2018-09-13, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men ingenting i GW Perssons bok säger uttryckligen att det skulle ha varit två bröder. Så jo, det droppas namn och spekuleras hej vilt.
Nej det står inte uttryckligen att det gäller två bröder och läser du tråden så ser du att jag också skriver det att det inte behöver vara två bröder. Frågan var OM det gäller två bröder, vilket man kan tro när man läser GW bok, vilka kan då vara av intresse? Bröderna B droppades för länge sedan och diskuterades som eventuella seglarkompisar till HA dagen då hon försvann så det är inget nytt droppande! Får vi inte längre spekulera vidare kring de olika teorierna?
Citera
2018-09-13, 05:39
Medlem
Citat:
Jag är säker på att gärningsmannen gömde Helenas kropp på mark som direkt kan knytas till honom, och av den orsaken kan han inte ens tipsa anonymt om var kroppen finns.

Delar den uppfattningen, Ugglan
Citera
2018-09-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yrrol1
Herregud, har tröttnat på den här tråden sedan länge men är inne och kikar då och då. Helt fantastiskt att Pudelfrillan fortfarande håller på och slänger ut namn på random folk i Mariestad utan att ha något som helst att gå på, nu är det tydligen brödrapar som är intressant. Hur går det PF, känner du själv att du tillfört något relevant för att få reda på vad som hänt Helena? Eller gillar du bara att skvallra?

De bröderna diskuterades i tråden redan augusti 2011.
Citera
2018-09-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
Snälla! Läs mitt inlägg igen, noga! Läs det sedan en gång till! Fundera sen i minst en halv timme på vad det står! Då borde du förstå!
Tro gjerna at den enda vittne observasjonen gjort på en kille m pilotglasøgon skjedde av et okjend brovittne. Jag orkar inte diskutera med deg om det, tro vad du vil. Jag vet at mannen med pilotglasøgon er namngitt av mange, både på festen och på stadt, blandt andra.
Citera
2018-09-13, 14:59
Medlem
Namnen som Cirkulerar här i tråden är alla namn som har nämts ända sedan trådens start ! 2007 nämdes BW .. någon skrev om en person , och redan då kom frågan kort .... BW ? Sedan bröderna , killarna på bensinmacken , läraren som H påstås ha haft en relation med ? ryktet sa ju att hon skulle varit gravid m den gifta läraren 🤔 Sedan har män som varit på besök i Mariestad även blivit nämda ? Dansk ( var det väl) Att det är en person som kommer från Staden och även kände Helena anser nog de flesta ? Men på på hotell som dessa vet man ju ochså att det kommer människor utifrån , även utländska handelsresande ( utbudet av dansställen var ganska begränsade på den tiden ) Försvinnandet av Helena och tjejen som hittades på kyrkogården Malin (?) är två fall som har fått LGW att flytta sina glasögon 1000 tals ggr 😕 En ljus Sommarnatt och båda morden skedde när folk var i rörelse . Båda morden borde varit en risk att bli upptäckt ? Och det säger ju ändå att GM är väl känd m området . Känns ju som att GM inte är någon pundare eller dumhuvud ? utan huvudet på skaft , nykter så att förmågan att tänka var på topp . Sedan att hitta i allafall i Helenas fall det perfekta gömstället krävs ochså en klarare hjärna att räkna ut . Om jag tänker hur jag skulle gjort och tänkt under stark press ? Ärligt har absolut inte vad jag tror kunnat planera vart jag skulle gömt en kropp ? Inte under tidspress 😕 Så egentligen säger det väl att GM borde vara en lugn person som fungerar under stark tidspress ,fungerat sedan som människa under dessa år . Det krävs en enorm själv disciplin till sig själv .. att kunna dölja och även spela en slags teater för omgivningen . Denna person har ju självklart kommit i disskution om detta försvinnande med andra ... Hela Mariestad pratade / pratar väl om det och speciellt då fallet tas upp i media. En person som levt sitt liv m fester, droger skulle aldrig kunna vara tyst , utan har försagt sig isåfall under dessa 26 år .

