2018-09-13, 17:34
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
AfS räddar rödgrön regering?

Jag hörde ju till dem som inte trodde att AfS inte skulle spela någon roll i årets val, men jag hade fel.

Hela natten hoppade ett mandat fram och tillbaka mellan SD och C. När det till slut landade på C säkrade det en rödgrön majoritet i riksdagen på 175 mandat om man räknar in C.

Se den här tråden för mer om detta:

(FB) En utökad rödgrön regering med egen majoritet

Om de 0,3% som röstade på AfS i stället röstat på SD eller något av de borgerliga partierna hade detta inte hänt.

Annie Lööf och Stefan Löfven hälsar och tackar dem som röstade på AfS.

Skojar du? Mycket större chans att både L och C samarbetar med S och MP än att C ingår i en budget tillsammans med V.
Citera
2018-09-13, 17:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Skojar du? Mycket större chans att både L och C samarbetar med S och MP än att C ingår i en budget tillsammans med V.

Det är möjligt, men L har till skillnad från C kategoriskt uteslutit att de skulle samarbeta med S. Det är inte heller lätt för Löfven att hänga av V utan vidare, som faktiskt stött honom lojalt i fyra år.

Detta ändrar hur som helst inte på AfS avgörande insats i valet: att säkra en riksdagsmajoritet för de flyktingvänliga partierna.
Citera
2018-09-13, 17:46
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Det är möjligt, men L har till skillnad från C kategoriskt uteslutit att de skulle samarbeta med S. Det är inte heller lätt för Löfven att hänga av V utan vidare, som faktiskt stött honom lojalt i fyra år.

Detta ändrar hur som helst inte på AfS avgörande insats i valet: att säkra en riksdagsmajoritet för de flyktingvänliga partierna.

Förklara gärna hur en budget/regering skulle gå till med C och V
Citera
2018-09-13, 17:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Förklara gärna hur en budget/regering skulle gå till med C och V

Politik är det möjligas konst. Men den diskussionen passar nog bättre i den andra tråden:

Citera
2018-09-13, 17:55
Medlem
Ropethinks avatar
Citat:

Jag hörde ju till dem som inte trodde att AfS inte skulle spela någon roll i årets val, men jag hade fel.

Hela natten hoppade ett mandat fram och tillbaka mellan SD och C. När det till slut landade på C säkrade det en rödgrön majoritet i riksdagen på 175 mandat om man räknar in C.

Om de 0,3% som röstade på AfS i stället röstat på SD eller något av de borgerliga partierna hade detta inte hänt.

Alliansen eller Rödgröna är ju pest eller kolera. Om den ena får regera istället för den andra känner jag mig inte ett dugg skyldig för. Sen kan man lika gärna lasta något annat promilleparti för den utkomsten om det nu var ett hårstrå som avgjorde.

Du kan inte få mig att känna skuld för mitt val när jag röstade med hjärtat.
Citera
2018-09-13, 17:57
Medlem
Lindanzarens avatar
Vad resultatet för MED och AFS framförallt visar är att det är mycket svårt för nya partier att ta sig in i riksdagen oavsett om de har ett bra och intressant budskap och mycket svårt för gamla partier att ramla ur hur meningslösa de än är.
Senast redigerad av Lindanzaren 2018-09-13 kl. 18:09.
Citera
2018-09-13, 17:58
Medlem
erikp121s avatar
Resultaten för Stockholms kommun ramlar in en efter en. Trenden pekar på en överrepresentation mot rikssnittet! 0,36% för närvarande i Stockholms kommun gentemot 0,30% i Hela riket.

Bland annat kan "Hela riket - Stockholms kommun - 4 Östra Söderort - Farsta 29 Sköndal C" bjuda på 1,17% (13 i antal)!

https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/2529/index.html

Större än Fi!
Senast redigerad av erikp121 2018-09-13 kl. 18:02.
Citera
2018-09-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nu vill ju inte NMR skicka ut alla på etnisk grund heller.

OK, fredspristagaren Dalai Lama är alltså mer radikal än NMR. Det säger en del om tillståndet i Sverige...
Citera
2018-09-13, 18:15
Medlem
Citat:
En del av förklaringen är väl att Kasselstrand och Dulny kände varandra från tiden i SD.

Kasselstrand var chef på kansliet där bla Dulny arbetade, men fick ju sedan sparken när han använde SDU för att bygga upp en maktbas mot partiledningen. Dulny sa upp sig våren 2017 för att starta upp en memfabrik och klistermärkesförsäljning.
Citera
2018-09-13, 18:23
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Jag hörde ju till dem som inte trodde att AfS skulle spela någon roll i årets val, men jag hade fel.

Lel jag hoppas nästan det för då har Annie Lööf knullat sig själv så jävla hårt ett sådant svek mot väljarna kommer inte att glömmas
Citera
2018-09-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiwiAndTheDogBoys
Hur stor är chansen till nyval?

Du är en av anledningarna till att AfS misslyckades och fick en töntstämpel över sig.

Snälla, håll dig till bygdefester i Alingsås med din kompis Conrad i fortsättningen.
Citera
2018-09-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Kasselstrand var chef på kansliet där bla Dulny arbetade, men fick ju sedan sparken när han använde SDU för att bygga upp en maktbas mot partiledningen. Dulny sa upp sig våren 2017 för att starta upp en memfabrik och klistermärkesförsäljning.

Inhämtar du all din informationen från SD's ledning eller? Lätt att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in