2018-09-14, 11:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med. Ett tydligt fokus på planering, försvårande omständigheter om hur maktlös hon var och hur grymt och cyniskt han agerat.
Ja, åklagaren la upp det på rätt sätt, rätt fokus. Kan inte tro att rätten inte kommer att vara på hans linje. Vet att du postat de viktigaste citaten, men här är ändå från Aftonbladet live. Tål att läsas igen, beskrivningen av MEGAÄCKLETS vidriga planerande och agerande.
Citat:
Åklagaren yrkar på förvaring eller livstid.
- Jag är helt medveten om att det krävs mycket för att dömas till livstid för ett mord - men detta falls fasor och våldsamhet är helt utanför vanliga mordkategorin, säger han.
- Vid särskild planering och särskild hänsynslöshet och utnyttjat offrets sårbarhet är omständigheter som höjer straffet - inte sänker det. Alla tre är uppfyllda här.
- Han var angelägen om att få med sig en kvinna i ubåten.
- Han hade fantiserat om det. Det är ingen slump att han tittade på videon med en kvinna som får halsen avskuren innan avfärd med ubåten, säger Kristian Kirk.
- Han agerande är särskilt planerade och det kräver en stor cynism att kunna genomföra det.
Åklagaren poängterar att Madsen var mycket kylig när han klev upp från ubåten och sa att han släppt av Wall på land. Han visade en stor kyla
- Han undervärderade polisen.
- Jag är säker på att han filmade det med videokamera eller med sin mobil telefon, säger åklagaren.Han refererar till Madsen intresse för dödsporr och att han då måste ha passat på att filma. Något annat kan jag inte tro, säger han.
- Det är en klaustrofobisk liten ubåt. Under vatten har hon varit helt fastbunden och hjälplös och försvarslös, säger han om Walls upplevelse.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On9zjl/i-dag-kommer-hovrattens-dom-mot-mordaren-peter-madsen
Citera
2018-09-14, 11:36
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag tycker att tillspetsad skruvmejsel på en halvmeter som inköptes i maj, mordplan att genomborras med spett genom tarmar och mage den 4 augusti ihop med äckelfilmen 16 timmar innan mordet säger allt. Han har sökt och sett på denna inspirerande film innan dess också, både på mobil och dator.
Äcklet har ju själv uppgett att snitten från örsnibbarna och på sidorna av halsen härrör från huvudkapning med kniv.
Usch, så vedervärdigt och hemskt. Vill bara kräkas. Vilket äckligt, vidrigt as han är. Och förblir, för alltid.
Citera
2018-09-14, 11:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ja. Ända sen det kom i media 20 augusti.

Så bra, då ska jag gå tillbaka o ta del av era inlägg från då.

Skönt att se att åklagaren även denna gång trycker så hårt på allt som är försvårande.
Domen kommer stå fast med livstid ingen som helst tvekan.
Citera
2018-09-14, 11:59
Medlem
Jag tycker att Kirk sammanfattar saken bra i detta uttalande:

»Peter Madsens handlinger er en middelalderlig torturbøddel værdig,« sagde anklageren.

https://www.bt.dk/krimi/drama-under-ubaadsagen-domsmand-koert-vaek-i-ambulance
Citera
2018-09-14, 12:27
Medlem
develis avatar
.
Citat:
Det hele startede med, at retsformand Jan Uffe Rasmussen bad om en pause og et glas vand, da domsmanden fik det dårligt.

Flere i retslokalet forsøgte at hjælpe domsmanden, som mistede bevidstheden - blandt andet faderen til Kim Wall, som hele sagen handler om.

Imens domsmanden var uden for bevidsthed, holdt Peter Madsen hænderne op foran munden.

Herefter blev alle bedt om at forlade retslokalet i Østre Landsret.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/retsmoede-aflyst-i-ubaadssagen-domsmand-fik-det-daarligt
Citat:
– Åklagaren Kristian Kirk Petersen kom nyss ut på domstolens trappa och sa att händelsen var omskakande, rapporterar SVT:s reporter Lisa Ovesen på plats i Köpenhamn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/idag-faller-domen-for-madsen-i-danska-hovratten
Citera
2018-09-14, 12:43
Medlem
Vilket drama! Det här tar aldrig slut. Madsen är tillräckligt galen för att ställa till med en hel del helvete även i fängslet. Enda trösten är väl att chansen är hyfsad för att någon medfånge till sist slår ihjäl honom.
Citera
2018-09-14, 12:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hej allihop!

Inte följt rättegången men såg precis detta:

Är det något ni diskuterat?