Detta är bara tankar från mig 🤔tillför knappast tråden något men när det gäller ” droppande av namn ? Så har dessa namn cirkulerat i 10 år på Flashback .
Citera
2018-09-13, 17:07
Medlem
Citat:
Bara till er som bor/bodde i Mariestad och/eller har/hade god kännedom om terrängen i Mariestad/vid Ekudden: Om man gick över Marieholmsbron och genade ner förbi polisstationen och bakom de röda villorna, var exakt kom man ut på Ekudden-vägen där den gick då (den är ju flyttad idag)? Kom man ut på Ekudden-vägen så att man först måste svänga åt höger (ner mot Ekudden) eller gick man "rakt över" till skogsstigen? Om man var tvungen att svänga åt höger och gå parallellt utmed Ekudden-vägen, ungefär hur långt var man då tvungen att gå utmed vägen innan man svängde in på skogsstigen? 100 meter? 300 meter?
Plockar ett gammalt inlägg utan svar.
Man kom ut ungefär där ekuddenvägen först svängde vänster (nuvarande gångväg genom bostadsområdet följer ungefär gamla vägsträckan, och övergångsstället upp mot marieforsleden syns än idag), sedan sneddade man höger över vägen innan man kom upp på cykelvägen. 150-200m kanske.

Tillägg: Fast den vägen gick man (väl?) oftast inte, och definitivt inte ner till höger efter Marieholmsbron.
Senast redigerad av Judaland 2018-09-13 kl. 17:10.
Citera
2018-09-13, 18:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Plockar ett gammalt inlägg utan svar.
Man kom ut ungefär där ekuddenvägen först svängde vänster (nuvarande gångväg genom bostadsområdet följer ungefär gamla vägsträckan, och övergångsstället upp mot marieforsleden syns än idag), sedan sneddade man höger över vägen innan man kom upp på cykelvägen. 150-200m kanske.

Tillägg: Fast den vägen gick man (väl?) oftast inte, och definitivt inte ner till höger efter Marieholmsbron.

Förstår jag dig rätt att man oftast gick Marieforsleden hela vägen "rakt framåt" efter bron och sedan tog höger ner på Ekudden-vägen?
Citera
2018-09-13, 19:40
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt att man oftast gick Marieforsleden hela vägen "rakt framåt" efter bron och sedan tog höger ner på Ekudden-vägen?
Min uppfattning är att det är rimligast, än idag, ja. Höger efter de röda villorna, på en upptrampad stig som sneddar ner mot vägen (nuvarande gångvägen).
Citera
2018-09-13, 19:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Min uppfattning är att det är rimligast, än idag, ja. Höger efter de röda villorna, på en upptrampad stig som sneddar ner mot vägen (nuvarande gångvägen).

Bra! Allt som kan kasta ljus över hur lång tid som Helena och "mannen med pilotglasögon" eventuellt kan ha gått utmed Marieforsleden - och på Ekudden-vägen - är viktigt. Detta kan ge oss viktiga upplysningar om hur länge Helena och "mannen med pilotglasögon" kan ha exponerats för en bil med en, två eller kanske tre personer i. (Brovittnets utsaga att Helena och "mannen med pilotglasögon" vek av höger efter Marieholmsbron behöver inte betyda att "paret" inte fortsatte "framåt" på Marieforsleden.) Om det var så här som man brukade gå den vägen, finns det gott om tid att placera in en bil som kommer ikapp i händelseförloppet - dock utesluter jag inte att bilen hämtades efter det att Helena hade bragts om livet. Det alternativet är nog det mest troliga!
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-13 kl. 20:41.
Citera
2018-09-13, 20:44
Medlem
Citat:

Ja, så gick jag själv när jag bodde på Lockerud
Citera
2018-09-13, 20:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ja, så gick jag själv när jag bodde på Lockerud

Tack, då klarnar bilden över "hemgången"!
Citera
2018-09-13, 22:33
Medlem
Däckspår i sanden tycker jag verkar vara en feluppfattning. Spåret på asfalten är avsatt antingen av vänster framdäck eller höger bakdäck och då borde motsatt däck gjort avtryck i gräset då sanden med gungorna var inhägnad med staket. Finns en bild i TSL när en grovarbetare från kommunen(!!) gräver upp asfaltsspåret, någon som har och kan posta?
Hjulaxelbredd bör således vara på millimetern känd.

Undrar om asfaltsklumpen finns kvar förresten. Har den varit bra skyddad kan man ju alltid kolla den efter kroppsvätskor med dagens teknik.
Senast redigerad av Judaland 2018-09-13 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in