja en miljon om året, då förväntar jag mig inte att kursen ska förändras. Den är ju redan baserad på att jag säljer en miljon om året.
Senast redigerad av lajm 2018-09-15 kl. 21:17.
Citera
2018-09-16, 18:20
Medlem
Inledningsvis bör du fundera över Volvo-aktien, den har ingenting med personbilarna att göra!

Vidare kan du ställa dig själv frågan "Varför skulle Apple gå upp?". Varför skulle något öka på information vi redan känner till? Snacka om riskfri trade. Undantagsvis om Apple släpper någonting revolutionerande, till exempel att de ger sig in i en helt ny bransch, då har du information som marknaden inte har räknat med.
Citera
2018-09-17, 00:42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
De stora bolagens kurs borde inte påverkas av att de släpper produkter i tid, speciellt inte om företaget redan är känt för att konsekvent träffa sina deadlines.

Om man missar en förväntad deadline så kan kursen hoppa ner. Om ett osäkert projekt blir klart i tid kan kursen hoppa upp. Men om börsen redan var säker och man inte presenterar några överraskningar, då har produkten redan räknats in i aktiekursen.

På det stora hela så påverkas kurserna mer när kvartalsrapporten kommer eftersom det är då man får veta hur mycket pengar företaget tjänar. Det spelar ju ingen roll att man släpper produkter om produkterna inte säljer, eller om produkterna bara ersätter andra produkter som man hade tidigare.

Om jag är Apple och säljer en miljon telefoner om året så är min aktiekurs baserad på det. Om jag släpper en ny telefon varje år så att jag kan fortsätta sälja en miljon om året, då förväntar jag mig inte att kursen ska förändras. Den är ju redan baserad på att jag säljer en miljon om året.
Tack. Det där var faktiskt ett riktigt bra inlägg jag kan köpa rakt av.
Då kan jag släppa den tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in