Visst hade man väntat sig det, men så tidigt ändå , redan på Vestra Fängelset.
Obegripligt i vilket fall,

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/tvabarnsmamman-sa-upp-mig-for-att-kunna-fortsatta-ha-kontakt-med-peter-madsen/
De flesta svaren och förklaringarna till hans "magiska dragningskraft" på kvinnor finns nog i RPU:n. Ingen trevlig läsning.
Typ manipulation, mangel, hjärntvätt, hitta svagheter han kan utnyttja. Blir den flörtiga supercharmören, när han behöver det. Som om han invaderar kvinnans hjärna och vilja.
Blir den hon tror att hon behöver och vill ha.
Mardrömsmannen blir plötsligt drömmannen.
Ja, kan tyckas obegripligt att någon ens vill ta i honom med tång, men tror att det ligger något i det jag tog upp.
Citera
2018-09-14, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, så rent logiskt borde domen stå sig, Bettina kan inte hitta några förmildrande omständigheter annat än att Madsen är ostraffad tidigare och att det endast var ett offer.

Kirk har ett bra läge och som han redan har sagt så finns det ett flertal fall där livstid har utdömts med endast ett offer inblandat.

Cynismen i planeringen och den totala hjälplösheten för KW borde räcka mer än väl för livstid.
Kirk: "Store dele af planen var lagt, og han ventede kun på sit offer."

Danskt trams om flera offer och ostraffad tidigare förmildrar knappast för det enskilda offret som blir utsatt för en groteskt monster som Madsen. Då är det väl tur de har en back up i form av förvaring.

Kommer inte Betina med mer än som i byretten så får man hoppas det står sig.

"Det er en fin historie, som anklagemyndigheden har præsenteret. Man kan kalde det en gyserhistorie. Men det er en historie, der er blottet for facts og beviser."

Jösses så pluffslig han har blivit:
https://politiken.dk/incoming/img6687639.yd0tr2/ORIGINALS/original_960/Title%20mangler
Senast redigerad av develi 2018-09-14 kl. 16:13.
Citera
2018-09-14, 16:19
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det här känns så hemskt och obehagligt att jag tänker "Nautilus förbannelse".
Inte för att jag har någon rätt att uttala mig om denne domares allmänna hälsotillstånd innan denna kollaps, men kan inte undvika att tänka vissa tankar.
Stackars de som varit tvungna att ta del av alla vidriga detaljer i det här fallet. Hur härdad och proffesionell man än är så finns det nog en gräns för hur mycket fasansfull grymhet man klarar att ta in.
Tror inte det ens går att förstå hur mycket vidrigheter rätten fått se.
Vilken mardröm, bilder som etsar sig fast på näthinnan. Den ofattbara grymheten så svår att den blir obegriplig, det blir för mycket av allt.
Det här som hände i dag gör att jag känner mig ganska chockad och illamående.
Hoppas av hela mitt hjärta att allt går väl för domaren.

Asså, det är ju fan mörka krafter i spel omkring den mannen. Vilcket megaeckel!! Han har så jävla dårlig energi at det skadar andra människor....
Påminner mig om Breivik, dom måste ständigt byta ut personal som passar på honom också, dom orkar inte och bryter ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, tur i oturen att domaren stod i blickfånget av mångas intresse! Snabb adekvat reaktion!
Bra jobbat av alla! Tack och lov är domaren på bättringsvägen.

Glad att inte Madsen smet i röran....

Då får dom senda Frømandskorpset efter honom, med "License to kill".
Det är fan inget som överraskar mig längre i det här fallet.
Citera
2018-09-14, 16:36
Medlem
Citat:
Kirk: "Store dele af planen var lagt, og han ventede kun på sit offer."

Danskt trams om flera offer och ostraffad tidigare förmildrar knappast för det enskilda offret som blir utsatt för en groteskt monster som Madsen. Då är det väl tur de har en back up i form av förvaring.

Kommer inte Betina med mer än som i byretten så får man hoppas det står sig.

"Det er en fin historie, som anklagemyndigheden har præsenteret. Man kan kalde det en gyserhistorie. Men det er en historie, der er blottet for facts og beviser."

Jösses så pluffslig han har blivit:
https://politiken.dk/incoming/img6687639.yd0tr2/ORIGINALS/original_960/Title%20mangler

Tecknaren har fått med djävulshornen i pannan också
Citera
2018-09-14, 16:45
Medlem
Den som är intresserad av den psykiatriska förklaringen till hur mordet alls kunde ske, kan här läsa vad den norske psykiatern Fred Heggen skriver i ämnet. Mycket intressant och det stödjer en hel del av vad många här i tråden redan har misstänkt - varför mordet skedde:

https://www.nettavisen.no/meninger/fredheggen/ett-ar-siden-drapet-pa-kim-wall/3423524990.html
Citera
2018-09-14, 17:10
Medlem
allegragellers avatar
Det nämns att rättegången kan komma att tas om pga kollapsen i rätten idag. Men det kan väl inte gälla HELA rättegången? Bara det som var idag, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in